InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnen

Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnen

Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnen Ken jij ook dat gevoel dat je helemaal door de grond zakt als je rood wordt in een bepaalde situatie? Dan heb je waarschijnlijk veel last van onzekerheid en verlegenheid. Verlegenheid is een hindernis die sociale contacten erg kan bemoeilijken waardoor verlegen mensen vaak kansen mislopen. Maar sociale onzekerheid kan aangepakt worden door een krachtig wapen: humor. Humor, assertiviteit en zelfspot beschikken over enkele voordelen die je kunnen helpen om je verlegenheid te overwinnen. Als je je er goed in oefent dan kan het gebruiken van humor zelfs een echt wapen worden om je beter te voelen in sociale situaties. Hierdoor wordt je onzekerheid een heel stuk minder en kan je uiteindelijk die vervelende verlegenheid overwinnen.

Rood worden van verlegenheid

Verlegenheid is een eigenschap die sommige mensen ernstig kan hinderen in het dagelijkse leven. Sociale contacten leggen is moeilijk, zich manifesteren in groep is lastig en soms is alleen al voor je mening durven uitkomen onbegonnen werk. Bij deze situaties kunnen verlegen mensen snel rood worden en gaan blozen, wat hun onzekerheid nog vergroot. Op lange termijn kan het je zelfvertrouwen aantasten waardoor je gebukt kan gaan onder een laag zelfbeeld.

Assertiviteit

Verlegenheid overwinnen is voor onzekere mensen cruciaal om zichzelf te kunnen zijn en zich ten volle te kunnen ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op sociaal vlak. Zoniet kunnen hoogst interessante opportuniteiten en kansen aan je voorbijgaan. Assertief worden is daarbij cruciaal: leren je gedachten uit te spreken zonder beschaamd te zijn, leren opkomen voor jezelf en tegelijkertijd erin slagen alles te relativeren. Dit kan door middel van een sociaal wapen dat vaak onderschat wordt: humor.

Voordelen humor

Humor heeft op zich al enkele onbetwistbare kenmerken die voor een positieve kracht zorgen. Wie luistert er niet graag naar iemand die goed is in grappen vertellen? Zulke grappenmakers putten hun populariteit uit het feit dat ze mensen aan het lachen kunnen brengen. Lachen zorgt voor een goed gevoel en ontspant lichaam en geest: om die reden voel je je onbewust altijd als een magneet aangetrokken tot een groep mensen waarin luidruchtig gelachen wordt.

Humor tegen onzekerheid

Nu is het niet de bedoeling om verlegen mensen om te vormen tot professionele humoristen, want dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen. Wel kunnen verlegen mensen zich trainen in het gebruiken van humor en daarbij hun onzekerheid afremmen. Humor hoeft ook niet luidruchtig te zijn: soms kan een droge, subtiele grap evengoed effect hebben en je hoofd even vrij maken. Een ander groot voordeel van humor is dat het een moeilijk verlopend sociaal contact kan ontmijnen. Een goed geplaatste grap kan steeds het ijs breken en terughoudendheid doen smelten als sneeuw voor de zon.

Verlegenheid overwinnen met humor

Bovendien leidt humor af van de ernst van een situatie of probleem en kan het ook bij mensen die geen onzekerheid vertonen een ontspannend effect hebben. Hierbij kan zelfspot een goede uitvalsbasis zijn om je te wapenen tegen een mogelijke afgang. Als je op voorhand al laat merken dat je met jezelf kan lachen, ontneem je anderen de kans om met joù te lachen. In die zin is zelfspot een wijs en krachtig middel om je onzekerheid en alle ongemakken die daarbij komen kijken te relativeren. Doordat je onzekerheid minder wordt kan je ook je verlegenheid tegengaan. Dit alles verloopt in een wisselwerking die alsmaar sterker wordt eens je op de goede weg bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Humor als wapen om onzekerheid en verlegenheid te overwinnen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Verlegenheid
Schrijf mee!