InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Maakt geven ons gelukkig?

Maakt geven ons gelukkig?

Maakt geven ons gelukkig? Het geeft ons een goed gevoel als we iets kunnen doen voor de ander. Belangrijk daarbij is dat we zelf die keuze kunnen maken en dat het niet is opgelegd. We geven omdat we ons betrokken voelen, want door te geven dragen we persoonlijk bij aan het welzijn van de ander. Ook kunnen we geven aan zaken die wij belangrijk vinden in onze maatschappij. Dat zorgt ervoor dat we ons gerespecteerd en gewaardeerd voelen.

Maakt geven ons nu echt gelukkig?

Degene die ontvangt ontvangt niet alleen, maar het gegevene roept ook emoties op. Als je iets ontvangt kan er van je worden verwacht om wat terug te doen en als je weinig hebt kan dat lastig worden, want niemand vindt het prettig om niets terug te kunnen geven. Geven wordt dan liefdadigheid waar je afhankelijk van bent. De ander kan zich daar behoorlijk rot over voelen.
Het hangt er dus heel erg vanaf wát er wordt gegeven en door wie het wordt gegeven.

Als je liefde geeft of aandacht dan doet dat iets met de ontvanger, het bevestigt hem als persoon, hij is goed zoals hij is. Maar ook de gever geeft het een goed gevoel, hij is van betekenis voor de ander.

Spreekwoorden met geven

  • Het is zaliger te geven dan te ontvangen (de Bijbel)
  • Geluk ontlenen we niet aan wat we krijgen, maar aan wat we geven (Ben Carson)
  • Je kunt geven zonder lief te hebben, maar je kunt niet liefhebben zonder te geven (Amy Wilson-Carmichael)
  • Wat we ontvangen zit in datgene wat we geven (Franciscus van Assisi)
  • Wie geeft wat wij heeft, is waard dat hij leeft (Cornelis Karel van Hemert)

Geven aan vrienden en familie

In veel gevallen geven we aan vrienden en familie, mensen uit de directe omgeving, vanzelfsprekende zaken met een verjaardag of zomaar een bloemetje tussendoor. Kleine geschenken onderhouden de vriendschap en als het cadeau(tje) goed gekozen is, zal de ontvanger er blij mee zijn.

Geven aan goede doelen

We geven aan goede doelen omdat we achter het doel kunnen staan, onszelf betrokken voelen. In die zin is geven een uiting van onze persoonlijke betrokkenheid bij een maatschappelijk doel.

Geven en maatschappelijke betrokkenheid

Door te geven krijgen we het gevoel dat we persoonlijk bijdragen aan het geluk van anderen of aan zaken die wij zelf belangrijk vinden in onze maatschappij. Ons geefgedrag zegt iets over hoe wij tegen de wereld aankijken en wat wij belangrijk vinden.
Een erkenningsbehoefte is de wens om gewaardeerd en gerespecteerd te worden. Mensen willen complimentjes en status, maar ook zelfrespect. Het is fijn als een ander met waardering over je spreekt en je wordt gezien als een waardevol lid van de maatschappij. Gewaardeerd worden om wie je bent als persoon en om wat je over hebt voor de ander of voor anderen. Door die waardering ben je ook meer geneigd om nog beter je best te doen en dit bevordert je zelfvertrouwen. Kortom, je voelt jezelf gelukkiger.

Het afdwingen van waardering daarentegen werkt tegenstrijdig en kan zelfs irritatie opwekken. Er zijn voor de ander, niets terug verwachten en de ander in zijn waarde laten. Eigenlijk is dat onvoorwaardelijke liefde, waarbij we de ander helpen zonder er wat voor terug te verwachten:

Geven omdat we ons betrokken voelen

Als we iets voor de maatschappij doen of voor de medemens dan is het wel belangrijk dat we zelf kunnen bepalen hoe we dat vormgeven. Bijvoorbeeld aan welk doel we geven of wat voor vrijwilligerswerk we willen doen. Het gaat om onze keuze, wat wijzelf belangrijk vinden. Onze persoonlijke betrokkenheid kan een ander niet voor ons bepalen. Als het moeten wordt heeft het niets meer met vrijwilligheid te maken en zullen we onszelf minder betrokken voelen.

Geven maakt gelukkig

Het was al bekend dat gelukkige mensen vrijgeviger en aardiger zijn dan ongelukkige mensen. Uit onderzoek blijkt dat geld weggeven mensen gelukkiger maakt dan als ze hetzelfde bedrag aan zichzelf zouden hebben besteed. Geven maakt vooral gelukkig wanneer de gever het idee heeft dat zijn gift goed terecht komt.

Nederlanders gaven in 2015 ruim 5,7 miljard euro aan goede doelen en de gemiddelde vrijwilliger besteedt ongeveer 21 uur per maand aan vrijwilligerswerk. Hoewel het bedrag in euro´s groter is geworden besteden we een steeds kleiner deel van ons inkomen aan liefdadigheid.
Gerelateerde artikelen
Waarom we altijd meer willenTevreden zijn met wat je hebt blijkt een moeilijk iets. Salaris is altijd te weinig en een auto kan altijd mooier. Wat m…
Wat is een maatschappelijke stage?Wat is een maatschappelijke stage?Leerlingen van het voortgezet onderwijs moeten vanaf het schooljaar 2011 2012, verplicht 30 uren maatschappelijke stag…
Leuke, originele kerstwensenHet is weer bijna kerst, en met kerst versturen en ontvangen we allemaal graag kerstkaarten. Het is een teken van wederz…
Extra curriculair CV opbouwenHet opbouwen en goed onderhouden van een Curriculum Vitea (CV) is van belang bij het vinden van een baan. Één van de ond…
Geld geven, hoe kies je een goed doel?Geld geven, hoe kies je een goed doel?Hoe kies je een goed doel dat echt bij je past? Uit welke organisaties moet je kiezen als je graag geld wil geven aan ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klimkin, Pixabay
  • http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2008/maart/Geven-maakt-gelukkig.html
  • http://www.nu.nl/wetenschap/3308054/weggeven-maakt-gelukkiger-dan-zelf-houden.html
  • Ncrv-gids no. 51/52 2014
  • http://www.reputatiecoaching.nl/uitspraken-citaten-en-aforismen-delen-en-geven/#

Reageer op het artikel "Maakt geven ons gelukkig?"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 20-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!