InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Voordelen van autisme: je autisme als talent

Voordelen van autisme: je autisme als talent

Voordelen van autisme: je autisme als talent Veel mensen met autisme ervaren het dagelijks leven als moeilijk. Ze hebben moeite om in een baan te functioneren, sociale contacten te onderhouden en soms zelfs om zelfredzaam te zijn. Toch is het hebben van autisme niet alleen maar kommer en kwel. Het zijn vaak deze mensen die een speciaal talent ontwikkelen en ergens helemaal in kunnen uitblinken. Wat zijn voordelen van autisme?

Mensen met autisme zijn vaak creatief

Er bestaat het beeld dat mensen met autisme geen fantasie hebben. Niets is minder waar. Veel mensen met autisme hebben juist veel fantasie en kunnen hier helemaal in opgaan. Zo kunnen ze de mooiste verhalen schrijven, prachtige schilderijen maken of geweldig pianospelen. En als ze eenmaal een hobby hebben gekozen, kunnen ze hier zo in opgaan dat ze erin uitmunten.

Oog voor detail

Een tweede voordeel van autisme is het hebben van oog voor detail. Hierdoor zijn mensen met autisme vaak zeer nauwkeurig. Of het nu om het redigeren van een tekst gaat, het timmeren van een kast of het schilderen van een kozijn, vaak wordt dit met uiterste precisie gedaan, tot op het perfectionistische af. Ook is de autist vaak opmerkzamer dan de neurotypische persoon.

Eerlijk en betrouwbaar

De meeste mensen met autisme zijn zeer eerlijk en betrouwbaar. Sommigen zijn niet eens in staat om te liegen of zijn overdreven eerlijk. Wil je een eerlijke mening horen, dan ben je hier aan het juiste adres. Verder kun je goed van een autist op aan, bijvoorbeeld bij het nakomen van afspraken en beloftes. Hier zal menig werkgever blij mee zijn!

Leergierig

Als er iets is wat mensen met autisme graag doen, dan is het wel leren. Het hebben van kennis zorgt voor zelfverzekerdheid en bovendien is het heerlijk om helemaal in een onderwerp op te gaan, soms tot in de kleinste details. Sommige autisten zijn dan ook wandelende encyclopedieën, vooral in specifieke onderwerpen. Handig bij een onderzoeksbaan of andere vakgebieden waar veel specifieke kennis voor nodig is.

Technische vaardigheden

Er bestaan technische bedrijven die speciaal op zoek zijn naar werknemers met autisme, omdat ze bekend staan om hun uitstekende technische vaardigheden. Zo kunnen sommigen goed programmeren, een vakgebied waar je langdurig geconcentreerd te werk moet gaan en ingewikkelde denkwijzen nodig hebt. Het is niet voor niets dat er in de ICT veel mensen met autisme werkzaam zijn.

Dingen aanvoelen

Hooggevoeligheid komt vaak voor bij mensen met autisme. Doordat ze prikkels moeilijk kunnen filteren, komt er dagelijks een grote hoeveelheid informatie binnen. Hierdoor voelen ze vaak veel meer aan dan een neurotypisch persoon. Sommige moeders met autisme zullen het eerder doorhebben als hun kind iets mankeert, waardoor ze eerder actie kunnen ondernemen. Ook vangen ze eerder signalen op, bijvoorbeeld als iemand kwaad in de zin heeft of als het ergens op straat onveilig is.

Visueel geheugen

Tenslotte hebben veel mensen met autisme een uitstekend visueel geheugen. Door hun oog voor detail zullen ze zich vaak dingen herinneren die een ander allang vergeten is, bijvoorbeeld wie er allemaal bij het huwelijksjubileum van drie jaar geleden aanwezig was. Vaak is het opslaan van beelden een houvast, omdat de sociale interactie met anderen soms lastig verloopt.

Elke autist is anders

Uiteraard zijn dit slechts voorbeelden van voordelen van autisme. Iedereen is anders en er bestaan grote verschillen tussen de ene en de andere autist, waardoor je je hier wellicht niet in herkent. Het is niet de bedoeling om autisme op te hemelen, want leven met autisme is voor veel mensen erg lastig, ondanks hun kwaliteiten.
© 2017 Mvdas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: AutismeAandoening: AutismeAan mensen die autisme hebben is vaak niet te zien dat ze het hebben. In Nederland komt de aandoening 1 op de 1200 mense…
Autisme: algemene kenmerkenAutisme: algemene kenmerkenAutisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis waarbij waarbij sociale beperkingen, afwijkingen in de communicatie en s…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Bronnen en referenties
  • De voordelen van autisme: http://autismore.nl/de-voordelen-van-autisme/
  • De 11 grootste voordelen van autisme op het werk: http://www.ggznieuws.nl/home/de-11-grootste-voordelen-van-mensen-met-autisme-op-het-werk/

Reageer op het artikel "Voordelen van autisme: je autisme als talent"

Infoteur: Mvdas
Laatste update: 23-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!