InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Eenzaamheid bij autisme voorkomen: hoe doe je dat?

Eenzaamheid bij autisme voorkomen: hoe doe je dat?

Eenzaamheid bij autisme voorkomen: hoe doe je dat? Er bestaat het idee dat mensen met autisme geen behoefte hebben aan sociaal contact en het liefst een kluizenaarsbestaan leiden. Niets is minder waar. Ook mensen met autisme hebben behoefte aan sociaal contact, en hoewel de een er meer behoefte aan heeft dan de ander, is het vinden en onderhouden ervan vaak lastig. Veel volwassenen met autisme hebben moeite om in de maatschappij te functioneren, bijvoorbeeld omdat ze oververmoeid raken door lange werkdagen en de hoge eisen die door werkgevers worden gesteld. De combinatie van veel werkuren, de hele dag omringd zijn door collega's en alle bijbehorende prikkels, kan voor overprikkeling zorgen en op lange termijn zelfs voor een burn-out. Het resultaat is dat veel mensen met autisme inderdaad alleen en eenzaam thuis zitten.

Er zijn verschillende adviezen die je kunnen helpen om eenzaamheid te voorkomen en uit een sociaal isolement te raken. Uiteraard is het aan jou welke tips het beste bij je passen en welke je ter harte neemt.

Zorg voor een dagbesteding

Het is voor niemand goed om hele dagen (alleen) thuis te zitten. Een mens heeft in het leven doelen nodig om naartoe te werken, structuur, het gevoel nuttig te zijn en sociaal contact. Misschien heb je intussen zulke grote faalangst gekregen dat alleen al de gedachte aan een dagbesteding je een angstaanval bezorgt. Dat is logisch. Veel mensen met autisme lopen vast in de een na de andere baan, omdat ze overvraagd worden of te veel van zichzelf vragen. Zo bouwt de faalangst op en verliezen ze de hoop om ooit nog ergens goed te kunnen functioneren.

Een dagbesteding hoeft echter geen fulltime, betaalde baan te betekenen. Het gaat er eerder om dat je weer structuur in het leven krijgt, een plek om een of meerdere dagen per week naartoe te gaan en je nuttig te voelen. Essentieel is dat deze plek goed voelt en voor jou haalbaar is. Begin daarom met iets laagdrempeligs, zodat je op je eigen tempo zelfvertrouwen kunt opbouwen en niet opnieuw je grenzen overschrijdt.

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk zou een eerste stap kunnen zijn om je isolement te verkleinen. Vrijwilligerswerk is mogelijk in allerlei vakgebieden, bijvoorbeeld bij een verpleeghuis, een kringloopwinkel of bibliotheek. Bedenk goed welke activiteit je op dit moment graag zou willen doen. Hou je bijvoorbeeld van boeken en van ordenen? Dan is het terugzetten van boeken in de bibliotheek wellicht een geschikte bezigheid. Hou je van computers? Misschien kun je dan immigranten of ouderen begeleiden bij het gebruik van de computer, bijvoorbeeld in een opleidingscentrum.

Wellicht vind je het moeilijk om te ontdekken welk soort vrijwilligerswerk je zou willen doen. In dat geval kun je hulp inroepen van een arbeidshulpverlener of begeleider. Zorg in dat geval dat je hulp krijgt van iemand die in autisme gespecialiseerd is, bijvoorbeeld via het Dr. Leo Kannerhuis, want die begrijpt eerder je knelpunten dan iemand die niets van autisme afweet. Ook kan een arbeidshulpverlener je helpen bij het benaderen van een organisatie iets wat vaak nogal spannend is of meegaan naar het kennismakingsgesprek. Bovendien kun je bespreken of je bij de organisatie open wilt zijn over je autisme en wat de voor- en nadelen daarvan kunnen zijn. Zo vergroot je de kans op succes en dus op een leven onder de mensen.

Bepaal goed voor jezelf hoeveel dagen of uren je vrijwilligerswerk wilt gaan doen. Wees eerlijk naar jezelf en denk niet vanuit wat organisaties mogelijk van je verwachten. Het gaat erom dat jij het denkt aan te kunnen. Het is bijvoorbeeld helemaal niet gek om met twee uur per dag te beginnen, bijvoorbeeld een of twee keer per week. Zo kun je rustig uittesten of het werk je bevalt en of je het aantal uren en/of dagdelen aankunt. Uitbouwen kan altijd nog.

Het voordeel van vrijwilligerswerk is dat er meestal minder van je geëist wordt dan bij een betaalde baan. Uiteraard hangt dit af van de werkplek en de organisatie. Onderzoek goed of de vrijwilligersplek geen verkapte baan is waarbij allerlei eisen worden gesteld. De beste plek is waarbij al je hulp welkom is, maar niet essentieel, bijvoorbeeld als je de werknemers ondersteunt bij hun taken.

Creatieve dagbesteding

Een dagbesteding hoeft niet per se vrijwilligerswerk te zijn. Als je te veel opziet tegen vrijwilligerswerk of daar gewoonweg nog niet klaar voor bent, heb je misschien meer aan een creatieve dagbesteding. Er bestaan plekken waar je bijvoorbeeld mag schilderen, boetseren of schrijven. Dergelijke plekken zijn speciaal voor mensen met een beperking, zodat je er gelijkgestemden tegenkomt en de omgeving rustig is.

Als je zoiets wilt doen, heb je meestal een indicatie van de gemeente nodig. Je kunt deze aanvragen door contact op te nemen met het wijkteam van je gemeente. In een vrijblijvend gesprek wordt dan bekeken of je in aanmerking komt voor een indicatie en voor hoeveel uur.

Plan afspraken met vrienden en familie zorgvuldig in

Het kan zijn dat je al over een aantal contacten beschikt, zoals vrienden en familie, maar je je alsnog eenzaam voelt. Misschien zie je ze niet vaak of zijn de afspraken die je hebt niet evenredig over de weken verdeeld, waardoor je de ene week drie mensen ziet en de week erop niemand.

In dit geval kun je proberen om je agenda zo gelijkmatig mogelijk met afspraken te vullen. Plan een moment in om je contacten te bellen, appen of mailen en om de afspraken voor de komende maand in te plannen. Dit voelt wellicht wat zakelijk, maar zo voorkom je periodes dat je niemand ziet. Bovendien heb je zo overzicht over de komende periode, wat rust kan geven. Ook kan het idee dat je binnenkort iemand ziet het gevoel van eenzaamheid wegnemen.

Hou er wel rekening mee dat plannen kunnen wijzigen. Waarschijnlijk vind je onverwachte wijzigingen lastig, maar helaas kan het soms niet anders. In dat geval is het verstandig om de afspraak in elk geval te verplaatsen, zodat die niet compleet wegvalt, en te onderzoeken of je die dag op een andere manier sociaal contact kunt hebben.

Zorg voor een wekelijkse activiteit

Wat ook erg kan helpen, is lid worden van een vereniging of sportclub of het doen van een cursus. Dit kan alleen wel lastig zijn als je een beperkt budget hebt. Het voordeel is dat het structuur geeft en je wekelijks onder mensen bent met dezelfde interesse. Bovendien ben je dan samen met iets bezig, waardoor je niet de hele tijd actief sociaal hoeft te zijn.

Als je een beperkt budget hebt, kan het lonen om bij jouw gemeente na te gaan of er kortingen gelden voor bepaalde activiteiten. Sommige bedrijven geven korting aan mensen met een uitkering, waardoor het haalbaar wordt om deel te nemen.

Zoek contact met andere mensen met autisme

Uiteraard ben je niet de enige met autisme en kamp je niet als enige met eenzaamheid. Zou het dan niet leuk zijn als je lotgenoten kunt ontmoeten? Wellicht kun je samen leuke dingen doen.

Er bestaan in Nederland meerdere organisaties speciaal voor mensen met autisme. Vereniging PAS Nederland richt zich bijvoorbeeld op normaal- tot hoogbegaafde volwassenen met autisme en organiseert door het land contactdagen, waar je andere mensen kunt ontmoeten. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn, maar als niet-lid betaal je wel een kleine bijdrage.

Verder kun je je bij Stichting MEE opgeven voor een zogenaamde Vriendenkring, waarbij je met een aantal mensen geregeld samenkomt onder begeleiding van een vrijwilliger. Samen doe je dan leuke dingen, bijvoorbeeld koken, spelletjes doen of film kijken.
Misschien zijn er in jouw stad nog andere mogelijkheden om in contact te komen met mede-autisten.

Tenslotte bestaat er voor jongeren de sociale app AutThere, waarmee je via je mobiele telefoon contact kunt leggen met mensen met soortgelijke interesses.

Bellen of digitaal contact

Mocht het echt moeilijk zijn om met iemand af te spreken, dan kun je natuurlijk ook even bellen, e-mailen of appen. Dit hoeft niet veel tijd te kosten en je hebt toch even contact met iemand.

Maak een praatje met iemand

Waarschijnlijk vinden veel mensen dit eng, maar soms helpt het al om een klein praatje met iemand te maken. Dit kan bijvoorbeeld met de buurvrouw of met zomaar iemand in de rij bij de supermarkt. Uiteraard hoef je geen hele lange gesprekken aan te gaan. Het gaat erom dat je even contact hebt met iemand.

Helpt helemaal niets?

Als je alles al geprobeerd hebt om van je eenzaamheid af te komen, neem dan contact op met je huisarts, begeleider of hulpverlener. Het kan zijn dat er iets anders aan de hand is.
© 2017 Mvdas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: AutismeAandoening: AutismeAan mensen die autisme hebben is vaak niet te zien dat ze het hebben. In Nederland komt de aandoening 1 op de 1200 mense…
Autisme: algemene kenmerkenAutisme: algemene kenmerkenAutisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis waarbij waarbij sociale beperkingen, afwijkingen in de communicatie en s…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…

Reageer op het artikel "Eenzaamheid bij autisme voorkomen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Mvdas
Laatste update: 23-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!