InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Leren leven met persoonlijkheidsstoornissen

Leren leven met persoonlijkheidsstoornissen

Leren leven met persoonlijkheidsstoornissen Persoonlijkheidsstoornissen is een groep stoornissen waarbij vaste patronen van gedachten en gedrag voortdurend problemen in het leven veroorzaken. Persoonlijkheidsstoornissen ontwikkelen zich gewoonlijk in de adolescentie of jongvolwassenheid. Persoonlijkheidsstoornissen zijn in drie brede groepen te verdelen: excentriek of vreemd (cluster a), emotioneel en grillig (cluster b) en angstig of bevreesd (cluster c). Iedere groep heeft zijn eigen patroon van gedachten en gedrag.

Persoonlijkheidsstoornissen

Mensen met persoonlijkheidsstoornissen hebben diepgewortelde patronen in denken en gedrag, waardoor ze niet goed in de samenleving passen. Iemand met zo'n stoornis weet vaak niet dat zijn persoonlijkheid afwijkt, maar is zich er wel van bewust dat er problemen in het dagelijkse leven zijn. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis zijn vaak niet flexibel en passen zich moeilijk aan.

Persoonlijkheidsstoornissen ontwikkelen zich vaak in de adolescentie en jongvolwassenheid, maar worden vaak pas in het latere leven herkend. De oorzaak is meestal onbekend, maar kan een combinatie van erfelijke factoren en ervaringen in de kindertijd zijn.

Typen persoonlijkheidsstoornis

Persoonlijkheidsstoornissen zijn in drie brede groepen te verdelen: excentriek of vreemd (cluster a), emotioneel en grillig (cluster b) en angstig of bevreesd (cluster c). iedere groep heeft zijn eigen patroon van gedachten en gedrag.

Cluster A

Deze groep kan verder worden verdeeld in drie typen: Paranoïde, schizoïde en schizotypisch.

Paranoïde persoonlijkheid

Iemand met een paranoïde persoonlijkheid is wantrouwig, jaloers en verwaand. Ze interpreteren de handelingen van anderen snel als vijandig en kunnen zich voortdurend afgewezen voelen.

Schizoïde persoonlijkheid

Personen met schizoïde persoonlijkheden zijn emotioneel kil en onverschillig naar anderen. Ze hebben fantasieën en zijn niet op hun gemak in gezelschap. Ze doen de dingen liever alleen. Deze aandoening is iets anders dan schizofrenie.

Schizotypische persoonlijkheid

Mensen met schizotypische persoonlijkheden vertonen excentriek en argwanend gedrag, vaak met vreemde ideeën. Ze kunnen er onverzorgd uitzien en vaag, abstract spreken en in zichzelf praten.

Cluster B

Deze persoonlijkheidsstoornis is verder te verdelen in vier typen: antisociaal, borderline, theatraal en narcistisch.

Antisociale persoonlijkheid

Een antisociale persoonlijkheid wordt gekenmerkt door impulsief, destructief gedag dat vaak gevoelens en rechten van anderen negeert. Deze mensen hebben geen schuldgevoel en hebben een geringe frustratietolerantie. Ze kunnen problemen met relaties hebben en komen vaak in aanraking met de politie.

Borderline-persoonlijkheid

Iemand met een borderline-persoonlijkheid heeft veel problemen, waaronder die met de identiteit en de onmogelijkheid stabiele relaties te vormen. mensen met deze stoornis hebben sterk wisselende stemmingen, vertonen promiscue gedrag, geven te gemakkelijk geld uit of misbruiken middelen.

Theatrale persoonlijkheid

Mensen met een theatrale persoonlijkheid hebben overdreven, maar oppervlakkige emoties. Ze zijn egocentrisch, houden weinig rekening met anderen, zijn gauw verveeld en vragen voortdurend bevestiging.

Narcistische persoonlijkheid

Personen met narcistische persoonlijkheid denken dat ze uniek en superieur aan anderen zijn. Ze zijn voortdurend op zoek naar aandacht en bewondering en interesseren zich niet voor de problemen van anderen.

Cluster C

Deze groep wordt verdeeld in ontwijkend, passief-agressief, obsessief-compulsief en afhankelijk.

Ontwijkende persoonlijkheid

Mensen met een ontwijkende persoonlijkheid zijn schuchter, overgevoelig voor afwijzing en voorzichtig met nieuwe ervaringen en verantwoordelijkheden. Ze zijn meestal slechts op hun gemak in sociale situaties.

Obsessief-compulsieve persoonlijkheid

Iemand met een obsessief-compulsieve persoonlijkheid worden gekenmerkt door een voortdurend streven naar perfectie en houdt weinig rekening met de gevoelens van anderen. Is weinig flexibel, bekrompen en staat altijd klaar met oordelen.

Afhankelijke persoonlijkheid

Mensen met een afhankelijke persoonlijkheid hebben een zwakke wil en zijn toegeeflijk. Ze lijken hulpeloos, hebben geen zelfvertrouwen en laten beslissingen aan anderen over.

Wat is eraan te doen?

Iemand met een persoonlijkheidsstoornis weet vaak wel dat er iets niet klopt, maar een verzoek tot hulp komt meestal pas als ze vastlopen in het leven. de arts zal eerst het gedrag beoordelen en naar uitlokkende factoren zoeken. Als drugs- of alcoholgebruik een rol speelt, moet eerst dit probleem worden overwonnen.

Mensen waarbij relatieproblemen of een lage eigendunk het grootste probleem zijn, kunnen baat hebben bij psychotherapie. Een aantal mensen met zeer ernstige problemen kan gebaat zijn bij langdurige behandeling in een speciale gemeenschap, waar ze geleerd wordt om te gaan met het dagelijkse leven.

In het algemeen verbetert een abnormale persoonlijkheid met het ouder worden. iemand met een passief-agressieve persoonlijkheid uit door zijn gedrag verborgen vijandigheid en stelt vaak alles uit, doet moedwillig inefficiënt en komt nors en vijandig over. Ze kunnen beloven een taak uit te voeren en vervolgens op subtiele wijze bezig zijn de uitvoering ervan te saboteren.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mythen en Sagen - Eros en PsycheMythen en Sagen - Eros en PsycheHet verhaal van Eros en Psyche is niet heel bekend in de Griekse Mythologie. Wel kent iedereen het liefdesengeltje Eros…
PersoonlijkheidsstoornissenJe persoonlijkheid is je 'eigen aard,' waarmee je je in de omgang herkenbaar onderschiedt van anderen. Dat is iets ander…
Blowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarBlowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarJarenlang was de informatie die vanuit de overheid verstrekt werd omtrent het gebruik van softdrugs nogal soft. De strek…
Angst en Vrees als persoonlijkheidsstoornissenAngst en Vrees als persoonlijkheidsstoornissenVerhandeling over persoonlijkheidsstoornissen die worden gekenmerkt door angst en obsessie. Deze persoonlijkheidsstoorni…
Emotioneel en grillig: als persoonlijkheidsstoornissenEmotioneel en grillig: als persoonlijkheidsstoornissen10 tot 15 procent van de mensheid heeft last van persoonlijkheidsstoornissen. Lang niet elke persoonlijkheidsstoornis wo…

Reageer op het artikel "Leren leven met persoonlijkheidsstoornissen"

Reacties

Dounia, 20-09-2014 18:16 #9
Hallo
ik ben erachter gekomen dat ik een persoonlijkheidsstoornis heb vanaf mijn 12de, nu kijk ik vaak deadly women en blijkt dat alle vrouwen een persoonlijkheidsstoornis hebben die een moord plegen, ik ben bang voor mij stoornis omdat veel mensen mij pijn hebben gedaan zou ik nu ook in staat zijn voor moord?
i

Louis, 16-07-2012 22:39 #8
Hoi allemaal,

Zeer herkenbaar wat hier geschetst wordt. Het wordt mooier als je een (gemeten) IQ hebt dat royaal hoger is dan de gemiddelde universitair geschoolde hulpverleners (= doktoren en psychiaters, psychologen). Nog mooier is als je ouders het allemaal ontkennen en zelf persoonlijkheidsafwijkingen hebben. Nog veel mooier wordt het als je door grootouder en tantes sexueel misbruikt bent. Nog heel veel mooier is het dan vervolgens als je dan ook nog man bent. Ik kan hier nog een klein beetje (maar) mee doorgaan totdat de omschreven situatie zo glorieus wordt dat de zon er bij verbleekt.

Ik heb ik weet niet hoe hard hulp gezocht, maar blijf potentieel suicidaal, al sinds mijn peutertijd toen ik op TV zag dat cowboys iemand dood konden schieten en dat je je zelf dus ook dood kunt schieten. Ik zal dit issue niet verder uitlepelen.

Hulp voor mij is er nog niet, ook al ben ik ondertussen al 46 jaar oud geworden. Misschien is hulp wel onderweg, afwachten. Tijdens een counseling periode van zo'n zes jaar bij een therapeut is toen gelukkig voor mijn partner gebleken dat ze met iemand als mij niet kon verder leven. Het inzicht hierbij is zelfbeschikking. Mijn idee is dan ook dat iemand die wel normaal is zich af moet vragen of hij/zij zijn/haar zelfbeschikkingsrecht moet uitoefenen en dan wel in de vorm van een eind aan de relatie maken en alleen, of toch in elk geval zonder de gestoorde een eigen leven op te bouwen. Afscheid nemen dus, scheiden bijvoorbeeld. Gewoon weglopen. Voor mij is het nog steeds moeilijk om in situaties waar ik gek van word op tijd te onderkennen dat weglopen van de ellende een totaal aanvaardbare optie is.

Succes allemaal!

Gerda, 22-07-2011 14:27 #7
Ik heb de diagnose gekregen van aps, en het is heel herkenbaar als ik de symptomen lees. Ik loop steeds vast in relaties en ben nu al een paar jaar depressief. Ik weet niet meer wat normaal reageren is, wat je wel of niet kan of moet pikken van iemand. Ik heb er dus veel problemen om te weten hoe ik hier mee om kan gaan? Ik weet het gewoon niet meer… heeft iemand hier ook ervaringen mee?

Stephanie, 27-01-2011 00:40 #6
Beste,

ik heb zelf borderline, ik heb daar leren mee leven en dat lukt mij aardig goed, nu leef ik samen met iemand met een antisociaal gedragsstoornis (dat denk ik toch, ik zoek een logische verklaring en daarmee kan ik hem echt mee vergelijken, ik ben bijna zeker dat hij dit heeft) zijn karakterkenmerken zijn : hij is jaloers, bazig, arrogant, (extreem wantrouwig, ook tegenover vb zijn familie en beste vrienden) extreem egoistisch, heeft een extreem groot ego, legt moeilijk contacten (alleen al voor het feit dat hij over niemand iets positief kan zeggen of ook maar iets positief ziet) hij houd in geen geval rekening met iemand zijn gevoelens, en kan enorm kwetsend uit de hoek komen, hij is enorm onverschillig, hij denkt dat hij ALTIJD gelijk heefd en het tegendeel wil hij zelfs niet horen of hij komt kwaad, en je weet nooit wat je kan verwachten van hem, de ene dag is hij lief en vrolijk en heeft hij me het gevoel dat hij me mag, de andere dag is hij kortaf, bruut en ben ik enorm bang voor zijn reacties omdat ze zo kwetsend zijn, ook naar verantwoordelijkheid toe is hij echt gebuisd, we hebben ook een dochter samen, en ik weet dat hij ze graag ziet, soms toont hij het op zijn eigenwijze manier, maar hij toont geen enkele verantwoording niet naar haar, hemzelf of wat dan ook.
en zo kan ik blijven doorgaan… nu ik weet dat ik geen pschiater ofzo ben, dus dat ik moeilijk een oordeel kan vellen over zijn persoonelijkheid, maar zelfs voor mij is het zo overduidelijk en enorm moeilijk om met hem samen te leven, maar ik zie hem zo graag en ik denk wel dat hij me graag ziet, want hij doet ook veel voor mij maar… zijn karakter, ik weet niet hoe ik er mee om moet, ook omdat ik zelf borderline heb is het voor mij soms nog zo moeilijker, maar ik wil gewoon weten of te weten komen hoe ik met zo'n persoon moet kunnen leren leven, of dat ik gewoon best moet opgeven, maar dat laatste wil ik niet omdat ik hem zo graag zie, en ons dochter ook…
kan je me helpen? of mij mss een antwoord geven of mij doorverwijzen naar een site met meer info? u kan me altijd mailen naar : stephanie_deceuninck@hotmail.com

mvg,

deceuninck stephanie

Een Wanhopige Ouder, 11-10-2009 20:47 #5
Het is een grillig ziektebeeld en mijn ervaring is dat de hulpverlening niet in staat is deze mensen adequate hulp te verlenen; mijn zoon heeft inmiddels 13 suicipogingne gedaan; elke keer toch weer ontslagen na 1 dag uit ziekenenhuis; is niet in staat om vrijwillige opnames uit te zitten; er is maar 1 middel en dat is gedwongen opname maar dat mag en kan niet; wat wel kan en mag blijkbaar is het toelaten van onacceptabel gedrag in de samenleving zoals familie intimideren en manipuleren en een mens met zo'n handicap op straat laten zwerven; dit ziektebeeld wordt ernstig onderschat en ik vind het schandalig dat dit in deze maatschappij gebeurt; nederland: schaam U. hij mag niet van zijn vrijheid worden beroofd maar de praktijk is nu: ik als moeder voel me elke dag bedreigt in mijn eigen woonomgeving

Thea-van-beek (infoteur), 29-08-2009 14:46 #4
Was het maar waar dat abnormale persoonlijheid verbetert met ouder worden… wordt het dan niet vaak erger vanwege ouderdomsdepressie. Als ze jong zijn hebben ze nog wat kracht om hun rariteiten in bedwang te ouden in ruil voor liefde, respect, gezelligheid. Hoe ouder, hoe minder zin in beheersing… tenzij het leven een heeeeel stuk makkelijker wordt door niet meer te werken bijvoorbeeld en veel genieten en plezier. (Dus geen depressie erbij). De slachtoffers van deze mensen verdienen net zo goed therapie - ze kunnen zo aardig zijn, dus we blijven maar…

Aleida, 23-03-2009 12:29 #3
Ik heb zo'n man met een vermoedelijke cluster b persoonlijkheidsstoornis.
En geloof maar dat het leven met zo'n iemand niet makkeijk is.

Lautenbach, 12-05-2008 20:42 #2
Mijn man is momenteel opgenomen op een besloten afdeling. Het blijkt dat mijn man een persoonlijkheidsstoornis heeft (passief-agressief). Als ik bovenstaande zo lees komt het overeen met cluster B. Mijn man is 59 jaar. Het was voor hem en mij met medicijnen een leefbaar leven. Het is mis gegaan na een prostaat operatie, het evenwicht is helemaal zoek. Ik ben op zoek naar informatie hoe hiermee leven en omgaan. Reactie infoteur, 25-05-2008
Beste Lautenbach,
Sorry dat ik nu pas reageer maar ik ben een tijd niet op het internet geweest. Het is heel erg moeilijk om met mensen om te gaan met een psychische aandoening en helaas zijn daar ook geen folders of handleidingen voor of over. Ik denk dat het raadzaam is om er zoveel mogelijk over te praten met doktoren en eventueel je huisarts. Voor de rest is het ook erg handig om op het internet informatie te zoeken… en ik denk dat het belangrijkste van alles nog is zoveel mogelijk met je man te communiceren.

Sterkte

Moreau Rudi, 20-11-2007 04:02 #1
Er staan veel schrijffouten in deze tekst.

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 20-09-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 9
Schrijf mee!