Omgaan met sociale druk volgens Joodse wijsheden

Omgaan met sociale druk volgens Joodse wijsheden Het heeft weinig zin om uw hele leven bezig te zijn met het indruk maken op anderen. Eer najagen betekent dat u weinig zelfrespect hebt. Het is beter voor u zelf na te gaan wat betekenisvol in uw leven is. Mensen die tevreden zijn met hun leven hoeven geen erkenning van anderen te hebben. Ook hier gaat het om het spanningsveld tussen ziel en lichaam: het lichaam hunkert naar erkenning, terwijl de ziel kijkt naar wat echt belangrijk is.

Het Joodse volk een halsstarrig volk

Het Joodse volk wordt een halsstarrig volk genoemd. Dat heeft zijn positieve en negatieve kanten. Negatief wil zeggen dat je eigenwijs bent en niet wil veranderen. Positief wil zeggen dat je niet van je stuk te krijgen bent. Als het Joodse volk niet halsstarrig was geweest had het nooit kunnen overleven.

Succes en groots

Er is niets op tegen om succesvol en grootst te zijn. Maar doe dit om dat u het zelf wil, niet om indruk te maken op anderen. U dient een betekenisvol leven voor uzelf te leiden. Al hebben anderen er afkeer van. U weet dat de waarheid uiteindelijk zal zegevieren.

Niet opscheppen

Ga ook niet opscheppen over uw prestaties. In het Jodendom wordt gezegd dat wanneer iemand opschept over zijn prestaties hij de beloning van die daad verliest.

Hoe meer eer u nastreeft des te verdachter mensen dit vinden. U zult uiteindelijk minder eer krijgen. De enige die over uw goede daad kennis behoren te hebben is u en G'd. Doe daarom in alle anonimiteit goede daden. G'd zal u erom belonen, hoe dan ook.

Van rol verwisselen

Wanneer u op anderen indruk probeert te maken moet u steeds van rol verwisselen. Op de sportschool moet u laten zien hoe sterk u bent; op school moet u laten zien hoe goed u kunt leren; bij een mooie vrouw moet u laten zien hoe aantrekkelijk u voor haar bent; bij uw vrienden moet u laten zien hoe grappig u bent. Kortom, u moet steeds van rol verwisselen om indruk te blijven maken op anderen. Het gevaar is dat u zich niet meer realiseert wie u nu zelf bent.

Kies de rol die bij u past

Vraag u af: wie ben ik eigenlijk? Kies een rol die bij u past. Wees een vriendelijk persoon naar anderen toe. Zo maakt u de meeste indruk en blijft u uzelf. Probeer uw karakter te verfijnen.

Samenvatting

  • Probeer geen erkenning na te streven.
  • Probeer u zelf te zijn.
  • Ga uzelf niet met anderen vergelijken.
  • Maak een keuze: beroemd en ongelukkig of onbekend en tevreden?
  • Overtuig vooral u zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • 48 Ways - Happiness: Classic Sinai Podcast - Rabbijn Noah Weinberg.

Reageer op het artikel "Omgaan met sociale druk volgens Joodse wijsheden"

Infoteur: Etsel
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!