InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het succes van Happinez magazine verklaard

Het succes van Happinez magazine verklaard

Het succes van Happinez magazine verklaard Happinez is het grootste glossy tijdrschrift van Nederland. Hoe kan dit succes van een magazine dat pas in 2003 werd opgericht, worden verklaard? De economische crisis ligt alweer even achter ons, maar dat de crisis gevolgen heeft gehad voor de tijdschriftenmarkt is duidelijk. Een aantal ging failliet (o.a. GTO Automagazine en ‘afslankblad’ Get in Shape), en vele andere bladen hadden te maken met teruglopende inkomsten. Makkelijk om op te vallen in de Nederlandse bladenmarkt is het ook al niet – Nederland heeft zelfs de grootste ‘tijdschrift dichtheid’ (bron: radio 1) ter wereld!

In deze markt is het extra opvallend dat het tijdschrift Happinez er in positieve zin tussenuit springt. Begonnen in 2003, is het tijdschrift nu het grootste glossy van Nederland. Wat verklaart het grote succes van Happinez?

Ontstaan

Happinez werd in 2003 voor het eerst uitgegeven door de –in de tijdschriftenwereld- bekende bladenmaker Rob van Vuure. Het blad werd bedacht door Inez van Oord, die de eerste jaren ook hoofdredacteur was van het blad en eerder ook Seasons Magazine succesvol lanceerd . Leuk detail bij de lancering van tijdschrift Happinez is dat waar normaal gesproken veel tijd en geld wordt gestoken in marktonderzoek en focusgroepen, bij de lancering van Happinez dit niet gebeurde. Het gevoel was goed, en het tijdschrift werd zonder dit alles gelanceerd met een aanvankelijke oplage van 80.000 stuks.

Succes

Het tijdschrift bleek al snel een groot succes. In 2005 werd Happinez uitgeroepen tot ‘Tijdschrift van het jaar’ bij het Tijdschriftengala. Inmiddels is de oplage gestegen tot 196.000 exemplaren en is het als eerste oorspronkelijk Nederlandse tijdschrift-concept de grens over gegaan. Happinez is nu ook in Duitsland verkrijgbaar. De lancering in Duitsland vond plaats in juni dit jaar, en was met 150.000 exemplaren voor Duitsland bescheiden te noemen. De eerste tekenen van de lancering zijn gunstig met veel vraag naar het blad en een opvallend hoog aantal Duitse journalisten die een open sollicitatie hebben ingeleverd bij het magazine, 40 tot 60 sollicitaties dagelijks aldus hoofdredacteur Ruud Hollander.

De hoofdredacteur geeft aan dat ook gesproken wordt met uitgevers in andere West-Europese landen.

Het succes verklaard

Wat verklaart nu het succes van dit magazine in een tijd waarin tijdschriften in Nederland het moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden? Erik Sengers, godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit te Amsterdam heeft een verklaring. Volgens hem vult Happinez een gat wat is ontstaan door de ontkerkelijking in Nederland. ‘Mensen ontdekken de keerzijde van individualisering en gaan op zoek naar mysterie en zingeving. Happinez is niet sektarisch en behandelt alles van christendom en boeddhisme tot new age.’ Hierbij wordt spiritualiteit gecombineerd met lifestyle en volgens de huidige hoofdredacteur Ruud Hollander speelt ook de prachtige opmaak een grote rol. Spiritualiteit wordt hiermee uit de ‘geitenwollen sokken’ hoek gehaald.

Het is volgens Hollander dan ook geen magazine voor ‘doorgewinterde spiri’s’, maar meer voor mensen die zich meer willen verdiepen in spiritualiteit op een leuke manier. Het past ook in het huidige tijdsbeeld waarin spiritualiteit steeds meer gangbaar wordt en niet meer alleen iets is voor een kleine groep. Een ontwikkeling als de enorme groei van Yoga-beoefenaars past in hetzelfde straatje.

Happinez is een uitgave van Weekbladpers Tijdschriften. U kunt eenHappinez abonnement bestellen bij onder andere Proefabonnementen
© 2010 - 2017 Paul_jovar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bladcadeau, hoe en wat?Bladcadeau, hoe en wat?Heb je een bladcadeau gekregen voor je verjaardag, met kerst of gewoon zomaar, maar weet je niet wat je ermee kan en wat…
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Flow Magazine: een me-time tijdschriftFlow Magazine: een me-time tijdschriftFlow Magazine. Het tijdschrift Flow werd gelanceerd als het eerste me-time magazine van Nederland. De term Flow staat vo…
Boeken en tijdschriften over het katholieke geloofBoeken en tijdschriften over het katholieke geloofVoor wie interesse heeft voor het geloof en er meer over wil lezen, zijn er verschillende liturgieën die je kunt lezen,…
De Nationale TijdschriftenbonDe nationale tijdschriftenbon is een kaart met een bepaald tegoed voor een tijdschriftenabonnement naar keuze. Op dit mo…
Bronnen en referenties
  • http://www.profnews.nl/915398/happinez-magazine-blijft-groeien http://www.inct.nl/index.php?page=nieuwsartikel&id=2404 http://spiritualiteit.blog.nl/actualiteiten/2006/05/20/enige_minsdstyle_magazine_happinez_zeer_succesvol

Reageer op het artikel "Het succes van Happinez magazine verklaard"

Infoteur: Paul_jovar
Gepubliceerd: 09-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!