InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe kun je maatschappelijk succes bereiken? Nuttige tips

Hoe kun je maatschappelijk succes bereiken? Nuttige tips

Hoe kun je maatschappelijk succes bereiken? Nuttige tips Het steeds maar verder ontwikkelen van je persoonlijkheid is cruciaal om niet te verstarren en hopeloos achter te blijven in een razendsnel evoluerende samenleving. Om maatschappelijk succes te verkrijgen is flexibiliteit vereist en mag je niet te beroerd zijn om van focus of doelstelling te veranderen. Op de hoogte blijven door het lezen van boeken en het volgen van opleidingen is cruciaal om te blijven evolueren op intellectueel en sociaal vlak. Welke tips kunnen van pas komen om je persoonlijkheid verder te ontwikkelen en op die manier maatschappelijk succes te bereiken?

Focus op je doel

Wat vaak wordt vergeten is dat het bereiken van succes geen resultaat is van het oplossen van een moeilijk vraagstuk, of het gedisciplineerd volgen van enkele regels. Neen, succes kan alleen bereikt worden door een voortdurende focus op je doel, samen met het continu meeëvolueren van je persoonlijkheid op de golven van nieuwe feiten en inzichten. Op die manier kan je je doelstellingen bereiken. Maar je kan die focus ook verleggen als je voelt dat verandering noodzakelijk is.

Persoonlijkheid ontwikkelen

Daarom is het van belang om je persoonlijkheid alsmaar verder te ontwikkelen aan de hand van de nieuwe kennis die je opdoet. Blijf niet star vasthouden aan opvattingen die voorbijgestreefd zijn. Probeer integendeel vooruit te lopen op nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij en kijk uit naar boeiende mogelijkheden op het vlak van investeringen.

Maatschappelijk succes dankzij kennis

Boeken

Boeken zijn nog altijd enorme bronnen van kennis waar flitsende websites of oppervlakkige sociale netwerken niet tegenop kunnen. Investeer dan ook gretig in diepgaande boeken met als onderwerp persoonlijke ontwikkeling, financiële kennis en levenswijsheid. Hou je waaier aan onderwerpen zo breed mogelijk, want elke tak van de boom van wijsheid kan nuttig zijn om je kennis te vergroten.

Opleidingen

Vergeet daarnaast ook niet om regelmatig aan een opleiding deel te nemen; ze brengen je in contact met potentieel interessante mensen die mogelijk dezelfde ambities hebben als jij. Tijdens opleidingen kan je met verwante geesten socializen, zoals dat zo mooi heet. Eventueel kan je zelfs samen plannen smeden om een bedrijf op te starten of op een andere manier samen te werken en jullie kennis te delen. Niemand kan immers op zijn eentje de top bereiken zonder gebruik te maken van de steun van een ander.

Reizen om "bij te leren"

We reizen om te leren was lange tijd een slogan die in school gebruikt werd bij het organiseren van een schoolreis of culturele trip. Je kan deze uitdrukking lichtjes aanpassen en in gedachten houden als je op reis gaat. Neem nooit volledig afstand van alles maar besef dat je van elke vakantieplek, elke toeristische bestemming kan leren. Sta open voor de plaatselijke bewoners en probeer in hun vel te kruipen en te begrijpen hoe zij leven en denken. Het zal je een meer open wereldvisie bezorgen en je innerlijk leven verrijken.

Jezelf blijven

In de strijd om maatschappelijk succes komt er in een meedogenloze concurrentiestrijd soms wel wat ellebogenwerk aan te pas. Verloochen jezelf niet en ga niet vleien of maskers opzetten om een ander te plezieren in de hoop dat je kan stijgen op de maatschappelijke ladder. Blijf vooral jezelf trouw maar vergeet tegelijk ook niet om flexibel te zijn. Een balans vinden tussen een flinke dosis zelfvertrouwen en de nodige flexibiliteit komt hierbij goed van pas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levenskunst: jezelf motiverenLevenskunst: jezelf motiverenElk mens moet op welke manier dan ook gemotiveerd worden om optimaal te kunnen blijven functioneren. Die motivatie kan v…
Hoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? TipsHoe kan je je doelen bereiken en je ambities waarmaken? Tips“Ooit wil ik rijk worden”, of “Later wil ik een gezond en sterk lichaam hebben” zijn enkele typische voorbeelden van doe…
Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid?Wat is emotionele volwassenheid? Is emotionele volwassenheid een indicatie van volwassenheid in ons gedrag en emoties? O…
Verander stress in succesVerander stress in succesIedereen krijgt ooit in zijn leven te maken met stress. Dit kan komen van je baan, maar ook van thuis of door je studie.…
Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Bronnen en referenties
  • http://www.newstart.nl/hulp/doelen-bereiken-tips.html), bezocht op 16/09/2015.

Reageer op het artikel "Hoe kun je maatschappelijk succes bereiken? Nuttige tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Persoonlijke ontwikkeling
Schrijf mee!