Hoe gelukkig te leven volgens Joodse wijsheden

Hoe gelukkig te leven volgens Joodse wijsheden Hoe word ik gelukkig? Ieder mens wil gelukkig zijn. Maar ondanks dat velen van ons alles hebben zijn we nog steeds ongelukkig. Anderen hebben haast niets maar zijn toch totaal gelukkig. Er zijn vaardigheden die u kunt ontwikkelen om gelukkig te zijn. Geluk is geen gebeurtenis, maar een geestestoestand. Geld maakt niet gelukkig. De Talmoed zegt dat hij die gelukkig is die waardeert wat hij heeft.

Gelukkig zonder een been?

Er was eens een 11-jarige jongen. Hij genoot elke dag van zijn fiets. Hij voelde zich erg gelukkig. Op een dag kreeg hij een ongeluk en moest een been missen. Hij realiseerde zich dat hij zijn been niet terug zou krijgen als hij depressief bleef. Geluk is om plezier te hebben in wat je wel hebt. Het 11-jarige jongetje besefte dat er nog zoveel andere dingen zijn waar hij gelukkig van kon worden.

Waarom zijn veel mensen zo ongelukkig? Omdat ze de juiste vaardigheden ontberen.

Geluk is een geestestoestand

Komt de volgende situatie u bekend voor? U zegt dat u gelukkig zult zijn wanneer u een nieuwe auto hebt. En wat gebeurt er? Een week lang bent u gelukkig. Daarna keert u terug naar uw oude toestand en voelt zich weer ongelukkig.

Geluk is geen gebeurtenis, maar een geestestoestand. Geld maakt niet gelukkig. De Talmoed zegt dat de persoon die gelukkig is hij die waardeert wat hij heeft. (Pirkei Avot 4:1)

Dank G'd elke ochtend dat u:
  • kunt leven
  • kunt zien
  • uw handen en voeten kunt gebruiken
  • kunt denken

Wanneer u leert waarderen wat u hebt, zult u altijd gelukkig zijn.

Maak uw zorgen onbetekenend

Stel iemand wil zelfmoord plegen. Hij is alles kwijt: baan, vrouw, kinderen, etc. Iemand anders probeert hem tegen te houden en zegt: "Stel je voor dat je blind bent. Je ziet niets meer. Maar plotseling gebeurt een wonder en ik kan weer zien. Wat ga je doen? Genieten van alles dat je weer kan zien?"

Problemen zijn minder groot wanneer u leert waarderen wat u hebt. Als u niet waardeert wat u hebt zult u nooit gelukkig worden.

Misvattingen op weg naar geluk

  1. Met vaardigheden zullen we altijd gelukkig zijn. Zo gemakkelijk is het niet. Het kost tijd om de vaardigheden te leren.
  2. Wanneer ik me tevreden stel met wat ik heb, verlies ik mijn motivatie meer te bereiken. Het is juist zo dat geluk u meer energie geeft.
  3. Geluk is een keuze. Ik bepaal zelf wanneer ik gelukkig ben. Nee je moet ook gelukkig zijn wanneer anderen bij je zijn.

Het dagelijkse plezier telt

Om het leven te leren waarderen is het goed na te gaan wat waardevol voor u is:
uw ogen, uw handen, uw kinderen, uw huisdier, etc.

Ga elke dag een paar momenten bij deze waardevolle bezittingen stilstaan. Deze oefening kan zelfs de meest ongelukkigen onder ons 'gelukkig' maken. U kunt dat ook bij uw partner doen. Vraag waar hij/zij van genoten heeft vandaag. Vervolgens kunt u dit doen bij uw kinderen. Leer ook hen waarderen wat ze hebben.

De volgende stap is om een uur lang op te schrijven waar u dankbaar voor bent. Het eerste kwartier gaat snel, het volgende gaat langzamer, het derde gaat nog langzamer, en het laatste kwartier is heel lastig. Wanneer de lijst eenmaal compleet is, kunt u elke dag een nieuwe zegening toevoegen.

Het doel van deze oefening is duidelijk: bewust worden van uw bestaande zegeningen, om een nieuwe zegening toe te voegen.

Tot slot kunt een een prioriteitenlijst maken. Zo kunt u uw zegeningen met elkaar vergelijken en beter waarderen.

Wanneer u dit elke dag doet zal uw dankbaarheid toenemen en zult u zich steeds gelukkiger in uw leven gaan voelen.

Waarom is 'geluk' een ingrediënt van wijsheid?

  • Gelukkig zijn betekent dat u meer energie en kracht hebt om te leven.
  • Concentreer u wat u hebt en u zult gelukkig zijn; wanneer u uw aandacht richt op wat u niet heeft zult u zich ongelukkig voelen.
  • Gelukkig zijn is geen levensdoel; het geeft u slechts energie om meer uit uw leven te halen.
  • Gelukkige mensen zijn gezond, optimistisch en hebben meer kracht iets te bereiken.
  • Geluk is onder uw controle. Wanneer dit niet zo is bent u slaaf van uw emoties.
  • Gelukkig zijn betekent discipline, doorzettingsvermogen en hard werken.
  • Op geluk kunt u niet wachten; u moet het zelf creëren.
Gerelateerde artikelen
Maakt geld de mens gelukkig?Maakt geld de mens gelukkig?Je kunt er niet omheen, geld is belangrijk in het leven. Waar sommige mensen aangeven wel degelijk gelukkig(er) te worde…
Gelukkig worden: 7 tipsGelukkig worden: 7 tipsIedereen ter wereld gaat op zoek naar het ultieme geluk of stelt zich weleens de vraag: Hoe kan ik opnieuw gelukkig word…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Geld en gelukkigIedereen weet dat geld niet gelukkig maakt, maar zonder geld bent u in onze maatschappij wel erg ongelukkig. Met weinig…

Ben jij ook zo bang in het donker? Je hebt een nyctofobieBen jij ook zo bang in het donker? Je hebt een nyctofobieDe meeste kinderen zijn ís nachts of in een donkere ruimte een tijdje bang. Het is een ontwikkelingsfase die meestal ook…
Kenmerken van coachenKenmerken van coachenCoachen is gericht op de toekomst van de cliënt. Iedereen heeft namelijk een toekomstperspectief. Coachen richt zich op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 01-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie