InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? Tips

Hoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? Tips

Hoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? Tips “Ooit wil ik rijk worden”, of “Later wil ik een gezond en sterk lichaam hebben” zijn enkele typische voorbeelden van doelen die mensen zich stellen. Bijzonder aan deze doelstellingen is dat ze vaag en algemeen zijn, waardoor de kans erg klein is dat ze waargemaakt kunnen worden. Als je je ambitie echt wilt waarmaken, maak je je doelstelling best zo concreet mogelijk, net als de manier waarop je ze wilt bereiken. Alleen dan kan je uiteindelijk beoordelen of je die concrete ambities hebt kunnen waarmaken. Welke tips kunnen je helpen om je doelen te bereiken en je plannen ten uitvoer te brengen?

Doelen bereiken

Iedereen die gemotiveerd is om wat van zijn leven te maken stelt zich bepaalde doelstellingen. Het bereiken van succes in de maatschappij of rijk worden zijn typische voorbeelden van dergelijke doelstellingen. Maar ook andere, minder materieel gerichte doelstellingen worden vaak aangehaald als antwoord op de vraag: “Wat wil je bereiken in het leven?". Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van een gezond en fit lichaam, of het gelukkig worden in de liefde en het uitbouwen van een familie.

Ambities hebben en waarmaken

Het hebben van een beetje ambitie is een gezonde manier om zin aan je leven te geven en aan je persoonlijke ontwikkeling te werken. Eens je je ambitie hebt gesteld, zal je er volledig naartoe leven en je dagelijks leven navenant organiseren. Maar hoe begin je eraan? Alle begin is moeilijk, en zeker als het gaat om het concreet formuleren van je doelstellingen in het leven en plannen om die te bereiken. Hier volgen alvast enkele tips.

Test je échte dromen

Een goed begin om jezelf te leren kennen op het vlak van je dromen en doelstellingen is de volgende test. Wat zou je echt willen doen met je leven als geld geen probleem zou zijn? Stel dat je stinkend rijk bent, wat zou je dan allemaal willen doen? Het gaat erom om abstractie te maken van het verlangen om rijk te worden zodat je niet afgeleid wordt van wat je echt wilt. Wil je de wereld rondreizen of wil je gewoon lekker luieren op de sofa? Het is verrassend tot welke conclusies je kan komen als je deze test doet. Vaak besef je dan pas wat je écht graag doet. Het voordeel van deze test is dat het meteen duidelijk wordt waarvoor je wilt strijden, waarvoor je wilt ijveren in je leven.

Zin geven aan je leven

Weinige mensen zullen tot de conclusie komen dat ze hun leven gewoon willen "wegluieren" op een zonnig strand. Zoals het spreekwoord zegt is de "ledigheid des duivels oorkussen" en zal een leeg leven alleen maar leiden tot verveling en mogelijk zelfs depressie. De meeste mensen willen zin geven aan hun leven door iets nuttigs te doen dat tegelijk aangenaam is. Misschien is het wel je droom om een eigen zaak te starten, en dagelijks samen te werken met je partner en de mensen die je graag hebt.

Plannen

Concreet maken

Eens je doelstelling gevonden is het tijd om je plannen concreet te maken. Vage plannen maken zoals “later wil ik rijk worden” heeft geen enkele zin, omdat ze te algemeen zijn. Wat bedoel je met “rijk” en binnen welke termijn wil je je doel bereiken? Daarom is het van groot belang om je doel concreet te maken. Beter is het bijvoorbeeld om te zeggen dat je binnen tien jaar een bedrag van 200.000 euro op je bankrekening wilt, of bijvoorbeeld een passief inkomen van 2.000 euro per maand wilt verdienen.

Uitvoeren

Ook bij de invulling van je plan en de uitwerking ervan moet je concreet zijn. Maak uit welke inspanningen je wilt leveren om je doel te bereiken. Welke contacten moet je leggen, hoe hard wil je werken en welke investeringen geld en tijd ben je bereid te leveren. Wees hierbij eerlijk tegenover jezelf en weet dat dromen die niet oprecht zijn nooit zullen uitkomen. Een gerichte focus op de manier waarop je je doelen denkt te bereiken is effectiever dan een algemene motivatie.

Organiseren

Een strakke organisatie van je tijd en werk is cruciaal om je ambities waar te maken. Je kan beginnen met een gedisciplineerde dagindeling waarin je duidelijk afbakent hoeveel uren je wilt werken en hoeveel tijd je wilt besteden aan ontspanning. Probeer je hier zoveel mogelijk aan te houden want teveel afwijken van je dagorde is ontmoedigend. Organisatie is cruciaal bij het toewerken naar je doel en is de kapstok waaraan je je hele inspanningen en tijdsindeling ophangt.

Evalueren

Evaluaties zijn zinvol om te kijken waar je staat in het bereiken van je doelstellingen. Ben je voor op je schema of loop je achter, en wat zijn daar de redenen van? Na een grondige analyse maak je de juiste conclusies en kan je er weer tegenaan gaan. Hou je je op de lange termijn aan deze tips dan maak je een goede kans om uiteindelijk je doelstellingen te bereiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Intenties en doelenIntenties en doelen stellen is een zeer belangrijke opgave, wanneer je ten eerste iets wilt bereiken en ten tweede wanne…
Verander stress in succesVerander stress in succesIedereen krijgt ooit in zijn leven te maken met stress. Dit kan komen van je baan, maar ook van thuis of door je studie.…
POP schrijven (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een POP maken: veel studenten ontkomen er niet aan. Ook werknemers moeten door het schrijven van een POP hun persoonlijk…
SMART doelen stellenConditie opbouwen, leren koken, internet gebruiken… Zomaar een paar ideeën van wat je wilt leren. Doelen stellen is hier…
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…
Bronnen en referenties
  • Boek: HILL, N., Think and Grow Rich, Dover Publications, Mineola, New York, 2007.

Reageer op het artikel "Hoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Persoonlijke ontwikkeling
Schrijf mee!