InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Placebo-effect bij marketing van producten

Placebo-effect bij marketing van producten

Het placebo-effect kent al jaren bekendheid binnen de medische wereld. Echter, niet alleen de medische wereld werkt met dit effect, ook marketeers van commerciële producten werken vanuit het placebo principe om producten te verkopen aan consumenten. Ervaringen uit het verleden en vergelijkingen met andere producten bepalen vaak waarom we iets kopen en of we de prijs vinden passen bij het product. Zo heerst het algemene beeld dat goedkope producten van mindere kwaliteit zijn. Of iets smaakt beter doordat het een merkproduct betreft. Met deze weetjes gaan marketeers aan de slag om het product beter te verkopen.

Placebo-effect

Het placebo-effect is voornamelijk bekend binnen de medische wereld. Identieke medicatie met dezelfde uitleg wordt gegeven aan patiënten, echter beschikt de ene groep enkel over de tablet zonder de werkzame bestanddelen en de andere groep beschikt over de werkende tablet. Doordat patiënten zelf geloven in het succes van de tablet kan in sommige gevallen toch effect worden aangetoond, zonder dat de tablet zelf invloed kent.

Ofwel: “Een placebo slaat op een positief psychisch effect dat optreedt door vertrouwen in de heilzame werking van een behandeling. Het placebo zelf geneest echter niets en het effect ervan is kortstondig” (bron: wikipedia).

Experiment placebo bij producten

Het placebo-effect van marketing richt zich in grote lijnen op hetzelfde effect als de medische wereld. Zo blijkt uit een experiment dat een energiedrank van € 3,00 meer psychologisch effect heeft voor sporters, dan dezelfde drank waarbij sporters werden verteld dat het slechts € 0,90 kostte.

Marketing acties en placebo-effecten

Marketing acties, zoals prijzenkortingen, kunnen dus leiden tot ander gedrag bij consumenten. Maar ook het beïnvloeden van verwachten, zoals het gebruik van merknamen. Prijs – kwaliteit vraagstukken spelen met name op als mensen snel een beslissing dienen te nemen blijkt uit onderzoek. Bij een snelle beslissing denken mensen dat duurdere producten vaak van betere kwaliteit zullen zijn. Marketeers spelen hier zoveel mogelijk op in door de verwachten van potentiële klanten te beïnvloeden, zoals de slogan ‘omdat u het waard bent’. Klanten daarentegen zijn zich vaak niet bewust van de placebo effecten, wat maakt dat ze, onbewust, toch kiezen voor een duurder product, doordat ze inderdaad geloven dat ze een duur(der) product waard zijn.

Duurkoop leidt tot …

Het zit in de menselijke aard om te geloven dat iets wat hen meer geld heeft gekost, ook leidt tot meer kwaliteit. Wetenschappelijk is echter al vaak bewezen dat duurdere producten niet per definitie leiden tot meer kwaliteit. Wellicht helpt deze wetenschap, als u weer eens voor het schap met de ‘te dure’ producten staat.
© 2012 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Placebo: beter dankzij nepmedicijnPlacebo: beter dankzij nepmedicijnJe wordt gefopt waar je bijstaat. De arts die je een placebo voorschrijft. Dit weet je natuurlijk niet en je slikt braaf…
Het placebo- en nocebo-effectVeel mensen hebben in het dagelijks leven te maken met het placebo-effect en het nocebo-effect. Hierbij is het placebo-e…
Genezen met een placeboEen placebo is een pil zonder medicinale werkzaamheid. Placebo´s worden gebruikt tijdens onderzoeken naar medicijnen. Ee…
Genezing lukt ook vaak met placebomedicijnenGenezing lukt ook vaak met placebomedicijnenArtsen staan vaker positief tegenover een placebo. Vaak werkt de aanprijzing door een dokter in combinatie met positieve…
Capsiplex om snel af te vallen!Capsiplex om snel af te vallen!Het is klinisch bewezen dat het Capsiplex extract het metabolisme merkbaar verhoogt, voor en na de training. In een klin…
Bronnen en referenties
  • BABA SHIV, ZIV CARMON, and DAN ARIELY: Placebo Effects of Marketing Actions: Consumers May Get What They Pay For

Reageer op het artikel "Placebo-effect bij marketing van producten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 14-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!