InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMO

Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMO

Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMO Sinds 2007 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking. Deze wet is een opvolger van een aantal andere wetten die zijn samengevoegd in de WMO. Voorbeelden hiervan zijn de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), de Welzijnswet en gedeeltes van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De WMO wordt geregeld vanuit de gemeente; hier kan dan ook voor verscheidene zaken hulp worden aangevraagd.

Wat betekent WMO en wat houdt het in?

De WMO is een afkorting van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het is nog een vrij nieuwe wet; de WMO is ingevoerd in 2007. Het maatschappelijke doel van de WMO is ‘meedoen’. De wet moet er voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving, al of niet geholpen door vrienden, familie of bekenden. Dat is de onderlinge betrokkenheid tussen mensen. En als dat niet kan, is er ondersteuning vanuit de gemeente. De gemeente ondersteunt bijvoorbeeld vrijwilligers en mantelzorgers. De WMO regelt ook de hulp bij het huishouden en zorgt voor goede informatie over de hulp en informatie die mensen kunnen krijgen.

De WMO is gebaseerd op het principe dat de gemeente de eigen inwoners beter kent dan de overheid. Verder weet de gemeente ook waar de inwoners behoefte aan hebben en daarom is de WMO een taak voor de gemeente. de gemeente maakt plannen voor maatschappelijke ondersteuning samen met de inwoners. Voor elke gemeente komt een ander plan waarin de accenten kunnen verschillen. Wanneer blijkt dat er langdurig ondersteuning en zorg nodig is zal er een andere wet in werking treden; de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten).

Wat de WMO regelt

  • De Wmo regelt dat mensen die hulp nodig hebben in het dagelijkse leven ondersteuning krijgen van hun gemeente. Het gaat om voorzieningen als hulp bij het huishouden, een rolstoel of woningaanpassing.
  • De Wmo ondersteunt mensen die zich inzetten voor hun medemens of buurt. Het gaat bijvoorbeeld om mantelzorgers en vrijwilligers.
  • De Wmo stimuleert activiteiten die de onderlinge betrokkenheid in buurten en wijken vergroten.
  • De Wmo biedt ondersteuning om te voorkomen dat mensen later zwaardere vormen van hulp nodig hebben. Het gaat bijvoorbeeld om opvoedingsondersteuning en activiteiten tegen eenzaamheid.

Ontstaan van de WMO

Zoals wel vaker in de geschiedenis van wetten is gebeurd, kwam in 2007 de WMO die een aantal wetten verving. Dat was bijvoorbeeld de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), de Welzijnswet en een gedeelte van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ); te weten het onderdeel Huishoudelijke Verzorging. Voorheen werd dit gefinancierd vanuit de AWBZ maar dit komt nu uit de WMO.

Doelgroep van de WMO

De doelgroep is erg breed; de WMO is namelijk voor iedereen. Daarbij valt te denken aan gehandicapten, ouderen, mensen met psychische problemen, opvoedproblemen, verslaving en huiselijk geweld. Door de invoering van de WMO voelen mensen zich meer ondersteund en meer betrokken bij hun wijk of buurt. Zij zullen elkaar sneller helpen. Verder heeft elke gemeente een WMO-loket waar alle inwoners terecht kunnen voor advies, hulp en ondersteuning. Wanneer je als inwoner een aanvraag doet voor ondersteuning bepaalt een specialist of je in aanmerking komt.

Voorbeelden van voorzieningen binnen de WMO

Het is soms best lastig om te bepalen welke voorzieningen nou binnen de WMO vallen en welke onder de AWBZ of die helemaal uitgesloten zijn. Er zijn in ieder geval een aantal zaken waarop men een beroep kan doen binnen de WMO-regeling:

  • Hulp bij het huishouden, zoals opruimen, schoonmaken en ramen zemen;
  • Aanpassingen in de woning zoals een traplift of een verhoogd toilet;
  • Vervoersvoorzieningen in de regio voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen (bijvoorbeeld de taxibus of een scootmobiel);
  • Ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers;
  • Hulp bij het opvoeden van kinderen;
  • Rolstoel;
  • Maaltijdverzorging (ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje dekje genoemd).
  • Sociaal cultureel werk, zoals buurthuizen en subsidies aan verenigingen;
  • Maatschappelijke opvang, zoals blijf-van-mijn-lijfhuizen en daklozenopvang.

Bron: www.rijksoverheid.nl/wmo

Voorzieningen die niet onder de WMO vallen

Een aantal voorzieningen vallen niet binnen de WMO. Het kan wel zijn dat deze binnen de AWBZ horen of bekostigd worden door de zorgverzekeraar. De volgende voorzieningen vallen niet onder de WMO:

  • Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik zoals krukken, een rollator of een douchestoel. Heeft u een tijdelijk hulpmiddel nodig, dan kunt u hiervoor contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven over de voorwaarden en procedures rond de vergoeding van hulpmiddelen.
  • Woningaanpassingen die niet voor uw eigen woning zijn maar voor uw caravan of vakantiehuis.
  • Algemeen gebruikelijke voorzieningen, zoals eenhendelmengkranen of een fiets met een hulpmotor. Dit zijn voorzieningen waarover u ook zonder uw handicap of beperking zou kunnen beschikken, of voorzieningen die aangepast niet veel duurder zijn.
  • Persoonlijke verzorging, zoals hulp bij het opstaan, douchen, scheren, aankleden, eten en drinken. Persoonlijke verzorging krijgt u vergoed uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Bron: www.rijksoverheid.nl/wmo

Hoe vraag je hulp of ondersteuning vanuit de WMO aan?

De meeste gemeenten hebben hiervoor een speciaal loket in het leven geroepen. Vaak wordt dit het WMO-loket of Zorgloket genoemd die je vindt in het gemeentehuis van uw gemeente. Ook de instelling genaamd MEE (MEE ondersteunt mensen met een beperking en hun netwerk op alle levensgebieden en in alle levensfasen) kan helpen met het doen van een aanvraag. Naast het aanvragen bij de gemeente is het voor sommige gemeenten ook mogelijk om de aanvraag via internet te regelen. Dit kan dan via de website www.regelhulp.nl. Dit is een webloket voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Om erachter te komen of uw gemeente is aansloten bij deze website, kunt u uw postcode invullen op de website.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een activiteitenbegeleider?Wat doet een activiteitenbegeleider?Als activiteitenbegeleider bedenk je veel verschillende activiteiten om mensen te helpen bij het zo goed mogelijk en zo…
Wat doet een jobcoach?Wat doet een jobcoach?Als jobcoach help jij mensen aan het werk. De cliënten staan ver van de arbeidsmarkt en het is aan jou om ze over de dre…
Centrum Jeugd en Gezin: Wat is het Centrum Jeugd en Gezin?Centrum Jeugd en Gezin: Wat is het Centrum Jeugd en Gezin?Eind 2011 moeten alle Nederlandse gemeente een Centrum voor Jeugd en Gezin hebben. Veel van die centra zijn eigenlijk ge…
Het werkveld in de gezondheidszorgHet werkveld van de gezondheidszorg is erg breed. Je kunt in verschillende sectoren werken, bij mensen thuis of in zorgi…
Wat doet een maatschappelijk werker?Wat doet een maatschappelijk werker?Wil jij mensen helpen met je werk? Wil jij het verschil maken voor mensen die het moeilijk hebben? Dan is maatschappelij…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl/wmo

Reageer op het artikel "Wet Maatschappelijke Ondersteuning: WMO"

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 18-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!