InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De oproeppsycholoog
mijn kijk op

De oproeppsycholoog

De oproeppsycholoog Stel je eens voor: je loopt bij een psycholoog. Je hebt veel momenten waarop je je rot voelt, maar elke keer als je een afspraak hebt met je psycholoog voel je je toevallig net wél lekker in je vel. Dus de afspraken lijken eigenlijk een beetje zinloos. Zou een oproeppsycholoog dan misschien een uitkomst zijn? Bij sommige mensen lijkt hun gevoel af en toe een eigenlijk leven te leiden. Het ene moment lijkt alles goed te gaan, maar even later zitten ze weer in de put. Dan is het prettig om iemand te hebben tegen wie je kan praten, bij wie je je hart bij kan luchten en die je misschien nog goede tips en raad kan geven ook. De persoon bij uitstek die hier geschikt voor is, is de psycholoog.

De gewone psycholoog

De meest voorkomende gang van zaken bij een psycholoog is, dat je gezamenlijk een tijd afspreekt waarop je naar je psycholoog gaat om met hem of haar over je problemen en/of gevoelens te praten. Voor sommige mensen werkt dit goed en zij hebben er ook daadwerkelijk baat bij. Maar wat nou als je toevallig elke keer je prima voelt voor en tijdens een gesprek en je op zo’n moment ook niet meer zo goed weet wat je nou ook alweer dwars zat? En dat je op een ander moment het even allemaal niet meer ziet zitten, maar op dat moment géén afspraak bij je psycholoog hebt?

Oproeppsycholoog

Voor deze mensen zou een oproeppsycholoog een uitkomst zijn. Zodra je je rot voelt bel je de dienstdoende psycholoog en die komt naar je toe, of jij gaat naar hem/haar toe om te praten. Zo kun je je hart luchten of steun krijgen op precies die momenten dat je het nodig hebt. En de momenten dat je je goed voelt hoef je niet naar een reeds gemaakte afspraak waar je op dat moment toch niet weet wat je eigenlijk wilt zeggen.

Natuurlijk zijn er al psychologen die je dag en nacht kunt bellen, maar toch is dit anders dan een oproeppsycholoog. Bij een ‘gewone’ psycholoog kan je al gauw het gevoel krijgen dat je ongelegen belt, als je bijvoorbeeld midden in de nacht ergens mee zit. Bij een oproeppsycholoog hoef je hier niet bang voor te zijn, hij draait immers zijn nachtdienst op het moment dat jij hem ’s nachts oproept. Daarom zal de drempel om contact op te nemen voor veel mensen waarschijnlijk een stuk lager zijn.

Gecombineerd of enkel oproep

Er zijn twee mogelijke opties voor de oproeppsycholoog. Er kan gekozen worden om vaste afspraken te maken waarop de psycholoog en de patiënt elkaar zien, met de oproepfunctie van de psycholoog als een middel achter de hand waar de patiënt altijd gebruik van kan maken.
Maar het is ook mogelijk om enkel gebruik te maken van de oproepfunctie. Na een intake gesprek is de patiënt vrij om de psycholoog op te roepen wanneer hij de behoefte voelt om iemand te spreken. Er worden geen vaste afspraken gemaakt.

Mogelijkheden

Als psychologen samenwerken zijn er mogelijkheden om de oproeppsycholoog daadwerkelijk in het leven te roepen. Om echt 24-uur per dag, 7 dagen per weeg een psycholoog beschikbaar te hebben is de samenwerking tussen psychologen van groot belang. Zo kunnen de psychologen de dag, nacht en weekenddiensten afwisselen. Ook is het belangrijk dat de psychologen duidelijke dossiers bijhouden van de patiënten, zodat de dienstdoende psycholoog meteen duidelijk krijgt wat het probleem is van de persoon die een oproep doet.

Moeilijkheden

Er zijn ook wat moeilijkheden die de komst van de oproeppsycholoog misschien kunnen belemmeren.
Eén van de belangrijkste en wellicht grootste moeilijkheid, is het beroepsgeheim van psychologen. Een psycholoog mag niet zomaar, zonder toestemming van zijn patiënt, gegevens van deze patiënt aan andere personen doorspelen.
Een andere moeilijkheid kan wellicht ontstaan in verband met de speciale uren die een oproeppsycholoog draait. Het kan zijn dat sommige psychologen hier terughoudend in zijn omdat zij niet weten hoe het met deze speciale uren is geregeld in de arbeidsvoorwaarden.

Oplossingen

Wat betreft de geheimhoudingsplicht kan er gedacht worden aan een extra formulier in het dossier, waarop staat vermeld dat de patiënt toestemming geeft aan de oproeppsychologen van een bepaalde groep om zijn dossier in te zien. Men kan dan de keuze maken tussen de gehele groep te benoemen, met dien verstande dat als er een psycholoog bij komt deze ook direct toestemming krijgt. Of men kan kiezen uit een lijst waarin alle psychologen apart genoemd worden met de vermelding of zij toestemming tot inzage hebben of niet. Bij dit laatste schuilt er echter een probleem als een patiënt één of meerdere psychologen weigert, gezien er dan niet meer kan worden voldaan aan de 24-uurs beschikbaarheid van de psychologen.

Wat betreft de speciale uren en de arbeidsvoorwaarden zou het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) wellicht een uitkomst kunnen bieden, door voor de oproeppsychologen de belangen proberen te behartigen.
© 2009 - 2018 Lyssophietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp inschakelen van een psycholoogHulp inschakelen van een psycholoogVoor veel mensen is het een drempel om naar een psycholoog toe te stappen. Zij denken dat je pas een gesprek met een psy…
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
Moet ik naar een psycholoog?Je voelt je niet goed in je vel? Je denkt erover na om naar een psycholoog te gaan? Veel mensen denken nog steeds ontere…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…

Reageer op het artikel "De oproeppsycholoog"

Infoteur: Lyssophietje
Gepubliceerd: 18-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Mijn kijk op…
Schrijf mee!