InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Denk niet aan de paarse krokodil! Mindfulness

Denk niet aan de paarse krokodil! Mindfulness

Denk niet aan de paarse krokodil! Mindfulness Nee, dit is geen artikel die gaat over de bureaucratie in Nederland. Maar over het spel wat ons brein met ons kan spelen. Geef het maar toe, de kans dat er even een paarse krokodil door je hoofd spookte, al was het maar een fractie van een seconde, is zeer realistisch. Het fenomeen van ergens bewust niet aan willen denken, herkent waarschijnlijk iedereen wel. Bij negatieve gedachten is dit niet zo handig, maar de kunst is om het om te draaien naar positieve gedachten en er dan juist wel aan denken! Dit wordt ook wel ‘mindfulness’ genoemd.

Mindfulness staat voor gerichte aandacht. Bewust ergens bij blijven of de aandacht verplaatsen.

In theorie klinkt dat eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat toch erg lastig te zijn. Vaak worden gedachten gestuurd door het verleden of de toekomst. Herinneringen en ervaringen (desnoods van anderen) maakt dat we ons brein laten beïnvloeden. Mensen zijn goed in het bedenken van doemscenario’s en toekomstscenario’s, maar vergeten hierbij vaak te denken in het ‘nu’. Meer denken in het nu zorgt er tevens voor dat de zorgen van straks minder belangrijk zijn.

Oordelen

Het niet direct vormen van een oordeel is wellicht het moeilijkste onderdeel van het brein. Van nature zijn we gewend om iets waar te nemen en daar direct een conclusie aan te verbinden, goud of fout, prettig of onprettig. Vanuit dit oordeel zoeken we bevestiging. Het nadeel hiervan is dat we wellicht hele andere inzichten missen. Negatieve ervaringen hoeven niet per definitie verdrongen te worden, handiger is om ermee te leren leven. Mindfulness richt zich op het kunnen accepteren van het leven.

Grip op gedachten?

Mindfulness richt zich op het bewust reageren op gedachten. Niet meer vanuit automatismen reageren, maar eerst iets laten doordringen en dan bewust er mee omgaan. Dit geeft ruimte om je eigen leven meer naar eigen inzicht in te richten. In de praktijk is dit niet zo gemakkelijk, continu spelen andere gedachten op en doen we indrukken op. Ergens niet aan denken, resulteert vaak in het tegenovergestelde.

Basis principes

De basis principes van mindfulness zijn; niet oordelen, geduld hebben, telkens weer opnieuw beginnen, vertrouwen, niet streven, acceptatie en loslaten. Het concentreren op je ademhaling is belangrijk, laat hierbij je gedachten los en let enkel op het in- en uitademen. Laat je gedachten aan je voorbij gaan zonder ze te veroordelen, denk ‘oh daar is er weer één’. Laat gedachten zijn voor wat ze zijn en probeer de keuzevrijheid te behouden. Laat je niet leven door verplichtingen.

Het resultaat

Door bewust met je gedachten om te gaan zul je merken dat je gelukkiger in het leven staat. Het nu is belangrijker dan het straks, wat het dagelijks stressniveau verlaagt.

Mogen we dan nooit meer als een gek door de supermarkt rennen omdat we te laat zijn voor iets wat we nog moeten doen? Nee! De voordelen van mindfulness kunnen op ieder willekeurig (klein) moment en hoeft niet de gehele dag door te gebeuren. Bewust zijn kan op een klein moment van de dag, zoals wachten op de trein, of in de lift.
Gerelateerde artikelen
Mindfulness: leven in het hier en nuMindfulness: leven in het hier en nuMindfulness is een techniek waarmee je spanning en stress kunt verminderen. Het idee achter mindfulness is het bewust zi…
Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallenMindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallenMindfulness is een soort therapie dat wordt ingezet bij mensen die lijden aan fobieën, angsten, die vaak gepaard gaan me…
Mindfulness en een licht verstandelijke beperkingMindfulness en een licht verstandelijke beperkingJe hoort het tegenwoordig steeds vaker, kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking krijgen les in mindfulness.…
Het boeddhisme en de wetenschapHet boeddhisme en de wetenschapUit veelvuldig onderzoek naar mindfulness blijkt dat het niet zomaar een vorm van meditatie is. Maar dat er tal van voor…
Bronnen en referenties
  • http://www.mindfulnesshetgooi.nl/Over-Mindfulness.html
  • http://in-balans-met-onrust.blogspot.com/2012/02/mindfulness-oefeningen.html
  • http://www.leeftijdlozeschoonheid.nl/Artikel/Leef-in-het-nu---5-simpele-oefeningen-in-mindfulness-A43.php

Reageer op het artikel "Denk niet aan de paarse krokodil! Mindfulness"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 24-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!