InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel?

Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel?

Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel? Zoals het gevoel subjectief is, is het gevoel ook ambivalent, en dat betekent tweepolig, dat wil zeggen, dat in een bepaald gevoel het tegenovergestelde gevoel ook aanwezig is. Door de ambivalentie van het gevoel is er altijd de kans, dat een gevoel plotseling in zijn tegengestelde omslaat. Wanneer wij inzicht krijgen in de ambivalentie van de gevoelens, zullen ons vele raadsels van het gevoelsleven duidelijk worden... Zo kan het gevoel al door één kwetsend woord op hol slaan. Dan vraagt men zich soms af wat hiervan de rede kan zijn.

Waartoe dient deze ambivalentie?

De ambivalentie der gevoelens is de sleutel tot het probleem hoe vriendschap in haat kan omslaan, zoals:
  • liefde in afkeer,
  • geloof in ongeloof of twijfel.
  • Het is op het eerste gezicht soms niet te doorgronden, hoe een verloving in vijandschap kan omslaan. Maar wanneer we inzicht hebben gekregen in de ambivalentie van de gevoelens, weten we dat het steeds mogelijk is, dat het "Gevoel" in zijn tegengestelde kan omslaan.

Is het "gevoel" wel betrouwbaar?

Het Gevoel is een onbetrouwbaar deel van de innerlijkheid van de mens. Het "gevoel" moet door het verstand en de wil gericht worden. De kunst van de gevoelsopvoeding bestaat o.a. uit het feit, dat we er voortdurend zorg voor dragen, om het "gevoel" niet zover te irriteren, tot het in zijn tegengestelde omslaat.

Wat moet men doen bij een omgeslagen "gevoel"?

Wanneer een mens door een omgeslagen gevoelsleven tot een negaat (ontkenner) wordt, is hij meestal zeer agressief van instelling. Deze wil dan aan buitenstaanders laten zien dat hij -wat het verleden betreft- van alles en nog wat is afgestapt.

Iedereen weet wel hoe intens lelijk ambivalente ex-echtgenoten tegenover elkander kunnen zijn. En waarschijnlijk kent ook elkeen voorbeelden van mensen die tot een andere politieke partij of tot een ander geloof zijn overgegaan, en die nadien hevig alles van het land der herkomst ontkennen.

Heeft het "gevoel" nog andere eigenschappen?

Naast subjectiviteit en ambivalentie onderscheidt men aan het gevoel nog vele andere eigenschappen. Zo heeft elk "gevoel" zijn eigen duur. Er zijn gevoelens die heel lang duren, terwijl andere zeer kort zijn. Bijvoorbeeld de stemming van opgewektheid en humeurigheid duurt lang.

Een effect, zoals ontroering en hartstocht duurt echter zeer kort. Er zijn gevoelens die heel diep in het geestelijk leven van de mens kunnen ingrijpen, terwijl er eveneens gevoelens zijn, die aan de oppervlakte blijven. Intense gevoelens worden in de totale persoonlijkheid van de mens ingeschakeld.

Gevoelens met hevige intensiteit gaan gepaard met allerlei uitingsverschijnselen. De psyche uit zich dan meestal zichtbaar in het so- ma. De mens die door gevoelens is aangegrepen waarvan de intensiteit sterk is, gaat zeer luidruchtig te keer om zijn gevoelens te verdedigen en tezelfdertijd te verwerken.

Eindresultaat

Het is typerend voor het "gevoel", dat het de neiging heeft iets objectief voor te stellen, hoewel het meestal het toppunt is van subjectiviteit! Daarom is het moeilijk het "gevoel" te omschrijven of te begrijpen. Psychologisch gezien is dit heel goed te begrijpen, maar gemakkelijk of eenvoudig te verklaren is het helemaal niet!
© 2009 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mythen en Sagen - Eros en PsycheMythen en Sagen - Eros en PsycheHet verhaal van Eros en Psyche is niet heel bekend in de Griekse Mythologie. Wel kent iedereen het liefdesengeltje Eros…
Training motiverende gespreksvoering en ambivalentieTraining motiverende gespreksvoering en ambivalentieIeder mens heeft wel eens last van twee gevoelens die tegen elkaar ingaan. Helemaal zeker van iets of iemand ben je bijn…
Behandeling alcoholverslaving: motiverende gespreksvoeringBehandeling alcoholverslaving: motiverende gespreksvoeringEr zijn diverse behandelingen van alcoholverslaving. Motiverende gespreksvoering is er op gericht de ambivalente gevoele…
Motiverende gespreksvoering voor thuisMotiverende gespreksvoering voor thuisWanneer je een verandering bij iemand wil bewerkstelligen, kan je argumenten aandragen en de ander proberen te overtuige…
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…

Reageer op het artikel "Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel?"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 08-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!