InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Sterven VIII: het rouwproces - een Joodse visie

Sterven VIII: het rouwproces - een Joodse visie

Er zijn vijf fasen in het rouwproces: Aninoet (rouwen voor het begraven); Shiva (een zeven dagenlange rouw periode na de begrafenis); binnen de Shiva (de eerste drie dagen intensievere rouw); Shloshim (30 dagen rouw periode); het eerste jaar (alleen door de kinderen van de overledene). De procedure die hier beschreven wordt komt van de Charedische "orthodoxe" Joodse Chabad beweging maar zal grotendeels overeenkomen met ander Joodse bewegingen. Het onderstaande is slechts een basis procedure van de rouw wetten. Voor een gedetailleerd overzicht is het beter een rabbi te raadplegen.

Wie rouwt?

Het gaat om de eerstegraads familie: zoon of dochter, broer of zus, vader of moeder, man of vrouw. De andere familieleden en vrienden vormen de buiten cirkel van het rouwen en geven steun en troosten de rouwenden.

Aninoet

De eerste meest intense rouwperiode vindt plaats tussen het moment van overlijden en de begrafenis. Het wordt gekenmerkt door verlammend verdriet. De familie en vrienden van de eerstegraads rouwenden regelen de begrafenis en hoeven geen Tora verplichtingen te onderhouden (bidden, aanleggen gebedsriemen, etc.). In deze periode wordt ook de keria gedaan, een stuk in de kleding maken als teken van rouw. De rouwenden worden ook niet getroost wanneer de overledene nog niet begraven is. Er wordt alleen praktische steun verleend. Het is een tijd van stilte, niet van woorden.

Shiva

Shiva begint na de begrafenis en duurt tot de morgen van de zevende dag. In deze periode van 7 dagen rouw focust de eerstegraads familie zich geheel op de herinnering van de overledenen en de manier waarop ze de overledenen willen herdenken in hun leven. Ze worden getroost door hun naaste omgeving.

Basis praktijken Shiva

  1. Condoleantie maaltijd: gegeven aan de rouwenden voor de begrafenis. traditioneel bestaat deze uit bagels en hard gekookte eieren waarvan de ronde vorm symbolisch is voor de levenscyclus.
  2. Rouwhuis: de rouwenden blijven de hele week thuis. De naaste omgeving vervullen de mitswa van nichoem aveilim (troosten van de rouwende) en nemen deel in gebed, Tora studie, en ander mitswot. Gedurende de gebedsdiensten reciteren de rouwenden het kaddiesj-gebed. Het beste is te rouwen in het huis van de overledene.
  3. Verbod op werken en zaken doen: tijdens de shiva wordt niet gewerkt.
  4. Het troosten van de rouwenden: dit is een belangrijke plicht. Men praat over het leven en de daden van de overleden persoon. Voor men weer vertrekt zegt men de traditionele woorden: Hamakom yenachem etchem b'toch she'ar aveilei tzion v'yerushalayim -- "Mag God je troosten samen met alle rouwenden van Zion en Jeruzalem."
  5. Dagelijkse minjan: Een groep van tien Joodse personen (minjan) verzamelt zich voor het drie dagelijkse gebed in het huis van de rouwende. Wanneer er geen minjan gevormd kan worden moet men naar de gemeente gaan.
  6. Herinneringskaarsen: kaarsen zeven dagen laten branden. Volgens de Kabbala moeten er vijf kaarsen branden die de vijf niveaus van de ziel vertegenwoordigen.
  7. Bedekken van de spiegels: Dit gebeurt zeven dagen lang. Het is onduidelijk waar deze traditie vandaan komt.
  8. Shiva 'zitten': de rouwenden zitten op lage stoelen.
  9. Lederen schoenen: de rouwenden dragen geen leren schoenen. Leren schoenen zijn een teken van ijdelheid en comfort. Men dient zich te concentreren op de diepere betekenis van het leven.
  10. Soigneren: De rouwenden scheren zich niet en laten hun haar niet knippen. Ook gaat men niet voor plezier wassen. De kleren waar in een keria (scheur) is aangebracht blijft men 7 dagen dragen.
  11. Geen echtelijk relatie: Geen seksuele relaties gedurende Shiva.
  12. Geen muziek of entertainment
  13. Geen Tora-studie
  14. Sjabbat: de rouwplechtigheden worden uitgesteld tijdens de Sjabbat. De Sjabbat wordt gewoon gevierd.
  15. Einde Shiva: op de morgen van de zevende dag eindigt de Shiva.

De Sheloshim en het eerste jaar

Na de rouwperiode van 7 dagen blijven er nog wel wat rouwpraktijken over zoals het niet kopen en dragen van nieuwe kleding, het haar knippen, van muziek genieten of een andere vorm van entertainment, deelnemen aan vreugdevolle gebeurtenissen (trouwerij, etc.) Dit gebeurt 30 dagen lang niet (vanaf de dag van de begrafenis). In geval van het rouwen om één van de ouders worden deze rouwpraktijken een jaar lang nagekomen (het haar mag wel worden geknipt als dit commentaar van de omgeving oplevert).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sterven VII: psychologie van rouwen - een Joodse visieIn het Jodendom wordt rouwen als iets heel belangrijks gezien. Vandaar dat er ook regels zijn. Het ergste verdriet vindt…
Rouw bij kinderenRouw bij kinderenEen kind dat een dierbare verliest, moet net als ieder ander een rouwproces door. Een rouwproces verloopt bij iedereen a…
Boekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversGeen bloemen, wel bezoek (1997) betreft een analyse van rouwverwerking van de Joodse theorie en praktijk. Het is een boe…
Jos Brink: Rouw op je dakJos Brink: Rouw op je dakJos Brink (1942- 2007) heeft een boekje geschreven en dat heet ‘Rouw op je dak’. Jos Brink, die TV presentator en predik…
Rouwen als werkwoord; een persoonlijk procesRouwen als werkwoord; een persoonlijk proces'Rouw' is een reactie op het verlies van iets of iemand van grote betekenis in het leven. Dit kan een geliefd persoon zi…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Sterven VIII: het rouwproces - een Joodse visie"

Reactie

Mariette, 08-10-2015 17:13 #1
Zou gaarne willen weten waarom er pas na een jaar na het overlijden een grafsteen geplaatst mag worden.

met dank Mariette Reactie infoteur, 09-10-2015
De zerk wordt binnen twaalf maanden na het overlijden opgericht; een ruime marge, in verband met het feit, dat de dode binnen twaalf maanden toch niet vergeten wordt.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Sterven
Reacties: 1
Schrijf mee!