InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De psychologie van de voetbalfanaat

De psychologie van de voetbalfanaat

Elke stad en elk dorp vertoont rivaliteit met zijn buurdorp en buurstad. Dat komt tot uiting in geweld. De jongeren van Houtigehage knokken ´s weekends met de jongeren uit Harkema. Dat is al eeuwen zo. Op landsniveau worden de dorpe- en stedelingen vrienden van elkaar. Landbewoners gaan samen in het gevecht met de buurstaten. De Feyenoordfan en Ajaxfan hullen zich in een oranjeshirt en gaan op in de strijd tegen de gezamenlijke vijand.

Inhoud:

Loskomende oergevoelens

De agressie die buursteden ten opzichte van elkaar vertonen is een basale uiting van de onderlinge groepsgeest. Mensen zijn zich niet bewust van deze oergevoelens. Toch worden de oerkrachten in elke voetbalwedstrijd gekanaliseerd. In Nederland kennen we de vreselijke gewelddadige optredens van Feyenoord en Ajax-supporters. De meeste van hen zijn, als ze zich niet met voetbal bezig houden, aimabele huisvaders. Wanneer ze zich laten leiden door het oergevoel dan wordt hun denkvermogen als het ware overgenomen door een oergeest die mensen primitief laat handelen.

Groepsgeest

Tussen landen onderling is er een andere, gebundelde groepsgeest. De geesten der steden verenigen zich op een staatsniveau en keren zich vervolgens tegen de buurstaten. Er ontstaat een zelfde dynamiek als in principe tussen twee buurdorpen bestaat. Men staat tegenover elkaar, jent, jouwt uit en provoceert totdat een confrontatie geforceerd wordt.

Alcohol

Alcohol is een belangrijke geweldsfactor in groepen die zich laten leiden door primitieve oergeesten. Door het drinken van overmatig alcohol is de persoonlijkheid niet in staat om controle uit te oefenen op handeling en gedrag. De oergeesten nemen het over met primitieve gevolgen zoals geweld en doodslag. Het Engelse legioen heeft zich meerdere malen in het buitenland misdragen. Engeland is een voormalige wereldmacht, een land op zijn retour. Doordat Engelse supporters zich in het buitenland een afvaardiging van de historische oergeest wanen, komen primitieve overheersingsgevoelens weer boven. Dat heeft zijn weerslag in gewelddadige moordpartijen.

Wiet en voetbal

In veel Nederlandse stadions wordt geen bier meer geschonken, maar wordt er wel volop geblowd. De wiet doet de geesten versuffen en verslappen en de introductie van het roken van wiet onder supporters zou wel eens een belangrijke aanleiding kunnen zijn dat er minder geweld plaats vindt dan jaren terug. Echter wiet roken is geen garantie voor vrede; een dag na het roken van wiet kan het goed zijn dat de oergevoelens van strijdigheid die waren onderdrukt in alle hevigheid naar buiten komen. Wellicht dat we daarom zien dat Nederlandse supporters zich niet zozeer op voetbaldagen misdragen maar op dagen dat er geen wedstrijd wordt gespeeld.

Het opruien door intellectuelen

Voetballiefhebbers maken zich regelmatig schuldig aan het zichzelf verheffen boven andere voetballiefhebbers. Ze geven af op het ´tuig´ of andere benamingen voor mensen die zich laten meeslepen door de groepsgeest om gewelddadig te worden. Er zijn mensen die voetbal bestuderen, statistieken opschrijven en analyseren. Vooral deze groep mensen pleegt zich te verheffen boven het ´gewone voetbalvolk´. Doch uiteindelijk is er geen verschil. Iemand met intellectuele kwaliteiten mag dan zijn agressie verbaal tonen en dit geen agressie noemen, maar het is wel agressie. Wanneer vervolgens agressieve woorden op tv worden verspreid over voetbal, dan worden hele volksstammen daar boos om. Denk maar aan de verhitte discussies over voetbal in menig tv-programma. Het zijn juist deze zogenaamde intellectuelen die de onderlinge haat tussen voetbalsupporters voeden. De quasi-intellecten die menen hun ego te kunnen afmeten aan voetbalkennis veroorzaken juist geweld doordat ze gevoelens van andere mensen bespelen. Deze gevoelens vinden vervolgens een gewelddadige uitlaatklep in en rond het voetbalveld.

Vergelijking met moppen

Nederlanders vinden het heerlijk om moppen te tappen over Duitsers of Belgen terwijl ze zich niet kunnen voorstellen dat er over hun grappen kunnen worden gemaakt. Humor kanaliseert de oergevoelens op landsniveau, net zoals voetbal. Veel moppen hebben de vorm van een Amerikaan, een Duitser en een Nederlander, die bla bla bla. Daaruit blijkt dat moppen oergevoelens van volkeren kanaliseren. Moppen leiden tot een lachbui die de gevoelens ontlaadt. Net zoals het geweld van een voetbalfanaat zijn gevoelens ontlaadt. Het verschil is alleen dat moppen tappen van een hoger geestelijk niveau is. Tenslotte is voetbal een sport waarin 22 mannen anderhalf uur als gekken rondrennen terwijl ze bekeken worden door miljoenen mensen die wel een beetje beweging kunnen gebruiken.

Reageer op het artikel "De psychologie van de voetbalfanaat"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!