InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Realiteitstherapie

Realiteitstherapie

Realiteitstherapie Veel problemen hebben te maken met het feit dat we ons de hele tijd met ons verleden bezighouden en hieronder gebukt lopen. Realiteitstherapie tracht ons in het hier-en-nu te brengen.

Ontstaan

Deze therapie werd rond 1965 ontwikkeld door de Amerikaanse psychiater William Glasser (1925), die tevens de keuzetheorie op zijn naam heeft staan.

Principe

In plaats van te zitten tobben over ons verleden en wat we verloren hebben, of allemaal hebben meegemaakt, zal de realiteitstherapie ons helpen ontdekken wat we nu eigenlijk willen bereiken.

Werkwijze

De therapeut zal samen met de cliënt nagaan wat hij nu van zijn leven wil maken. Stap voor stap zal worden nagegaan welke houdingen, handelingen en activiteiten van de persoon hem dichter bij dit doel brengen of hem integendeel er verder van helpen.

Het blijkt dat de ladingen uit iemands verleden niet enkel zijn geest belasten, maar hem bovendien aanzetten zaken te doen die hem eigenlijk verder van huis helpen. Dan wordt bepaald welke correcties aan zijn leven kunnen worden aangebracht om zijn gekozen doel te bereiken.

Het is belangrijk hier de cliënt te helpen een onderscheid te maken tussen fantasieën en de zaken die hij zelf mede kan bepalen.

Samen met de therapeut zal de cliënt evalueren hoe zijn huidige gedragingen al dan niet bijdragen tot zijn geluk en welslagen in het leven. Nieuwe gedragspatronen worden dan samen opgesteld.

Sleutelbegrippen

Sleutelbegrippen in de realiteitstherapie zijn o.m.:
  • niet straffen!
  • geen excuses aanvaarden!

Deze therapie is in de eerste plaats praktisch en in het geheel niet speculatief. Er wordt geen tijd verspild met treuren over het verleden. Er wordt enkel gewerkt aan zaken die ook effectief kunnen worden veranderd. Wel zullen een aantal van die zaken die we niet onder controle hebben na een tijd vanzelf veranderen. Realiteitstherapie werkt problem-solving en speelt dus kort op de bal.

Deze therapie kan heel goed worden gecombineerd met andere technieken.

Verdere studie

William Glasser Insitute

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Realiteitstherapie"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 12-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Psychotherapie
Schrijf mee!