Burn-out op jonge leeftijd

Steeds meer werkende jongeren kampen met burn-out klachten. Zo neemt het aantal bekende gevallen met burn-out klachten toe in de leeftijdscategorie 25 – 34 jaar. Wat veroorzaakt een burn-out op jonge leeftijd?

Burn-out

Wikipedia definieert een burn-out als een term voor het letterlijke gevoel ‘opgebrand’ te zijn. Ofwel geen energie of motivatie meer hebben/vinden voor bezigheden op het werk.

Op een burn-out op jonge leeftijd ligt vaak een taboe. Vaak betreffen het starters en wordt er in de maatschappij laconiek op gereageerd, je bent tenslotte pas net begonnen met werken. Niets is minder waar, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt dat burn-out onder jong volwassenen een onderschat probleem is. Een burn-out in de leeftijd van 25 tot 34 jaar ligt 12 procent hoger dan in andere leeftijdscategorieën en overige risicogroepen.

Mannen vs Vrouwen

Hoewel een burn-out ook mannen betreft, is het opvallend dat in het bijzonder vrouwen het meeste kampen met burn-out verschijnselen. Dit is te verklaren doordat vrouwen zich vaak eerder onbekwaam voelen dan mannen, voortkomend uit onzekerheid. Daarnaast stellen vrouwen zich sneller collegiaal op, waardoor zij geneigd zijn werk over te nemen van andere en zichzelf hiermee snel overbelasten.

Oorzaken

Vele oorzaken kunnen leiden tot een burn-out, de meest voorkomende oorzaken in het algemeen is een (te) hoge werkdruk, weinig zeggenschap, gebrek aan waardering en (het gevoel tot) onvoldoende ontwikkelingsmogelijkheden. Voor jong volwassenen komt hier nog extra de meerkeuzenmaatschappij bij en de veeleisende samenleving dat maakt dat zij eerder een burn-out kunnen krijgen.

Meerkeuzenmaatschappij

Een meerkeuzenmaatschappij is een maatschappij waarin de individuele keuzevrijheid en mogelijkheden aanmerkelijk is gegroeid. Behalve de positieve kant van deze ontwikkeling, brengt het ook druk met zich mee op het individu. Vooral twintigers en dertigers ondervinden de consequenties, doordat in deze levensfase de belangrijkste levenskeuzes worden gemaakt en daarnaast vaak ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden (zoals de aanschaf van een huis, een carrière en het krijgen van kinderen). Daarnaast worden jongeren tijdens hun studie gestimuleerd om van alles naast de studie te ontplooien, zoals sporten, bestuursfunctie en het onderhouden van sociale contacten. Tijdens het starten van de professionele carrière, moet opnieuw evenwicht gevonden worden tussen alle activiteiten. Ofwel, keuzes maken. Lukt dit niet? Dan volgt vaak een burn-out.

Onvoldoende herstel

Door het drukke leven van vele jong volwassenen is er minder tijd voor herstel. Het is de normaalste zaak van de wereld om ’s avonds na thuiskomst van het werk toch nog even door te werken. Grenzen stellen is belangrijk voor het vinden van rust.

Niet passend werk

Ook het uitvoeren van werkzaamheden die minder goed bij je persoonlijkheid past zorgt voor veel jong volwassenen stress wat weer kan leiden tot een burn-out.

Signalen

De volgende signalen kunnen de eerste tekenen zijn van een burn-out, herken je dit? Let dan op jezelf en probeer meer rust in jezelf en het werk te vinden.
  • Geen zin meer hebben in het werk
  • Vermoeid opstaan, zelfs bij voldoende slaap
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Vaker ziek zijn
  • Meer drinken of medicijnen gebruiken om zich beter te voelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.quarterlifequest.nl/kenniscentrum/burnout.htm
  • http://www.intermediair.nl/artikel/coach-worklife-balance/12754/dertiger-voorkom-een-burnout.html
  • http://www.psychologisch.nu/node/23

Reageer op het artikel "Burn-out op jonge leeftijd"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: April 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!