Sterven XI: post traumatisch stress syndroom

De Israëlische professor Zahava Solomon uit Tel Aviv die de lange termijn effecten bestudeert op soldaten die vechten en met de dood van anderen geconfronteerd worden, deelt nu haar kennis met Amerikaanse collega's om beteren therapie te verschaffen aan Amerikaanse soldaten die in Irak hebben gediend. "Het is belangrijk de lange termijn gevolgen van oorlog te begrijpen en deze te minimaliseren."

Oorlog niet alleen op het slagveld maar ook de gevolgen daarna

"De oorlog eindigt niet op het slagveld. Een aanzienlijk deel van de soldaten lijdt aan het post traumatisch stress syndroom (een angststoornis die gebeurt na een ervaring of getuigenis van een traumatische levens bedreigende gebeurtenis). Zij herbeleven de oorlog in nachtmerries en flashbacks. We vergelijken het met kanker van de ziel," zegt Zahava Solomon, een professor van het Psychiatrische Epidemiologische en Sociale Werk en het hoofd van het Adler Onderzoekscentrum voor Kinderwelzijn en -bescherming.

Onmiddellijke behandeling op het slagveld

Volgens professor Solomon's onderzoek, dat een revolutie was op de manier waarop Israëlische soldaten in oorlog werden behandeld, is de beste manier om stress te bestrijden onmiddellijke behandeling te geven terwijl soldaten nog aan de frontlinie zijn. "Onze 20 jaar lange studie wees uit dat als deze erg simpele behandeling op tijd wordt uitgevoerd, dat dan de gevolgen erg gunstig zijn en deze behandeling jaren van pijn kan voorkomen," zegt Solomon. "De eerste studie werd gepubliceerd in The American Journal of Psychiatry in 1986, en de volgende in 2005. Het is het enige gedocumenteerde empirische studie dat de doctrine steunt die gebruikt wordt door alle westerse legers."

Onderzoek psychische trauma

Solomon heeft 5 boeken gepubliceerd over psychische trauma's en meer dan 200 artikelen. Ze begon haar carrière als hoofd van het onderzoeksafdeling van het korps geestelijk gezondheid van de medische school van het Israëlische leger. Haar eerste studies vonden plaats tijdens de Eerste Libanon Oorlog in 1982. "Niemand heeft gegevens waar ze individuen volgen voor meer dan 20 jaar vanaf het slagveld af. Als we genoeg geld krijgen dan zullen we vele jaren kunnen doorgaan."

Het onderzoek van Solomon is gericht op drie bevolkingsgroepen:
  • soldaten
  • Holocaust overlevenden
  • voormalige krijgsgevangenen

"Mijn moeder heeft in haar kindertijd in Auschwitz gezeten. De kwestie van trauma is dus niet alleen een academische kwestie maar ook een persoonlijk iets."

Volgens Solomon is onderzoek in Israël makkelijker dan de VS vanwege de grotere bevolkingsdichtheid en de kleine omvang van het land. Maar desondanks werken niet alle soldaten even makkelijk mee. In een machocultuur als de Israëlische samenleving durven veel mannen niet hun falen te tonen. Maar het tij is aan het keren. Mensen vertellen makkelijker hun verhaal. Ouders herkennen sneller de psychotische symptomen van hun kinderen. Ook wordt in Israël anders tegen oorlog aangekeken dan de VS. In Israël is er meer sprake van landsbelang. Soldaten worden met meer respect behandeld.

Mark Knopfler en Falklandoorlog

Ook Engeland heeft veel te maken met het Post Traumatisch Stress Syndroom in verband met de Falklandoorlog. Mark Knopfler heeft een speciale versie van Brothers In Arms uitgebracht waarbij het geld gaat naar soldaten met een post traumatisch stress syndroom.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Israel 21c
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 13-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie