mijn kijk op

Persoonlijke groei: innerlijke rust creëren

Persoonlijke groei: innerlijke rust creëren Ondanks dat het leven vaak moeilijk is zijn we in staat om innerlijke rust te creëren. We kunnen niet elke situatie of omstandigheid veranderen om pijn en uitdagingen te vermijden. We kunnen niet de realiteit veranderen maar we kunnen wel ons perspectief op die werkelijkheid veranderen. Er zijn drie stappen om dit te realiseren. Beseffen dat God het beste weet wat nodig voor je is; accepteren wat we niet kunnen begrijpen of veranderen; proberen te veranderen wat we van onszelf of de omstandigheden kunnen veranderen.

Beseffen dat God het beste weet wat goed voor ons is

We kunnen innerlijke rust creëren door te beseffen dat God onvoorwaardelijk van ons houdt en voor ons zorgt. In een crisis is God aanwezig om ons te beschermen. Net zoals ouders zorgen voor hun kinderen zo zorgt God voor ons. Zoals kinderen niet altijd kunnen begrijpen waarom hun ouders handelen zoals ze handelen, zo kunnen we God niet altijd begrijpen waarom hij ons zo behandelt. Toch moeten we ons realiseren dat God een masterplan voor ons heeft. Alles gebeurt in ons eigen belang.

Visie van Jehoeda
Vooral wanneer het slecht met ons gaat is het moeilijk te realiseren dat God handelt in ons voordeel. Vooral wanneer we ver van God staan is dit lastig te begrijpen. Hij lijkt ons dan ook in de steek te hebben gelaten. Het is dan juist de bedoeling om nader tot God te komen. Door zijn wetten na te leven, Torastudie te doen, en te bidden komen we dichter tot God en voelen we dat Hij wel aanwezig is en ons niet in de steek laat. Hoe meer we aan God kleven des te meer we de crisis als onbelangrijk ervaren. Zo ervaren vrome mensen totaal geen crisis. Ze klampen zich stevig aan God vast. Ze hebben geen last van depressies en negatieve gevoelens.

Accepteren wat we niet kunnen begrijpen of veranderen

Externe triggers staan buiten onze controle. Deze wereld kent veel imperfectie, negatieve energie en dwaasheden. We kunnen dit niet controleren. We kunnen alleen beïnvloeden wat in onszelf gebeurt. Wanneer bijvoorbeeld de computer niet doet wat we verlangen of wanneer we vergeten iets op te slaan op de computer dan kunnen we daar niets aan veranderen. Maar we kunnen wel veranderen hoe we er over denken en hoe we er ons over voelen. Het veranderen van onze gedachten ligt binnen ons vermogen. We moeten ons perspectief over de realiteit veranderen. We kunnen zelf bepalen hoe we met tegenslagen omgaan. Zo kunnen we onszelf moed in praten om problemen op te lossen in plaats van bij de pakken neer te zitten.

Visie van Jehoeda
Het is een kwestie van oefenen om met tegenslagen om te gaan. Dat zal in het begin moeilijk zijn. Maar met behulp van Torastudie zal het zeker lukken. De Tora geeft ons een andere kijk op de realiteit. Door Gods aanwijzingen te volgen veranderen onze gedachten over de realiteit. We beseffen dan dat alleen God bestaat en al het andere van Hem afhankelijk is.

Proberen te veranderen wat we van onszelf of de omstandigheden kunnen veranderen

Wanneer we ons realiseren dat God alles regisseert voor het beste en als we dat accepteren leidt dit tot een gezondere mentale kijk op het leven. Nu kunnen we onze wil tot verandering aanwenden. Dit is een grote uitdaging voor ons. Het vergt veel meer discipline om niet te reageren dan om overmatig te reageren en de controle te verliezen. We moeten onszelf motiveren en zorgen dat we op het juiste spoor blijven. Wanneer we uit balans dreigen te raken gebruik dan humor om het in perspectief te zien. Emotionele en spirituele ontwikkeling geschiedt in fasen.

Visie van Jehoeda
Wanneer we boos worden op een bepaalde situatie dienen we eigenlijk een afgod. We beseffen dan niet dat God deze situatie creëerde. We moeten dus de uitdaging aangaan om niet boos te reageren. Ook dat vergt oefening.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Three Ways to Attain Serenity - Orit Esther Riter
Jehoeda (1.536 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie