InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Reizen met autisme met het openbaar vervoer

Reizen met autisme met het openbaar vervoer

Reizen met autisme met het openbaar vervoer Reizen met autisme met het openbaar vervoer is vaak erg stressvol. Of je nu met de trein, bus of metro reist, overal zijn prikkels. Tijdens de spits is het enorm druk en word je met autisme overspoeld door onrust, het geluid van pratende mensen en gejengel van kinderen. Het liefst zou je met je handen over je oren in een donker hoekje wegkruipen of het openbaar vervoer compleet vermijden. Helaas moet je toch van A naar B reizen voor bijvoorbeeld werk of studie. Hoe overleef je het openbaar vervoer met autisme?

Reizen met autisme buiten de spits

Reizen met autisme met het openbaar vervoer is vaak het meest haalbaar buiten de spits. Als het enigszins mogelijk is, probeer dan na tien uur 's ochtends en voor vier uur 's middags te reizen. Het is dan meestal een stuk rustiger, waardoor je niet opeen gepropt tussen wildvreemde mensen hoeft te staan. Misschien lukt het zelfs wel om een rustige zitplaats uit te zoeken.

Als je voor je werk moet reizen, dan is het wellicht lastig om buiten de spits te reizen. Bespreek op je werk of het mogelijk is om je werktijden zo in te delen dat je buiten de spits kunt reizen. Bij computerwerk kun je misschien de eerste uren thuis werken en daarna naar je werk gaan of juist eerder van het werk vertrekken.

Plan uitjes tijdens schooltijd

Veel mensen met autisme zijn zeer gevoelig voor omgevingsgeluiden en onrust. Als je snel last hebt van het geren, gejengel en gehuil van kinderen, zorg dan dat je tijdens schooltijd reist en niet in het weekend. Als je uitjes doordeweeks plant, zal je veel minder kinderen treffen dan buiten schooltijd. Dit zal de reis een stuk veraangenamen. Uiteraard kunnen er evengoed kinderen aanwezig zijn, zoals baby's of peuters.

Zoek een rustige zitplaats

Reizen met het openbaar vervoer met autisme lukt het beste als je een rustige zitplaats vindt. Probeer voor- of achterin te zitten, zodat je niet midden in de drukte terechtkomt. In sommige treinen bestaan zelfs zitplaatsen zonder mensen naast of tegenover je, meestal voor- en achterin de coupé. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat er iemand naast je komt te zitten en je per ongeluk aanraakt. Het kan in de trein ook helpen om een andere coupé te zoeken, want de ene coupé is nu eenmaal drukker dan de andere.

Maak gebruik van de stiltecoupé

Veel treinen hebben tegenwoordig een stiltecoupé. Je herkent deze coupés aan het logo van een gezicht met een vinger ervoor. In deze coupés mag er niet hard gepraat of gebeld worden. Hoewel niet iedereen zich eraan houdt, kun je hier mogelijk in rust reizen. Vooral doordeweeks zitten hier mensen te werken of te lezen, dus dan heb je de meeste kans dat het er daadwerkelijk stil is.
Mocht je last hebben van pratende mensen, dan mag je hier best iets van zeggen. Dat is niet voor iedereen eenvoudig, maar het valt te proberen. Niet iedereen heeft door dat het een stiltecoupé is en dan mag je ze er best op wijzen.

Gebruik oordopjes of luister muziek

Als je veel last hebt van geluiden, bescherm jezelf dan door oordopjes in te doen. Er zijn tegenwoordig allerlei soorten en maten oordopjes te koop die in meer of mindere mate het omgevingsgeluid dempen. Het is zelfs mogelijk om oordopjes op maat te laten maken. Ook gehoorbeschermers die normaal gesproken in de bouw worden gebruikt kunnen het omgevingsgeluid dermate dempen dat reizen met het openbaar vervoer een stuk prettiger is. Misschien vind je het raar om met oordopjes of gehoorbeschermers te reizen. Je kunt ze echter als hulpmiddelen beschouwen die het je mogelijk maken om toch te reizen.

Een alternatief is het luisteren van muziek, bijvoorbeeld met je telefoon of mp3-speler. Door muziek te luisteren kun je omgevingsgeluiden beter buitensluiten en heb je iets om op te focussen. Uiteraard hangt het van de oordopjes of koptelefoon af hoezeer dit lukt. Er bestaan allerlei oordopjes en koptelefoons met isolatie of noice-cancelling. Isolatie dempt omgevingsgeluiden zoals oordopjes dat doen, terwijl noice cancelling omgevingsgeluiden technisch filtert.

Doe ontspanningsoefeningen of meditaties

Als je gespannen raakt tijdens de reis, probeer de spanning dan af te vloeien door ontspanningsoefeningen of meditaties te doen. Veel oefeningen kunnen worden uitgevoerd zonder dat de omgeving het merkt. Zo kun je een bodyscan doen door je aandacht eerst op je tenen te richten en vervolgens met je aandacht langs elk lichaamsdeel te gaan totdat je je hoofd bereikt. Ook kun je een ademhalingsoefening doen, bijvoorbeeld als je merkt dat je ademhaling ongelijkmatig of te snel gaat.

In de mindfulness bestaan allerlei meditaties die je thuis of in het openbaar vervoer kunt uitvoeren. Bij mindfulness leer je je aandacht te sturen, zodat je je minder focust op storende prikkels uit de omgeving. In plaats van overspoeld te raken door bijvoorbeeld omgevingsgeluiden, kun je leren om je op je lichaam te focussen. Het boek Mindfulness bij Volwassenen met Autisme van Annelies Spek legt uit hoe je dit kunt doen. Bovendien krijg je toegang tot gratis mp3-bestanden met meditaties, die je onderweg kunt luisteren.

Zoek afleiding

Als je erg veel last hebt van prikkels, kan het helpen om afleiding te zoeken. In plaats van je op alle storende prikkels te richten, richt je je op iets wat je fijn vindt. Lees bijvoorbeeld een boek waarvan je weet dat je er helemaal in opgaat, omdat het een meeslepend verhaal heeft, of kijk je favoriete serie op je tablet of telefoon. Ook een ingewikkelde sudoku kan dermate veel aandacht vergen dat het lastig wordt om je nog op de omgeving te richten. Bovendien wordt het dan lastiger om negatieve gedachten te hebben.

Maak gebruik van de OVcoach

Het kan zijn dat niet alleen het reizen met het openbaar vervoer stressvol voor je is, maar ook het begrijpen van de dienstregeling en het plannen van je reis. Dr. Leo Kannerhuis heeft daarom een app voor op de mobiele telefoon gelanceerd, die mensen met autisme helpt om zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen. De app heet OVcoach en is zo opgezet dat mensen met autisme er makkelijk mee kunnen werken. De app is zeer nuttig voor zowel volwassenen als jongeren.
© 2017 Mvdas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal?Autisme: Normaal willen zijn, maar wat is normaal?Mensen met autisme worden vaak niet goed begrepen. Dat is moeilijk voor ze, omdat zij niet weten waarom ze niet worden b…
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Bronnen en referenties
  • https://www.hoofdtelefoonstore.nl/advies/alles-over-noise-cancelling.html
  • https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/app-loodst-autisten-door-openbaar-vervoer

Reageer op het artikel "Reizen met autisme met het openbaar vervoer"

Infoteur: Mvdas
Gepubliceerd: 11-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!