InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips?

Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips?

Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips? De moderne samenleving heeft ons meer welvaart gebracht dan ooit tevoren maar toch lijken we alsmaar meer behoefte te hebben aan psychologische hulp en nuttige gelukstips. Gelukstips worden gretig gelezen in de hoop dat we eindelijk de definitieve richtlijnen kunnen vinden om het geluk te bereiken. Maar hoe efficiënt zijn die tips eigenlijk? Het lijkt erop dat hoe meer we openstaan voor het geluk hoe meer kans we maken om gelukkig te worden.

Rijk maar niet gelukkig?

In de westerse maatschappij van de eenentwintigste eeuw is er iets vreemds aan de hands. Op louter materieel vlak staan we er beter voor dan ooit en tegelijk lijken we het er alsmaar moeilijker mee te hebben om gelukkig te zijn. Dankzij de technologische evolutie moeten we steeds minder fysieke inspanningen leveren en zijn we voortdurend op de hoogte van actuele informatie. Terwijl de welvaart stijgt, lijken meer mensen ongelukkig. Dat is onder meer te merken aan de blijvende populariteit van gelukstips op het internet.

”Verzuring” van de samenleving

Veel mensen zoeken naar tips om het geluk te bereiken omdat ze verwachten dat er vastomlijnde, precieze regels om na te leven. Ze gaan ervan uit dat geluk, net als zoveel dingen, ook wetenschappelijk te verklaren en dus te bereiken is. Het lijkt wel dat hoe meer we weten over de wereld, hoe meer we willen bereiken. Hoe groter ons potentieel, hoe groter de teleurstelling wanneer we dat potentieel niet kunnen waarmaken. Door die veeleisendheid lijken de teleurstellingen elkaar alleen maar op te volgen, wat mensen verbittert en verzuurt. Vandaar ook dat er zoveel gesproken wordt over de “verzuring” van de samenleving.

Hoe wordt geluk bepaald?

Ieder mens heeft als levensdoel om gelukkig te worden en dat zo vaak mogelijk te zijn. Maar het begrip “geluk” is iets dat verschilt van persoon tot persoon. Toch hebben wetenschappers een verklaring gevonden die persoonlijk geluk zouden moeten kunnen bepalen. Geluk zou voor de vijftig percent bepaald worden door opvoeding en door genetische aanleg, voor tien percent door dagelijkse leefomstandigheden en voor veertig percent door wat je er zelf van maakt. Het is die “maakbare” veertig percent die ook beïnvloed kan worden door de gelukstips die je overal vindt.

Gelukstips: dagelijkse training

Wetenschappelijk onderzoek van 2014 aan de Katholieke Universiteit van Leuven (België) heeft onder meer uitgewezen dat gelukstips wel degelijk effectief kunnen zijn als je er voor open staat. Wie actief bezig is met het zoeken naar manieren om ongelukkige, negatieve gevoelens van zich af te zetten maakt meer kans om gelukkiger te worden. Voortdurend nadenken over, en het in de praktijk brengen van gelukstips is een bezigheid die zichzelf voedt en positief resultaat kan opleveren. Gelukkig worden is dus niet een gehoorzaam volgen van vaststaande regels maar eerder een dagelijkse training.

Psychologische hulp

Persoonlijk

Toch lijkt het voor sommige mensen moeilijker om het geluk te bereiken dan anderen. Moeilijke uitwendige oorzaken zoals een chronische ziekte of een lange reeks aan tegenslagen maken het vinden van geluk er niet makkelijker op. Mensen die met een chronisch probleem kampen (bv. kanker, depressie, burn-out) hebben meer diepgaande, persoonlijke begeleiding nodig. Dit kan via psychologische hulp door een erkend specialist.

Negatief denken

Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat er veel mensen cynisch reageren op gelukstips en menen dat iets als geluk onmogelijk is. Blijkbaar is er veel frustratie in de samenleving die geen uitweg weet waardoor mensen in een spiraal van negatieve gedachten en emoties blijven steken. Maar dat negatief denken werkt contraproductief. Als je niet gelooft dat geluk mogelijk is, zal het ook moeilijk zijn om daadwerkelijk gelukkig te worden. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is om meer aandacht te besteden aan de reflectie.

Tijd voor jezelf

Reflectie betekent dat je gaat nadenken over je emoties en ze ook een plaats kan geven in het ruime kader van het leven en de wereld. Die reflectie kan je verkrijgen door even afstand te nemen van de dagelijkse sleur en de tijd te nemen voor jezelf. Dit kan bijvoorbeeld via het lezen van een boek of een diepgaand gesprek met anderen. Die gesprekspartners kunnen mensen zijn die op dezelfde golflengte zitten (dezelfde achtergrond, interesses, gevoelens, enz...), maar ook mensen die een hele andere opvatting over het leven hebben. Een andere levensvisie of een ander uitgangspunt kunnen je immers helpen om jouw persoonlijke situatie op een andere manier te bekijken. Door afstand te nemen van je eigen leven en je eigen persoontje kan je ook dingen bijleren die je kunnen helpen om gelukkiger te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • -Boek: BORMANS, L., The World Book of Happiness, Lannoo, 2010.
  • -Tijdschrift: Bodytalk, juni 2014, p. 34-35.

Reageer op het artikel "Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Gelukkig worden
Schrijf mee!