InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Coming-out bij autisme: wel of niet vertellen?

Coming-out bij autisme: wel of niet vertellen?

Coming-out bij autisme: wel of niet vertellen? Als je net je diagnose autisme hebt gekregen, kan dit nogal overdonderend zijn. Misschien komt het als een klap dat je geen neurotypische persoon bent en 'anders' bent. Misschien schaam je je zelfs en wil je je autisme het liefst voor jezelf houden. Toch kan het voordelen hebben om open te zijn. Wat zijn de voor- en nadelen van het wel of niet vertellen van je autisme?

Coming-out bij autisme

Het kan voor mensen met autisme wel eens aanvoelen als een coming-out: het aan de wereld vertellen dat je autisme hebt. Opeens geef je je volledig bloot en dat kan erg beangstigend zijn. Ook al ben je nog steeds dezelfde persoon, toch bestaat de angst dat omgeving je raar vindt of je zelfs zal afwijzen.

Volg je gevoel

Het is bij een coming-out bij autisme verstandig om vooral je gevoel te volgen. Voelt het goed om iemand over je autisme te vertellen, dan kun je dit doen. Twijfel je? Wacht dan nog even tot het wel goed voelt. Het voor jezelf accepteren van je autisme heeft waarschijnlijk tijd nodig. Zodra je dit volledig geaccepteerd hebt, zal je merken dat je coming-out steeds makkelijker gaat.

Je vrienden en familie inlichten

Om te beginnen kun je je vrienden en familie over je autisme vertellen. Misschien vind je dit alsnog heel moeilijk, juist omdat ze dierbaar zijn, maar het is een eerste stap bij mensen die je al accepteren zoals je bent.

Het kan zijn dat mensen schrikken of aan het idee moeten wennen. Accepteer dat en geef ze de ruimte voor hun gevoelens en vragen. Mocht iemand heel negatief reageren, geef dan aan dat je nog steeds dezelfde persoon bent. Als dit niet helpt en als die persoon je op lange termijn blijft afwijzen, dan is die het waarschijnlijk niet waard om mee om te gaan.

De kans is echter groot dat veel dierbaren heel positief reageren en wellicht al een vermoeden hadden van je autisme. Voordelen van vertellen zijn dat bekenden rekening kunnen houden met je autisme, je gedrag beter kunnen begrijpen en plaatsen en jij waarschijnlijk meer jezelf kunt zijn. Ook zullen mensen minder schrikken als je onverwachts overprikkeld raakt en emotioneel wordt.

Coming-out op het werk

Als je een baan hebt, kun je je afvragen of het voordelen heeft om je autisme op de werkvloer bekend te maken. Ook hierin kun je je gevoel volgen. Werk je al jaren bij hetzelfde bedrijf en heb je vriendelijke collega's? Dan voelt het wellicht goed om over je autisme te vertellen. Uiteraard hoef je niet het hele bedrijf in te lichten. Je kunt het ook aan specifieke collega's of alleen aan je leidinggevende vertellen.

Weet echter dat niet iedereen op de hoogte is van wat autisme inhoudt en dat sommige mensen het als een handicap zullen zien. Als je bang bent om je baan te verliezen of dat collega's je anders zullen behandelen, vraag je dan af of het nodig is om open te zijn. Als je je werk zonder belemmeringen kunt uitvoeren, is het niet noodzakelijk om over je autisme te vertellen.

Mocht je wel tegen problemen aanlopen door je autisme, dan kan het juist heel verhelderend zijn om je collega's en leidinggevende in te lichten. Ze zullen dan beter begrijpen waarom je op een bepaalde manier reageert of je werk op een bepaalde manier uitvoert. Bovendien kan er rekening mee worden gehouden. Werk je bijvoorbeeld in een drukke ruimte met veel mensen? Wellicht kun je dan een werkplek krijgen in een kamer met minder prikkels.

Hulpverleners vertellen

Het kan veel voordelen hebben om hulpverleners over je autisme in te lichten. Je huisarts is na de diagnose hoogstwaarschijnlijk al ingelicht. Overweeg echter om ook je tandarts, fysiotherapeut of andere hulpverleners in te lichten. Mocht je bang zijn voor de tandarts en zelfs gevoelig zijn voor paniekaanvallen, zorg dan dat dit in het systeem komt te staan. Je tandarts zal dan minder verbaasd zijn als je een paniekaanval krijgt of moet huilen. Wellicht krijg je zelfs meer tijd tijdens een behandeling.

Ook een fysiotherapeut heeft baat bij deze informatie, omdat die je fysiek behandelt. Veel mensen met autisme zijn namelijk gevoelig voor aanrakingen.

Verder is het belangrijk om te melden dat je mogelijk extra gevoelig bent voor bijwerkingen van medicijnen. Mocht een hulpverlener medicijnen willen uitschrijven, geef dan aan dat je autisme hebt en mogelijk gevoelig bent. Dit kan ook als je bijvoorbeeld een vaccinatie krijgt en je bang bent om heftig te reageren.

Autisme uitleggen

Het uitleggen van autisme kan op allerlei manieren. Er bestaat namelijk een enorm verschil tussen de ene en andere autist. Probeer daarom in kaart te brengen hoe jouw autisme er uitziet. Vraag eventueel dierbaren wat zij bij jou opmerken, omdat het voor jou misschien normaal is en niet opvalt.

Een voorbeeld: door mijn autisme ben ik zeer gevoelig voor prikkels, omdat ik die moeilijk kan filteren. Hierdoor ben ik sneller vermoeid dan anderen en eerder emotioneel. Bovendien ben ik hooggevoelig, bijvoorbeeld voor geluiden en fel licht.

Vraag eventueel of de ander bekend is met autisme, zodat je minder hoeft uit te leggen. Bovendien hoef je niet alles te vertellen. Hou het bij een hulpverlener kort en bondig. Weet je van jezelf dat je bij de tandarts waarschijnlijk moet huilen, geef dan aan dat je mogelijk emotioneel kunt worden en dat dit bij jou hoort.

Negatieve reacties

Wees erop voorbereid dat niet iedereen prettig zal reageren. Sommige mensen zullen moeite hebben om je nog als dezelfde persoon te zien. Anderen hebben meer tijd nodig om het te accepteren. Blijf daarom je gevoel volgen en schreeuw je autisme niet van de daken. Soms is het beter als iemand er niet vanaf weet, bijvoorbeeld iemand waarmee je niet goed overweg kunt of zomaar iemand bij de supermarkt. Weet ook dat als iemand negatief reageert, dat dat aan die persoon ligt niet aan jou. Je bent zoals je bent en anderen kunnen dat accepteren of niet.
© 2017 Mvdas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Aandoening: AutismeAandoening: AutismeAan mensen die autisme hebben is vaak niet te zien dat ze het hebben. In Nederland komt de aandoening 1 op de 1200 mense…
Autisme: algemene kenmerkenAutisme: algemene kenmerkenAutisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis waarbij waarbij sociale beperkingen, afwijkingen in de communicatie en s…

Reageer op het artikel "Coming-out bij autisme: wel of niet vertellen?"

Infoteur: Mvdas
Gepubliceerd: 28-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!