InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Onderzoek naar passie en motivatiemomenten van jongeren

Onderzoek naar passie en motivatiemomenten van jongeren

Onderzoek naar passie en motivatiemomenten van jongeren Niet alle jongeren hebben passie voor iets maar kennen wel motivatiemomenten. Er zijn bepalende factoren waardoor motivatiemomenten kunnen ontstaan. Kennisname hiervan door begeleiders van jongeren, zoals ouders en leerkrachten, kan helpen om jongeren te motiveren. Uit onderzoek blijkt dat jongeren bij hun motivatie voor iets vooral internet gebruiken. Passie kan worden ingezet om motivatiemomenten te creëren.

Passie van jongeren

Er zijn jongeren die een passie hebben, bijvoorbeeld voor sport, uitgaan, films, muziek. Kenmerkend is dat ze in hun passie veel energie stoppen, zich uitgedaagd voelen en er helemaal in opgaan (in een flow zijn). Ze laten zich niet uit het veld slaan door tegenslagen. (1,2) In hun passie maken ze gebruik maken van een aantal persoonseigenschappen: zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.(3) In een interview in 'Mijn Leuven voor jongeren' zegt de 15 jarige Stella Meulemans dat ze de afgelopen zes jaren erg hard trainde om deel te kunnen nemen aan wedstrijden in kunstschaatsen. Ze leerde de hobby kennen via een vriendin en intussen is het haar grootste passie:

“Ik voel me goed op het ijs. En ook al brengen de wedstrijden veel stress met zich mee, als mijn oefeningen lukken, geeft dat me de energie om door te gaan."(4)

Niet alle jongeren hebben passie voor iets, maar kennen wel motivatiemomenten.
U

Motivatiemomenten van jongeren

Motivatiemomenten zijn momenten waardoor men voor kortere of langere tijd in beweging wordt gezet. Zo’n moment kan zijn: een gamespelletje doen, een boek lezen, tv kijken, een bezoek afleggen, enz.

Bepalende factoren bij motivatiemomenten bij jongeren zijn:

  • het moet leuk zijn
  • het moet niet te lang duren: kleine, korte klussen
  • het moet iets opleveren (bijvoorbeeld studiepunten of een kleine bijdrage)
  • het resultaat moet direct zichtbaar zijn
  • het moet een sociale component hebben
  • er moet ruimte voor eigen inbreng opdat ze zich creatief kunnen uiten
  • internet moet gebruikt kunnen worden (5)

Als aan een of meer kenmerken niet wordt voldaan dan verminderen ook doorzettingsvermogen en zelfdiscipline of kunnen deze verdwijnen. De activiteit is niet meer interessant dus wordt er gestopt en zoekt men weer wat anders of men vervalt in lusteloosheid. Jongeren met passie voor iets specifieks kennen daarnaast ook motivatiemomenten voor iets wat niet direct met hun passie te maken heeft. Zo kan een jongere die passie voor muziek heeft, daar helemaal in opgaan terwijl maatschappelijk problemen hem nauwelijks interesseren. Toch kan er een motivatiemoment ontstaan:

“We hebben het over asielzoekers gehad met een filmpje. Eigenlijk volg ik dat niet zo. Toen onze lerares vertelde wat er allemaal aan de hand was hebben we erover gediscussieerd. Ik stond lijnrecht tegenover de mening van Tom, wat een eikel. Gelukkig kon ik mijn mening goed inbrengen. Onze lerares gaf me zelfs een compliment” (Annachien, 13 jaar, vmbo).(6)

Hier creëerde de lerares voorwaarden om te komen tot een discussie. Bij Annachien leverde dat een motivatiemoment op. Een aantal bepalende factoren van motivatiemomenten kwamen aan de orde: niet te lang, waardering, met elkaar (sociaal) en eigen inbreng.

Wat motiveert de jeugd?

De stichting Kennisnet heeft onderzocht waar de jeugd van 10-17 het meest in is geïnteresseerd en waarbij gebruik wordt gemaakt van de internet.(7) Internet wordt vooral gebruikt om meer te weten te komen van hun interesse bijv. hoe ze bepaalde danspassen moeten uitvoeren. Het onderzoek is met behulp van een vragenlijst gedaan bij 1513 tieners van 10 t/m 17 jaar. Deze vragenlijst werd samengesteld op grond van groepsinterviews die eerder werden afgenomen bij 47 jongeren uit groep 8 van het basisonderwijs en leerlingen uit klassen 3, 4 en 5 mavo, havo en vwo van het voortgezet onderwijs.

Meeste interesse:

  • sporten 60%
  • games 53%
  • make-up/kleding 30%
  • muziek maken 25%
  • handvaardigheid 23%
  • dansen 20%

Internetgebruik:

  • sporten 20%
  • games 53%
  • make-up/kleding 18%
  • muziek maken 15%
  • handvaardigheid 13%
  • dansen 12%

Uit het onderzoek blijkt dat sport de belangrijkste motivatie voor jongeren is, gevolgd door games en make-up/kleding. Bij alle onderzochte motivaties wordt gebruikgemaakt van internet. Dat ze internet nodig hebben om meer van hun interesse te weten te komen wordt niet altijd begrepen door ouderen. Het onderzoeksartikel geeft een aantal uitspraken (7) van jongeren weer:

“Mijn moeder ziet dan dat ik Engels moet leren, en dan zit ik oefenen op mijn telefoon. Mijn moeder zegt dan dat ik Mijn telefoon weg moet doen, maar ik zit dus te leren” (Milou, 14 jaar).

