InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De gevolgen van keuzestress onder studenten

De gevolgen van keuzestress onder studenten

De gevolgen van keuzestress onder studenten Het keuzeproces heeft Kotler en Armstrong in vijf stappen opgesplitst. De eerste stap is dat een persoon het probleem of de behoefte herkent. Bij de tweede stap wordt er informatie gezocht en bij de derde stap zal een persoon gaan evalueren en een selectie maken. Er wordt dan gekeken naar de verschillende voordelen. De vierde stap maakt de persoon een beslissing en bij de laatste stap wordt er geëvalueerd. Het punt is dat mensen het moeilijk vinden om een groot aantal opties naast zich neer te leggen. Wanneer er meer opties zijn dan moet er ook meer beslissingen gemaakt worden. En het gevolg is dat men steeds vaker niet weet wat men moet kiezen en als gevolg keuzestress oplevert.

Twee soorten groepen

Personen verschillen waarop ze beslissingen nemen en aan de ene kant staan de ´maximizers´ en aan de andere kant de ´satisficers´. Het verschil tussen deze twee groepen zijn dat maximizers het als doel hebben om bij beslissingen de best mogelijke keuze te maken en dat satisficers bij beslissingen de keuze maken die goed genoeg is. Maximers doen meer moeite om tot een keus te komen en offeren meer middelen op om tot die keuze te komen. Het blijkt echter dat uiteindelijk minder tevreden zijn met de keuze die ze hebben gemaakt, denken meer en hebben ook meer spijt van hun keuze dan satisficers blijkt uit onderzoek van Barry Schwartz in 2002. De groep maximizers heeft ook het meeste last van keuzestress. Omdat de groep satisficers streven naar goed genoeg in plaats van de best mogelijke keuze.

Bezuinigingen

Bij studentenpsychologen komen veel studenten op bezoek om over hun problemen te praten. En keuzestress is een belangrijk probleem waar ze mee te maken hebben. Door de extra bezuinigen komt er nu extra druk op studenten. Ze voelen de druk om snel af te studeren en daardoor zal de keuzestress eerder toenemen dan afnemen onder studenten. Bij studenten komen dan meer vragen naar boven of ze niet beter thuis kunnen wonen dan op kamers en of het nog wel verstandig is om lid te worden/blijven van een studentenvereniging blijkt uit gesprekken van Bosma en anderen in 2008.

Bijna-gelijke studies

Eindexamenkandidaten vinden het moeilijk om een bepaalde studie te kiezen omdat zoveel studies op elkaar lijken, er is weinig verschil tussen de studies. Dat blijkt uit onderzoek van Scholieren.com en het 1V Jongerenpanel van EenVandaag in 2013. Ze ervaren dat er nu meer druk wordt gelegd op het maken van een goede studiekeuze. Dat heeft ook te maken met het feit dat aankomende studenten te maken krijgen financiële gevolgen wanneer zij een verkeerde keuze maken. Uit dat onderzoek blijkt dat 36 procent aangeeft dat de school onvoldoende heeft geholpen bij het maken van de studiekeuze en 15 procent heeft spijt van het vakkenpakket dat aan het begin van de bovenbouw gekozen is.

Laagopgleid en hoogopgeleid

Het probleem speelt zich niet alleen onder hoogopgeleide jongeren maar ook onder laagopgeleide jongeren volgens cultuursocioloog Willem de Koster. "Het is niet zo dat jongeren op het mbo minder over existentiële kwesties nadenken. Maar wat we in ons onderzoek zagen, is dat hoopopgeleide jongeren zich het meest hebben los geworsteld van traditionele kaders. Als gevolg moeten ze leren omgaan met een veel breder palet aan keuzes" (Willem de Koster, Volkskrant, 2013).

Gevolgen

Keuzestress kan ervoor zorgen dat een persoon niet de keuze maakt, de keuze uitstelt of nieuwe mogelijkheden onderzoekt. De grootte van de beslissing heeft ook invloed op de mate van keuzestress. Keuzestress leidt tot een aantal gevolgen, namelijk faalangst, depressiviteit en chronische hoofdpijn uit onderzoek van Iyengar en Lepper in 2000. Deze psychische klachten moeten niet onderschat worden. Het hebben van teveel keus kan zelfs de volgende gevolgen opleveren: verwachtingen die gaan stijgen, verlamming en het gevoel van tevredenheid dat afneemt. Het blijkt dat een groot hoeveelheid mogelijkheden al snel een gevoel oplevert van geïrriteerdheid. En dat niet alleen maar ook nog een gevoel van overdonderd zijn. Dit komt door de hoeveelheid en complexiteit.

Er komt naar voren dat mensen die een studiekeuzeprobleem ervaren een verhoogde kans op kwetsbaarheid hebben m.b.t. een niet-optimale ontwikkeling. Ook vertonen zij aanpassingsstrategieën die niet goed zijn een ontwikkeling dat het maken van een studiekeuze moeilijker is door het huidige studieaanbod. Hoewel je zou verwachten dat studiekeuzeproblemen vooral in de adolescentie zou verwachten, blijkt uit onderzoek dat het grootste deel een hbo- of wo-student is blijkt uit gesprekken van Bosma en anderen in 2008.
© 2014 - 2019 Leefnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De oorsprong van keuzestress onder studentenDe oorsprong van keuzestress onder studentenStudenten hebben veel keuzemogelijkheden. Dat is op het eerste gezicht niet een probleem. Uit verschillende onderzoeken…
Dertigersdilemma: keuzestress van de dertigerDertigersdilemma: keuzestress van de dertigerOvervloed aan keuzes, maar niet weten welke keus goed voor je is. Rennend door het leven, om maar niets te hoeven missen…
Te veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenTe veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenGecontroleerd nadenken is vaak nodig om tot een goede beslissing te komen, al moeten we kijken dat we onszelf niet verli…
Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestressStress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestressJongeren en jongvolwassenen kunnen op de overgang van puberteit naar volwassenheid heelwat stress ondervinden. Er komen…
Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Hoe kan je succesvol zijn in de liefde? Hoe kan je het gelukkigst zijn met iemand? Hoe ontdek je de juiste partner? Welk…
Bronnen en referenties
  • Kunnen, E.S., Holwerda, N, & Bosma, H.A. (2008). Studiekeuze bij adolescenten en jongvolwassenen. De Psycholoog, 43, 6-11.
  • Schwartz, B., et al (2002). Maximizing versus satisficing. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 11781197.
  • Glazer, S. (2010). The shapes of career choice in adolescence. American Psychologist, 65, 8-14.
  • Nu.nl, http://www.nu.nl/eindexamens/3476334/keuzestress-scholieren-bijna-gelijke-studies.html, bezocht op 29-07-2014
  • Iyengar, S. & Lepper, M. (2000). When choice is demotivating. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 6.
  • Volkskrant, http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3550087/2013/11/23/Je-bent-gewoon-besluiteloos.dhtml, bezocht op 29-07-2014

Reageer op het artikel "De gevolgen van keuzestress onder studenten"

Infoteur: Leefnu
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!