InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Spiral Dynamics

Spiral Dynamics

Spiral Dynamics Spiral Dynamics kan je onder andere snel inzicht geven in de ontwikkeling van mensen in privé-situaties of de klustering van mensen in de vorm van een bedrijf. Het kan je als privé persoon helpen bepaalde situaties te doorgronden, waarom mensen dingen doen die ze doen en hoe je mensen mogelijk kunt helpen in hun groeiproces.

De basis

Het gaat te ver om de gehele theorie, voorbeelden etc. uit te leggen, dat gaat niet lukken in een artikel. Daar zijn complete cursussen voor. Maar het proces is overzichtelijk ingedeeld in kleuren met herkenbare termen. Strikt genomen plaats je mensen ook in deze methode in hokjes, maar het is niet meer dan je inzichtelijkheid geven. Als je het daarvoor gebruikt / toepast is het een handig hulpmiddel.

Clare W. Graves legde de basis voor Spiral Dynamics.

Hoe werkt het?

Strikt genomen bewegen alle ontwikkelingen zich in een spiraalvormige manier omhoog. De lagen in deze spiraal worden ingekleurd door de waardesystemen die leven in een organisatie en richting krijgen. De ene keer door een collectieve en de andere keer een individuele waarde die op dat moment de boventoon voert bij de mens.

Zeker bij veranderende organisaties, waar we heden ten dagen veel mee te maken hebben, kan het van sterk toegevoegde waarde zijn. De menselijke processen zoals een te hoog ziekteverzuim binnen een bedrijf, maar ook een teruglopende winst etc. kan reden zijn iets in de organisatie te veranderen. En aangezien een bedrijf een klustering van mensen is, ligt daar de basis van de verandering. Samenwerking is zo’n item wat resultaat kan hebben, maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel van mensen.
Maar je kunt pas mensen aanspreken als je weet in welke “fase” ze zitten. Dat wil dus ook zeggen dat mensen in principe kunnen groeien, maar ligt altijd vast binnen de persoonsgebonden kaders. Denk hierbij aan de waarden in een mensenleven en nogal eens meegegeven vanuit een oorspronkelijke gezinssituatie.

De praktijk

Het DNA van mensen ligt vast, maar iets soortgelijks als het gaat om gedachten en opvattingen heeft R. Dawkins “memen” genoemd. De memen kunnen alleen van het ene brein naar het andere brein reizen en daarmee gesteld dat je elkaar dus kunt infecteren met ideeën en denkbeelden.
Overigens lang voordat Dawkins het woord memen introduceerde, heeft de overleden professor Clare Graves het concept van "memetica" al beschreven. In zijn onderzoek naar de psychologische ontwikkeling van mensen vormen specifieke memen de aantrekkende en afstotende krachten achter de ontwikkeling van waarden.

De genoemde waarde-memen (afgekort wmemen genoemd) worden in Spiral Dynamics gebruikt om waardesystemen aan te duiden. Dit bepaald hoe mensen over bepaalde zaken denken, waarom ze geloven in de zaken etc.

De kleuren

Als we over de kleuren spreken dan hebben het over:
  • beige: overleven, het instructieve
  • paars: geborgenheid, het clanachtige
  • rood: macht, het egocentrische
  • blauw: orde, het zingevende
  • oranje: succes, de strategische
  • groen: gemeenschap, de relativerende
  • geel: synergie, het pragmatische
  • turkoois: holisme, het mondiale

Iedereen valt overwegend in een of twee kleuren, kan een groeiproces doorlopen, en niets is fout. Het kan je wel helpen om iemand mee naar een volgende kleur te brengen als dit in een bedrijf gewenst is of als de persoon vanuit een privé-situatie een groeiproces doorloopt of wil doorlopen.

Meer informatie

Responsable geeft training training

Meer lezen: Spiral Dynamics, geschreven voor Don Edward Beck.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spiral Dynamics"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 18-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!