InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie!

Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie!

Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie! Arrogantie belemmert spirituele groei. Om arrogantie te vermijden moet u een onderscheid maken tussen trots ("ik ben beter dan die andere persoon") en plezier ("ik ben niet beter, maar heb meer geluk"). Denk aan iets waar u echt trots op bent. Geeft het u een gevoel van dankbaarheid of arrogantie? Door te beseffen dat alle kracht van God afkomstig is, is het absurd te denken dat het uw eigen prestatie is. Er is dus geen enkele reden arrogant te zijn.

Natuurlijke geschenken, natuurlijke krachten

Het is belangrijk te realiseren dat onze persoonlijke kenmerken geschonken zijn door God. Het is absurd trots te zijn op fysieke kracht, gezondheid, een briljante brein of een aantrekkelijk uiterlijk. Voor arrogante mensen is dit lastig omdat ze het idee willen hebben dat ze dit zelf bereikt hebben. Toch is het beter er dankbaar voor te zijn dan trots.

Trots van volmaaktheid

Het is verleidelijk arrogant te worden door dingen die we bereikt hebben door er hard voor te werken. Dan hebben we immers het gevoel dat we het 'gefikst' hebben. Om u hier tegen te beschermen is het belangrijk dankbaar te zijn voor de inzichten die u heeft gehad en de mensen die u hierbij geholpen hebben. U had het nooit kunnen redden zonder uw ouders, uw leraren en degenen die voor u de weg gebaand hebben. U mag van uw succes genieten maar denk niet dat u daardoor beter bent dan anderen.

Om een voorbeeld te geven. Uw computerkennis is groter dan die van uw grootouders. Maar dat wil niet zeggen dat u slimmer bent. U heeft gewoon geluk gehad met de computer om te groeien terwijl uw grootouders dat geluk niet hadden. Bovendien zal de volgende generatie weer meer weten dan u. Besef dus dat u niet de omstandigheden controleert waarin u uw kennis opdoet.

Pas op voor arrogante mensen

Arrogante mensen hebben weinig geduld met andere mensen die niet hun niveau bereiken. Sommige ouders pushen hun kinderen zo hard en eisen zoveel van hen dat de kinderen zich uiteindelijk waardeloos voelen. De beste ouders zijn degenen die geduld hebben en accepteren dat hun kinderen tekortkomingen hebben. Dankbaarheid leidt tot medeleven. Arrogantie is wanneer u op anderen neerkijkt. Kijk uit dat u anderen niet in de vernieling brengt door uw eigen pad te bereiken.

Wees nederig

Wees niet trots als u goede daden verricht. Vooral religieuze mensen moeten oppassen niet arrogant te worden en denken beter te zijn dan anderen. Juist religieuze mensen dienen nederig te zijn.

Arrogantie in de maatschappij

We zijn allemaal wel in enige mate trots op ons land. Wanneer Oranje goed voetbalt zijn we trots. In Iran zijn mensen trots omdat ze moslim zijn. In Israël zijn ze trots Jood te zijn. Volg de maatschappij echter niet blind op. Dat kan faliekant misgaan. Zie bijvoorbeeld wat er gebeurde met Nazi-Duitsland waar bij mensen die 'anders' waren werden vervolgd. Bij de Wannsee Conferentie werd door de deelnemers die hoog opgeleid waren (9 van de 13 aanwezige hadden een doctors-titel) besloten het Joodse volk uit te roeien. Belangrijk is om na te gaan wat uw waarden zijn. Definieer uw waarden en beschouw ze objectief.

Een obstakel voor wijsheid

Trots is één van de grootste obstakels om wijsheid te verkrijgen. De Joodse wijzen leren: “Wie is een wijs persoon? Hij die van alle mensen leert.” Denk nooit dat u het al allemaal wist. Wees uw leraren dankbaar. Wees dankbaar als mensen u op uw fouten wijzen.

Het medicijn dat u geneest van arrogantie

Het beste medicijn tegen arrogantie is te realiseren dat God ons op aarde heeft geplaatst om grootse dingen te bereiken. Wanneer u zich dat realiseert dat weet u dat wat u heeft gepresteerd pas het begin is van het vervullen van uw mogelijkheden. Wanneer u tevreden achterover leunt zult u nooit vooruitgang boeken. Sta met beide benen op de grond en ga steeds verder met het vervullen van uw potentie die God u geeft.

Waarom is het 'vermijden van arrogantie' een ingrediënt van wijsheid?

  • Wanneer u uzelf steeds prijst op wat u bereikt, zult u geen poging doen om meer te bereiken.
  • Wanneer u uw eigen ideeën constant verdedigt, zult u nooit openstaan voor nieuwe ideeën.
  • Als u arrogant bent over uw ideeën, beperkt u uzelf.
  • Wanneer u dankbaar bent zult u groeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse wijsheden: nederigheid is het ware charismaJoodse wijsheden: nederigheid is het ware charismaNederigheid is geen minderwaardigheidscomplex. Het is het doen van het juiste en niet afhankelijk zijn van de opinies va…
Joodse wijsheden 25: weet wat uw plek is op aardeIeder persoon heeft een unieke bijdrage aan deze wereld. Het is belangrijk uit te zoeken wie u bent en hoe u past in God…
Joodse wijsheden 23: het zoeken naar wijsheidEr valt veel te leren in het leven. U kunt alles zelf uitzoeken, maar dit is dwaas en kost veel tijd. Wijsheid zult u na…
Misplaatste arrogantie van banken?mijn kijk opMisplaatste arrogantie van banken?Hoewel de financiële wereld flink wat klappen te verduren krijgt blijft de arrogantie van enkele banken aanzienlijk.
Joodse wijsheden 30: God liefhebben met heel uw hart en zielWe kunnen veel geld, liefde en kracht hebben. Maar we worden pas echt gelukkig door contact met God. Momenten van ontzag…

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 28: vermijd arrogantie!"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!