InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De oorsprong van keuzestress onder studenten

De oorsprong van keuzestress onder studenten

De oorsprong van keuzestress onder studenten Studenten hebben veel keuzemogelijkheden. Dat is op het eerste gezicht niet een probleem. Uit verschillende onderzoeken komt namelijk naar voren dat het hebben van een keuze niet alleen motiverende maar ook positieve gevolgen heeft. Echter, wanneer iemand wordt overspoeld met informatie die overwogen moet worden om een goed keuze te maken en daar als gevolg stress van krijgt, dan is het wel een probleem. Dat probleem wordt keuzestress genoemd. Er wordt verschillend gedacht over keuzestress. Sommigen zien keuzestress als aanstellerij, sommigen zien keuzestress als een serieus probleem en anderen zien het weer als luxeprobleem.

Oorsprong van keuzestress

De oorsprong van keuzestress ligt o.a. in het feit dat wanneer alle mogelijkheden aantrekkelijk zijn en het verschil onder elkaar klein is. We vinden keuzes maken moeilijk omdat het betekent dat we iets anders waardevols moeten opgeven. Daarom proberen we ook zoveel mogelijk opties open te houden. Het blijkt dat studenten van alles willen en vooral niks willen missen. Ook is het helaas zo dat studenten niet genoeg stil staan bij de vraag wat echt belangrijk voor ze is. Er ontstaat vaak het idee dat wat ze nu kiezen, zij de rest van hun leven eraan vastzitten. Helaas geven studenten zichzelf vaak niet de ruimte om fouten te maken. Dat blijkt uit gesprekken die Arjen van Vliet heeft gehad met studenten in 2010 en 2011.

Keuzestress veroorzaakt kan worden door een overvloed aan keuzes maar ook door een gebrek aan voorkeuren te hebben volgens Rob Wijnberg in NRC Next van jaargang 2009. Het hebben van een enorme passie voor iets, zoals economie of geneeskunde zorgt ervoor dat iemand minder moeite heeft om zijn of haar studiekeuze te maken. Dat iemand weinig beweegredenen heeft kan komen doordat er sprake is van weinig opties of door het hebben van een ´zwakke´ identiteit. Doordat een persoon met een zwakke identiteit van zichzelf weinig voorkeuren heeft, zal hij moeilijker kunnen kiezen. Die zwakke identiteit kan komen door de ontkerkelijking en de ontzuiling. Wanneer het geloof minder wordt beleden zal de overtuigingen van mensen minder zijn volgens Rob Wijnberg.

Opvoeding

Opvoeding speelt ook een rol doordat de laatste jaren kinderen meer de vrijheid krijgen om zelf hun opvattingen te kiezen volgens Rob Wijnberg. De opvoeding is vrijer geworden en men draagt minder snel het eigen wereldbeeld over. Het gevolg is dat het wereldbeeld minder eenduidig is geworden. Massamedia speelt hierin ook een rol. Er is namelijk nogal veel concurrentie binnen het gehele media om de ´waarheid´ te promoten. Het blijkt uit onderzoek dat een belangrijke oorzaak van keuzestress is het aantal toegenomen keuzes en dat vaste tradities, leefregels en vaste denkkaders hun invloed deels hebben verloren. En dat het in mindere mate ons dagelijkse keuzes rangschikt.

Studenten na 1988

Er is ontdekt dat studenten die geboren zijn na 1988 een enorme drive hebben om te presteren. Ze willen graag beroemd worden en hebben een ambitieuze en ondernemende houding volgens het uitgevoerde onderzoek van YoungWorks in 2012. Ze kiezen beroepen uit waar commercie, status en vrijheid hoog gewaardeerd worden. Twee derde van deze generatie vindt zichzelf heel bijzonder. Als een persoon precies weet wat hij wil dan is de kans groter dat één van zijn of haar keuzemogelijkheden aan de wensen/eisen voldoet die de betreffende persoon belangrijk vindt.

Niet alleen studenten

Uit het onderzoek van Barry Schwartz in 2004 blijkt dat niet alleen studenten last hebben van keuzestress, maar onder dertigers is het ook een bekend probleem. Dat heeft te maken met de technologische ontwikkelingen, globalisering en de welvaart die is toegenomen. Het blijkt dat hun centrale vraag vaak is: ´In hemelsnaam, wat moet ik kiezen?´ De mensen zijn bang om door een bepaalde keus de andere ´99 mogelijkheden´ mis te lopen. Het beste is als mensen zo weinig mogelijk het idee krijgen dat ze iets verliezen wanneer ze een keuze maken volgens Barry Schwartz .
© 2014 - 2019 Leefnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dertigersdilemma: keuzestress van de dertigerDertigersdilemma: keuzestress van de dertigerOvervloed aan keuzes, maar niet weten welke keus goed voor je is. Rennend door het leven, om maar niets te hoeven missen…
Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestressStress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestressJongeren en jongvolwassenen kunnen op de overgang van puberteit naar volwassenheid heelwat stress ondervinden. Er komen…
Keuzestress, kiezen uit te veel mogelijkhedenKeuzestress, kiezen uit te veel mogelijkhedenOmgaan met keuzestress, hoe doe je dat? Welke rationele keuzes kunnen er gemaakt worden als je bedolven word door de vel…
Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Hoe kan je succesvol zijn in de liefde? Hoe kan je het gelukkigst zijn met iemand? Hoe ontdek je de juiste partner? Welk…
Te veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenTe veel nadenken: besluiteloosheid, piekeren en twijfelenGecontroleerd nadenken is vaak nodig om tot een goede beslissing te komen, al moeten we kijken dat we onszelf niet verli…
Bronnen en referenties
  • Schwartz, B (2005) The Paradox of Choice: Why More Is Less. New York: HarperCollins Publishers Inc, ISBN: 0-06-000568-8
  • Dub, http://www.dub.uu.nl/artikel/studenten-worstelen-keuzestress.html, bezocht op 17-07-2014
  • NRC Next, http://www.nrcnext.nl/bibliotheek/2009/03/10/zonder-innerlijke-noodzaak-is-het-moeilijk-kiezen/, bezocht op 17-07-2014
  • YoungWorks, http://blog.youngworks.nl/youngworks/beter-goed-opgeleid-dan-hoog-opgeleid, bezocht op 17-07-2014

Reageer op het artikel "De oorsprong van keuzestress onder studenten"

Infoteur: Leefnu
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!