InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indruk

Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indruk

Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indruk De eerste indruk die je van iemand krijgt is vaak bepalend voor je complete oordeel over die persoon. In de psychologie spreekt men ook wel van intuïtie. We gehoorzamen onze intuïtie of "buikgevoel" in ons oordeel over iemands uiterlijk. De psychologie van die intuïtie in relatie met anderen is een fascinerend fenomeen. Op het vlak van liefde, macht en sociale relaties spelen lichaamstaal en intuïtie een erg interessante rol. De eerste indruk die iemand maakt is vaak erg moeilijk om te keren, zowel als het gaat om positieve als om negatieve emoties. Waarom hechten we zoveel belang aan die eerste indruk en wat zijn de gevolgen daarvan?

Wat zegt je uiterlijk over jezelf?

In onze dagelijkse sociale contacten gaan we meer af op iemands uiterlijk om een oordeel te vellen dan we zouden denken. Iemands gelaatstrekken, lichaamshouding en algemeen voorkomen leveren ons heel wat informatie over die persoon. In de negentiende eeuw werd in de wetenschap zelfs beweerd dat de vorm van iemands hoofd informatie kon opleveren over iemands karakter. De schedelkunde en de gelaatskunde uit die tijd besteedden heel wat aandacht aan de specifieke details van iemands hoofd, schedel en gelaat.

Psychologie van het uiterlijk

Met het vorderen van de twintigste eeuw kwam er meer en meer kritiek op die visie. Het afleiden van karaktertrekken uit de vorm van de schedel zou een veel te deterministische en eenzijdige theorie zijn. Het is zo goed als onmogelijk om met honderd procent zekerheid het verband tussen uiterlijk en innerlijk te bepalen. In de wetenschap zijn er daarna meer stemmen opgegaan om een balans te vinden tussen de informatie die het uiterlijk oplevert enerzijds en bijkomende, rationele informatie anderzijds. Want lichaamstaal zegt niet alles over je innerlijk; daarvoor is het geheel van ons persoontje te ingewikkeld.

Waarom hechten we belang aan de eerste indruk?

Hoe komt het eigenlijk dat we vrij veel belang hechten aan de eerste indruk die we van iemand hebben? Net als bij zovele mysteries van mens en natuur vinden we het antwoord in de evolutieleer. Oorspronkelijk was het snel taxeren van gevaar belangrijk om te overleven. In een fractie van een seconde moest de oermens een mogelijke tegenstander kunnen inschatten voor het behoud van lijf en leden. De neiging om belang te hechten aan de eerste indruk moet dus in dit kader gezien worden. Om dezelfde reden vinden we het moeilijk om beslissingen te nemen die ingaan tegen onze intuïtie, of met andere woorden: ons “buikgevoel”.

Lichaamstaal en relaties

Partner

In het geval van relaties komt de essentie van deze eerste indruk nog meer tot uiting. Wanneer we iemand voor het eerst ontmoeten, weten we al snel of die persoon een kans maakt om ons hart te veroveren of niet. De aantrekkelijkheid van een mogelijke partner kunnen we in enkele seconden inschatten en we zijn ons daar maar al te goed van bewust.

Intuïtie

Bij een ontmoeting is de eerste indruk en de lichaamstaal zo belangrijk dat we maar zelden op onze intuïtie terugkomen. Soms zeggen mensen wel eens dat ze nooit gedacht hadden dat ze een relatie zouden beginnen met hun partner, omdat ze vanaf het begin "niet onder de indruk" waren. Maar dit lijken uitzonderingen te zijn die de regel bevestigen; de meeste mensen hadden vanaf de eerste ontmoeting een goed gevoel bij hun latere partner.

Lichaamstaal en macht

Ook bij het solliciteren naar een baan is de eerste indruk belangrijk. Je charisma, je lichaamstaal en de energie die je uitstraalt zijn essentieel om een goede beoordeling te krijgen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook je capaciteiten die meespelen, maar een zelfzekere lichaamstaal en een betrouwbare uitstraling kunnen wel degelijk het verschil maken. Mensen die de macht hebben in de maatschappij kunnen zo goed als allemaal bogen op die kenmerken.

Balans tussen intuïtie en rationele informatie

Al de voordelen die de eerste indruk met zich meebrengt, kunnen ook negatieve effecten veroorzaken. Als we teveel de nadruk leggen op iemands uiterlijke kenmerken of lichaamstaal, dan kunnen we stereotypen gaan ontwikkelen in onze beoordeling van mensen. Stereotypen kunnen dan weer leiden tot onnodige vooroordelen. Daarom is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen onze intuïtie (de informatie die we verkrijgen van eerste indrukken en lichaamstaal) en rationele achtergrondinformatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lichaamstaal: non-verbale communicatieLichaamstaal: non-verbale communicatieZestig tot tachtig procent van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie. Lichaamstaal…
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Wat is intuïtie?Je hoort vaak dat mensen afgaan op hun ‘intuïtie’ om keuzes te maken of om op een bepaalde situatie te reageren. Wat is…
Vrienden maken: toon oprechte belangstelling in de ander!Hoe doe je dat, nieuwe mensen leren kennen? Hoe doe je dat, vrienden maken en houden? Heb jij geen vrienden? Hoe maak je…
Intuïtie en liefdeIntuïtie en liefdeTijdens het vinden van de grote liefde in het leven, kan intuïtie een grote hulp zijn. Intuïtie kan een onmisbaar hulpmi…
Bronnen en referenties
  • Boek: BERVELING, J., Op het tweede gezicht, Uitgeverij Balans, 2014.
  • Tijdschrift: Bodytalk juni 2014, p. 36-37.

Reageer op het artikel "Psychologie en intuïtie: het belang van de eerste indruk"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychologie
Schrijf mee!