InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychologie in de supermarkt: marketing en koopgedrag

Psychologie in de supermarkt: marketing en koopgedrag

Psychologie in de supermarkt: marketing en koopgedrag De supermarkt is niet alleen de plaats waar je dingen koopt die je nodig hebt om te overleven. Volgens de regels van de marketing moet het ook een plaats zijn waar het aangenaam toeven is, zodat je geneigd bent om meer producten te kopen. Er zit dan ook een bepaalde psychologie achter de indeling van een supermarkt: levensnoodzakelijke dingen achteraan, en bijkomstige, leuke producten dichtbij de kassa. Die commerciële strategie heeft als doelstelling dat je je goed voelt, dat je minder kritisch bent over de kwaliteit van de producten en dat je zoveel mogelijk goederen koopt. Hoe kan de marketing in een supermarkt een invloed hebben op je koopgedrag?

Koopgedrag en psychologie

Iedere supermarkt heeft in de eerste plaats de bedoeling om zoveel mogelijk producten te verkopen, gaande van voeding tot verzorgingsproducten en tijdschriften. Een supermarktketen wil dan ook een zo aangenaam mogelijke sfeer scheppen zodat klanten goedgemutst zijn tijdens het winkelen. Je koopt nu eenmaal makkelijker producten als je in een goede stemming bent. In een commercieel effectief ingerichte supermarkt klinkt een gemoedelijk muziekje op de achtergrond, de temperatuur is er altijd aangenaam en van het personeel wordt verwacht dat het behulpzaam en klantvriendelijk is. In het aanbieden van producten in een supermarkt speelt psychologie dus een niet te onderschatten rol.

Psychologische indeling supermarkt

Psychologie cliënt

Voorts is een supermarkt ook op een manier ingericht die effectief aansluit bij de behoeften van de cliënt. De dingen die je zeker nodig hebt om te overleven (zoals water, melk, vlees en vis) zijn achteraan de winkel geplaatst. Dit met de bedoeling dat je onderweg ook andere, minder levensnoodzakelijke dingen tegenkomt om in je winkelkarretje te plaatsen.

Strategische plaatsing

Dichterbij de kassa vind je dan weer tijdschriften, want je wil uiteraard ook wat om te lezen als je in de rij moet wachten. Als je dan net aan de beurt komt na het lezen van enkele bladzijden, is het logisch om het tijdschrift ook te kopen, hoewel je dat misschien niet meteen van plan was toen je de supermarkt binnenkwam. Hetzelfde kan gezegd worden van kauwgom en snoep die aangeboden worden vlak naast de kassa. Producten worden dus heel doordacht en strategisch op welbepaalde plaatsen in de supermarkt geplaatst.

Marketing en verleiding

Het aanbieden van producten en het verleiden van klanten gebeurt vaak op een zo slimme manier dat je nauwelijks beseft dat je in een bepaalde richting wordt geduwd. De marketing gebruikt psychologische truukjes die de menselijke ziel sterk beïnvloeden: het strelen van de ijdelheid, het bevestigen van een imago, en het verhogen van je zelfbeeld. Men speelt in op je verlangen naar een beter leven, met betere producten, en met meer afwisseling. Zo is er bijvoorbeeld het “economy pack”: een verpakking met verschillende soorten van hetzelfde product. Hoewel er altijd wel smaken zijn die je niet echt lekker vindt, ben je toch geneigd om ze allemaal te proeven. Je koopt dus makkelijk een dergelijke verpakking, die ook nog korting belooft ook.

Invloed marketing

De marketing met betrekking tot ons koopgedrag beschikt over enkele onmiskenbare voordelen. Er worden door verschillende aanbieders zoveel verschillende producten aangeboden dat het voor de man in de straat haast onmogelijk is om ze allemaal met mekaar te vergelijken qua prijs, kwaliteit, levensduurte, enz... Daarom maken we gebruik van zogenaamde “heuristieken”: dat zijn regels die we hanteren om de basis te leggen bij het vormen van een mening. Omdat we de tijd niet hebben om alle beschikbare informatie te filteren en te checken, gebruiken we die heuristieken om beslissingen te nemen. Op basis daarvan gaan we er bijvoorbeeld mee akkoord dat afwisseling in producten positief voor ons is, of toch alleszins beter dan steeds maar weer hetzelfde product te kopen.

Prikkeling zintuigen

In een supermarkt worden op de meest uiteenlopende manieren de zintuigen geprikkeld. Soms vind je er kleine kraampjes waar je kleine porties kan proeven van producten die in promotie zijn. Je bent uiteraard gevleid dat er je wat lekkers gratis aangeboden wordt en hierdoor ben je geneigd om meer dingen te kopen. Ook geur speelt een belangrijke rol, denk bijvoorbeeld aan de geur van vers gebakken vlees, die de smaakpapillen in werking zet.

Reclamestrategieën

Copywriters die in dienst van grote bedrijven (zoals supermarktketens) werken zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van slogans en reclameberichten om in te werken op de geest van de consument. Ze weten welke woorden impact zullen hebben op de consument en hoe een bepaald product aan de man gebracht moet worden. Hiervoor maken ze gebruik van reclamestrategieën en slogans om tot een positief resultaat te komen. De clou van het verhaal is dat je denkt de vrije keuze te hebben om een product te kopen, terwijl je in feite daartoe bent aangezet door een reclameboodschap. Die illusie bewerkstelligen is waar marketing naar streeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is marketing precies?Wat is marketing precies?Velen denken dat marketing te maken heeft met verkopen en reclame maken, wat niet klopt. Marketing omvat meer dan dat en…
Economie: De vier P'sMarketing hangt samen met 4 begrippen, de zogenaamde 4 P’s. in dit artikel worden de 4 P’s uitgelegd.
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Business marketingBusiness marketingTussen consumentenmarketing en business marketing zitten veel verschillen op het gebied van marktkenmerken, koopgedrag,…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift: Bodytalk, juni 2014, p. 44-45.

Reageer op het artikel "Psychologie in de supermarkt: marketing en koopgedrag"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychologie
Schrijf mee!