InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Psychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijven

Psychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijven

Psychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijven De diagnose van kanker komt voor vele mensen als een verrassing. Wie had gedacht dat het jou zou kunnen overkomen? Na dat ingrijpend nieuws zal je leven voorgoed veranderen, en ook je emotioneel leven zal nooit meer hetzelfde zijn na de diagnose van kanker. Je krijgt te maken met een waterval aan negatieve emoties en je gaat meer nadenken over het leven en de dood. Het is beter om die emoties niet te ontkennen want dat kan leiden tot een negatieve spiraal van frustraties. Best probeer je ze beter te begrijpen zonder dat je je erdoor laat meeslepen. Mindfulness kan helpen om dit op een milde, begripvolle manier te doen. Hoe kan je mentaal sterk blijven na de diagnose van kanker en welke tips kunnen helpen om positief te blijven denken?

Diagnose kanker

Zoals zo vaak met tegenslagen of ernstige ziektes denk je dat het jou niet zal overkomen, alleen anderen. Het zit zo een beetje in de natuur van de mens om te denken dat, als alles goed gaat, het ook goed zal blijven gaan. Wanneer de arts dan toch met een zware diagnose komt, dan staat je wereld plots op zijn kop. De diagnose van kanker slaat als een natte dweil in je nek wanneer je het niet verwacht. Het gaat dan ook om erg ingrijpend nieuws, zowel voor jezelf als voor je familie.

Emotionele waterval

Na de diagnose van kanker kom je plots in aanraking met nieuwe dingen. Je gaat nadenken over leven en dood, over je kans op genezing en over hoe je de rest van je dagen wilt invullen. Vaak gaan mensen anders leven wanneer ze met een zware ziekte te maken hebben gekregen. Ze gaan bewuster om met tijd, met familie en met hun eigen gevoelens. Dit is een gevolg van het feit dat de diagnose van een ernstige ziekte je in een emotionele waterval stort die je een heleboel nieuwe informatie oplevert over jezelf en je emoties.

Mentaal omgaan met kanker

Eens het besef er is dat je kanker hebt, word je overdonderd door tal van emoties. Ten eerste is er je fysieke situatie, waarbij je voortdurend aan je lichaam moet denken. Pijn verdragen, signalen van je lichaam herkennen, medicijnen nemen: het is allemaal niet leuk als je geen keuze hebt. Daarnaast moet je geest ook alles verwerken en word je ook nog eens geacht je situatie voortdurend uit te leggen aan de mensen uit je omgeving. Je vrienden, familieleden en kennissen willen allemaal weten hoe de vork in de steel zit. Ze willen allemaal ook hun mening kwijt en dan hoor je wel eens de nodige clichés. Belangrijke tip is om al die meninkjes en gemeenplaatsen niet persoonlijk te nemen.

Emoties niet ontkennen

Een volgende tip om met kanker om te gaan is om vooral je emoties niet te ontkennen of te negeren. Heb je een slechte dag of ga je emotioneel door een zware periode? Probeer dat dan vooral niet te verbergen voor de buitenwereld. Want achteraf wordt het dubbel moeilijk om weer recht te krabbelen. Geef je emoties wat vrije ruimte en onderdruk ze niet. Contact zoeken met lotgenoten of enkele vertrouwenspersonen uit je naaste kennissenkring kan helpen om je hart te luchten en gevoelens een plaats te geven.

Mindfulness: voordelen

Een van de manieren om op een evenwichtige wijze met je emoties om te gaan is mindfulness. Mindfulness leert je om bewuster in het leven te staan en jezelf en de buitenwereld beter te begrijpen. Je gaat meer genieten van het moment van “nu” en leren om minder gehecht te worden aan de toekomst. Dit kan bijzonder nuttig zijn om je ziekte en de onzekerheid daarrond een plaats te geven en tegelijk ook nog te genieten van het leven en de goede dingen ervan.

Positief denken

Realistisch blijven

Bij dit alles is het zinvol om realistisch te blijven in verband met je ziektesituatie. Kanker is geen lachertje en er bestaan dan ook geen wondermiddelen om er honderd procent optimistisch bij te blijven. Veel hangt af van je eigen karakter, je persoonlijk ziektebeeld en de mate waarin je je emotioneel leven wilt versterken. Positief denken is goed om de kwaliteit van je gevoelswereld te verbeteren maar is geen absolute voorwaarde om te genezen van kanker.

Uiteenlopende emoties

Een beetje zelfmedelijden af en toe moet kunnen, en hoeft zeker geen teken te zijn dat je niet sterk bent. Niemand is zo perfect dat hij nooit eens triest is wanneer hij aan kanker lijdt. De kunst is om te aanvaarden dat je lichaam niet meer hetzelfde is en dat ook de waaier aan emoties waar je mee te maken hebt breder zal zijn.

Psychologische hulp

Als je kanker hebt is niet makkelijk om in je eentje overeind te blijven op mentaal vlak. Niemand is sterk genoeg om voortdurend te blijven vechten tegen een zware ziekte zonder een zwak moment te hebben. Daarom kan het nuttig zijn om af en toe steun te zoeken bij familie of vrienden, of te rade te gaan bij een psycholoog. Psychologische hulp van een deskundige kan je stimuleren om stilaan weer uit het dal te kruipen en een psychologische buffer op te bouwen tegen de pijn en de moeilijkheden die je ziekte met zich meebrengt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…
Wat is positieve psychologie?Wat is positieve psychologie?Positieve psychologie wordt vaak verward met het ontkennen van negatief gedrag en wordt vaak bezien in een zweverige sfe…
Diagnose kanker: Hoe nu verder?Diagnose kanker: Hoe nu verder?Als je hoort dat je kanker hebt, gaat er enorm veel door je heen. Er zijn veel verschillende soorten kanker, en gelukkig…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Bronnen en referenties
  • Boek: CARDINAELS, N., Omgaan met kanker. Een emotionele handleiding voor mensen met kanker, Acco, 2014.

Reageer op het artikel "Psychologie en kanker: tips om mentaal sterk te blijven"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Kankerbestrijding
Schrijf mee!