“Met muziek ben ik autodidact, ik heb mezelf leren spelen met behulp van YouTube-filmjes. Met paardrijden, mijn sport, kun je op internet veel leren ook weer via YouTube. Over dieren kun je per soort zoeken naar informatie. En knutselideeën te over op internet. Heerlijk!” (meisje, 12 jaar).

“Bij sport heel veel basketbal kijken en verschillende bewegingen van topspelers nadoen” (jongen, 17 jaar).

Hoe kun je je passie inzetten voor iets wat niet leuk vindt?

Passie kan worden ingezet om motivatiemomenten te krijgen. Dat vereist wel enige creativiteit. Als je bijv. passie hebt voor voetbal dan kun je die passie ook inzetten voor iets wat je minder leuk vindt, bijvoorbeeld wiskunde op school. Als je voetbalclub iedere week een wedstrijd speelt dan neemt hij een plaats op de ranglijst in. Dat wordt weergegeven in statistieken. Deze kun je bekijken maar je kunt zelf ook een statistische methode toepassen om bijvoorbeeld de kans te berekenen of jouw club bepaalde wedstrijden zou kunnen winnen. In het artikel 'Gebruik passies van jongeren' wordt verwezen naar hoe jongeren hun passie kunnen inzetten.(5)

“Mijn passie is het verzamelen van postzegels met dieren. Ik kijk uit welke landen deze postzegels komen en zoek deze op Google. Tevens zoek ik op waarom die dieren daar leven en hoe. Ik leer op deze wijze veel van de wereld en van dieren. Ik kan hier tijden lang mee bezig zijn. Ik vind dit leuker dan alleen maar uit boeken droge stof over landen of biologie leren.” (Dick, 15 jaar, havo)

“Mijn hobby is rappen. Met een aantal klasgenoten gaan we een klassenfeest organiseren. Daar ga ik rapmuziek voor maken en spelen. Ik ben er al mee bezig. Mijn leraar Nederlands heeft gevraagd of ik in de klas eens wil vertellen waar rapmuziek vandaan komt en hoe het in elkaar zit” (Achmed, 14 jaar, vmbo)

De voorbeelden laten zien dat vanuit passie van jongeren linken zijn te leggen met onderwijs. Het kan het onderwijs voor leerlingen levend maken. Bovendien worden persoonseigenschappen als doorzettingsvermogen, zelfdiscipline en zelfvertrouwen versterkt. Leraren zullen leerlingen kunnen helpen om vanuit deze passie de linken te zoeken. Het geldt niet alleen voor onderwijs maar voor alles in het leven. Als je de mogelijkheid ziet om je passie te gebruiken voor iets wat je niet of minder prettig vindt dan zie je er heel anders tegenaan. Zo gaf een vrouw (27 jaar) die op een callcentrum werkte de gesprekken die ze voerde een kleur. Deze noteerde ze. Hier maakte ze later een kleurig schilderij van.

Slot

Niet alle jongeren hebben passie voor iets maar kennen wel motivatiemomenten. Er zijn voor jongeren bepalende factoren die kunnen bijdragen om motivatiemomenten te krijgen. Motivatie voor iets en het gebruik van internet hierbij om te leren, hangen nauw samen. Passie kan wel worden ingezet om motivatiemomenten te krijgen. Dat vereist echter wel enige creativiteit.
© 2015 - 2019 J-dewilde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Motivatie en passie leiden tot sterke persoonseigenschappenMotivatie en passie leiden tot sterke persoonseigenschappenMotivatie ontstaat niet zomaar, er is altijd iets waardoor je wordt gemotiveerd. Is de motivatie erg groot dan kan er pa…
Is passie echt nodig?Passie lijkt een toverwoord. Als gezegd wordt dat iemand passie heeft dan lijkt dat te staan voor iemand die zinvol en g…
Doorzetten op het werk: mentaal fit zijnDoorzetten op het werk: mentaal fit zijnWat is doorzettingsvermogen? Hoe belangrijk is het doorzettingsvermogen op het werk? Is doorzetten goed voor je carrière…
Bizarre passies: piercing en tattooBizarre passies: piercing en tattooHet aanbrengen van tattoos en piercings is bij veel mensen in. Ze vinden dat ze hun lichaam ermee verfraaien. Bij sommig…
Muziek beoefenen als passie beïnvloedt het breinHet gezamenlijk actief muziek beoefenen kan op vele manieren plaatsvinden. Het blijkt motiverend te werken. Er zijn maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Div Iv, Pixabay
  • 1..Bakker, A.B., & Plomp, J. (2015). Dagelijkse schommelingen in bevlogenheid: Een literatuuroverzicht. M&O: Tijdschrift voor Management & Organisatie, 2/3, 32-49.
  • 2.Vallerand, R.J., Salvy, SJ., Mageau, G.A., Elliot, A.J., Denis, P.L., Grouzet, F.M.E., & Blanchard, C. (2007). On the Role of Passion in Performance. Journal of Personality 75 (3):505-533.
  • 3. Wilde, J. de (2015) Motivatie en passie leiden tot sterke persoonseigenschappen Infonu
  • 4. Jacobs, J. (2015) Mijn Leuven voor jongeren, www.mijnleuven.be/jongeren/artikel/stellas-grootste-passie-is...
  • 5. Gebruik de passies van jongeren, interview met Else Boss van Movisie, Zorg + Welzijn, april 2014
  • 6. Gesprekken met leerlingen vmbo door Lio studenten, interne publicatie lerarenopleiding NHL (2015)
  • 7. Samen leren - Tieners en sociale media‘ , onderzoek is uitgevoerd door Stichting Mijn Kind Online en Kennisnet. (2013)

Reageer op het artikel "Onderzoek naar passie en motivatiemomenten van jongeren"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: J-dewilde
Laatste update: 31-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 8
Schrijf mee!