InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Joodse wijsheden 35: Omgaan met sociale druk

Joodse wijsheden 35: Omgaan met sociale druk

Joodse wijsheden 35: Omgaan met sociale druk Het heeft weinig zin om uw hele leven bezig te zijn met het indruk maken op anderen. Eer najagen betekent dat u weinig zelfrespect hebt. Het is beter voor u zelf na te gaan wat betekenisvol in uw leven is. Mensen die tevreden zijn met hun leven hoeven geen erkenning van anderen te hebben. Ook hier gaat het om het spanningsveld tussen ziel en lichaam: het lichaam hunkert naar erkenning, terwijl de ziel kijkt naar wat echt belangrijk is. Dit artikel is gebaseerd op kennis uit het Jodendom. Tevens vindt u de ervaring van Etsel.

Het Joodse volk een halsstarrig volk

Het Joodse volk wordt een halsstarrig volk genoemd. Dat heeft zijn positieve en negatieve kanten. Negatief wil zeggen dat je eigenwijs bent en niet wil veranderen. Positief wil zeggen dat je niet van je stuk te krijgen bent. Als het Joodse volk niet halsstarrig was geweest had het nooit kunnen overleven.

Succes en groots

Er is niets op tegen om succesvol en grootst te zijn. Maar doe dit om dat u het zelf wil, niet om indruk te maken op anderen. U dient een betekenisvol leven voor uzelf te leiden. Al hebben anderen er afkeer van. U weet dat de waarheid uiteindelijk zal zegevieren.

Niet opscheppen

Ga ook niet opscheppen over uw prestaties. In het Jodendom wordt gezegd dat wanneer iemand opschept over zijn prestaties hij de beloning van die daad verliest.

Hoe meer eer u nastreeft des te verdachter mensen dit vinden. U zult uiteindelijk minder eer krijgen. De enige die over uw goede daad kennis behoren te hebben is u en God. Doe daarom in alle anonimiteit goede daden. God zal u erom belonen, hoe dan ook.

Van rol verwisselen

Wanneer u op anderen indruk probeert te maken moet u steeds van rol verwisselen. Op de sportschool moet u laten zien hoe sterk u bent; op school moet u laten zien hoe goed u kunt leren; bij een mooie vrouw moet u laten zien hoe aantrekkelijk u voor haar bent; bij uw vrienden moet u laten zien hoe grappig u bent. Kortom, u moet steeds van rol verwisselen om indruk te blijven maken op anderen. Het gevaar is dat u zich niet meer realiseert wie u nu zelf bent.

Kies de rol die bij u past

Vraag u af: wie ben ik eigenlijk? Kies een rol die bij u past. Wees een vriendelijk persoon naar anderen toe. Zo maakt u de meeste indruk en blijft u uzelf. Probeer uw karakter te verfijnen.

Samenvatting

  • Probeer geen erkenning na te streven.
  • Probeer u zelf te zijn.
  • Ga uzelf niet met anderen vergelijken.
  • Maak een keuze: beroemd en ongelukkig of onbekend en tevreden?
  • Overtuig vooral u zelf.

Ervaring van Etsel

Persoonlijk bevalt me een leven in de anonimiteit mij zeer. Ik voel geen sociale druk en hoef me voor niemand te bewijzen. Leven voor mezelf betekent vooral God dienen. Volgens mij c.q. volgens de Tora is dit de enige reden waarom we hier op aarde zijn.
Het streven naar beroemdheid is feitelijk zinloos. Het leven is kort en de generatie die na u komt zal het weinig kunnen schelen of u wel of niet beroemd was. Ze kent u immers nauwelijks. Mark Knopfler, gitarist van Dire Straits, zei ooit eens in een interview dat hij het fantastisch vindt om succesvol te zijn, maar niet om beroemd te zijn. Dat is heel treffend geformuleerd. Succes is niet verkeerd. Het is fijn wanneer u ergens succesvol in bent. Maar om daar beroemd om te zijn is minder prettig. Denk vooral ook aan al die roddels die de ronde doen. Wanneer u streeft naar eer dan zijn er altijd wel mensen die u benijden en negatieve verhalen over u rond spreiden. U zult dan weer energie moeten steken in het ontkennen daarvan. Kortom u bent constant bezig uzelf te bewijzen. U heeft nauwelijks tijd om te ontdekken wie u nu eigenlijk bent. Op het eind van uw leven zult u dan nagenoeg geen antwoord kunnen geven op de vraag wie u nu eigenlijk was. En op uw begrafenis zullen anderen een beeld van u schetsen dat eigenlijk niet overeenkomt met wie u werkelijk was. Ze kunnen alleen maar zeggen dat u een goede artiest, schrijver, voetballer of toneelspeler was. Maar wie u werkelijk was, weet niemand. Misschien zult u zeggen dat u dat niets kunt schelen en dat u eer en beroemdheid veel belangrijker vindt. Toch is beroemd zijn zeer vergankelijk. Er zijn voldoende mensen die de sociale druk niet aan kunnen en het gevoel hebben te falen. Niet zelden leidt dit tot zelfdoding. Ook raken velen hun zogenaamde vrienden kwijt op het moment dat het niet voor de wind gaat. Hoeveel vrienden houdt u over als u plots gehandicapt raakt en niet meer uw beroep kunt uitoefenen? Weg is de beroemdheid en wat heeft u dan? Als u dan nog steeds naar eer streeft zult u weinig hebben. Maar het kan dan ook zijn dat u tot inkeer komt en op zoek gaat naar uzelf en God. Op dat moment zult u zich realiseren dat eer u niets te bieden had en dat alles draait om zelfrespect.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfrespect: voel jij je onzeker?Zelfrespect: voel jij je onzeker?Wat is zelfrespect? Heb je zelfrespect als je een laag zelfvertrouwen hebt? Heb jij een laag zelfbeeld over jezelf? Heb…
Sociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfantenSociale psychologie: sociale facilitatie en lanterfanten'Sociale facilitatie' (social facilitation) en 'sociaal lanterfanten' (social loafing) zijn allebei theorieën die peilen…
Joodse wijsheden 41: innerlijke vrede innerlijke rustInnerlijke vrede c.q. innerlijke rust staat los van de wereld om u heen. De wereld kan vredig zijn terwijl u brandt van…
Hoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenHoe uit verlegenheid zich en wat kun je er aan doenIn het van Dale Handwoordenboek wordt verlegen omschreven als onzeker in zijn gedrag tegenover anderen, bedeesd, beschro…
Sociale lening aanvragenSociale lening aanvragenHoe vraag ik een sociale lening aan? Bij een sociale kredietbank kun je een sociale lening aanvragen. Als je tot de mini…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 35: Omgaan met sociale druk"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!