InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachten
mijn kijk op

Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachten

Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachten Uit recent onderzoek blijkt dat geluk een keuze is. Het zit binnen onze eigen controle en is ongeacht de omstandigheden van buiten. Op de Joodse website AISH staan vier manieren om gelukkig te worden door alleen verandering van gedachten. Het gaat om 'Hapiness GPS', controle over je gevoelens, niet alles geloven wat je denkt, en springen van vreugde.

'Hapiness GPS'

Geluk is onze normale toestand. Wanneer we bezorgd, geïrriteerd, bedroefd of gestrest zijn, zijn we het spoor bijster. Gelukkig is er een 'Hapiness GPS' systeem dat ons weer op juiste spoor zet. GPS staat voor Gratitude, Present moment, Smile! Gratitude betekent dankbaarheid. Zodra je ergens boos om bent denk dan aan iets waar je heel dankbaar voor bent en vul je hart met die dankbaarheid. Breng vervolgens die gedachte in het hier en nu. Alleen dit moment is werkelijk. Denken aan het verleden of de toekomst is onwerkelijk en daarom geven ze je zorgen. Tot slot moet je lachen. Herhaal dit zo vaak mogelijk zodat de hersenen dit geluksgevoel ervaren.

Controle over je gevoelens

Alle gevoelens komen door een gedachte en wij vormen onze eigen gedachten. Dat betekent dat we controle hebben over onze gevoelens net als we controle hebben over onze gedachten. Wanneer je nare gevoelens hebt moet je zorgen dat je de nare gedachtes uitfiltert.

Geloof niet alles wat je denkt

Omdat we onze eigen gedachten creëren zijn we er erg aangehecht en geloven we ze bijna altijd zonder dat we die gedachten eerst gecontroleerd hebben. Dit veroorzaakt veel ellende en onnodig lijden. Zo kan je bijvoorbeeld denken dat je vriendin je niet leuk vindt omdat ze je niet opbelt. Deze gedachte kan je boos maken terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn. Neem je gedachten met een grote korrel zout en je zult veel gelukkiger zijn.

Spring van vreugde

Het is bekend dat bewegen goed is tegen depressie. Zelfs een klein beetje bewegen brengt een positief signaal naar de hersenen. Wanneer je tegen je hersenen zegt dat je sterk, actief en gelukkig bent dan zullen de hersenen dat uiteindelijk overnemen en voor hen zelf deze waarheid creëren. De makkelijkste manier is om te lachen. Begin van vreugde te springen en kijk wat de positieve resultaten zijn.

Visie van Etsel

Denk positief en het zal goed gaan. Dit zei de Lubavitcher Rebbe altijd. Toch is het mogelijk om je depressief te voelen zelfs wanneer je positief denkt. Zo komt het veel voor bij mensen die trachten religieus te leven. Dit komt omdat ze zich dan realiseren hoe ver ze van God afstonden. De Alter Rebbe heeft in zijn boek Tanja over depressie geschreven en in bijzonder in relatie met religie. De mens heeft niet één ziel maar twee zielen en dus ook twee personaliteiten elk met zijn eigen doeleinden en aspiraties.

Eén ziel is de goddelijke ziel die er naar streeft om geheel één met God en Zijn wil te worden. De andere ziel is de dierlijke ziel dat zich richt op basis instincten en dierlijke verlangens. Gedurende het hele leven vechten deze zielen met elkaar. Wanneer de goddelijke ziel zich bezighoudt met Toratsudie, gebed, mitzwot en geloof en daarmee de dierlijke ziel dwars zit zal deze laatst alles uit de kast halen om verzet te bieden.

Het machtigste wapen van de dierlijke ziel is depressie. Zelfs als je tracht het goede te doen zal de depressie je naar beneden proberen te halen. Het belangrijkste is om daar niet aan toe te geven. Dit is een teken van werkelijke vooruitgang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De relatie tussen geld en gelukDe relatie tussen geld en gelukIs er een relatie tussen geld en geluk? Maakt geld gelukkig? Als geld gelukkig maakt, hoeveel geld heb je dan nodig? Bes…
Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips?Psychologische hulp: hoe efficiënt zijn gelukstips?De moderne samenleving heeft ons meer welvaart gebracht dan ooit tevoren maar toch lijken we alsmaar meer behoefte te he…
Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Wat is geluk? Vier definities van het begrip 'geluk'Hoe word ik gelukkig? Op welke manier bereik ik het ware geluk? Wat is geluk eigenlijk? Deze vragen kunnen alleen beantw…
Iedereen gelukkig?Geluk, wie wil dit niet? Wat is het begrip “geluk” en hoe wordt het geïnterpreteerd door de samenleving.
Bronnen en referenties
  • Tanja - Rabbijn Schneur Zalman
  • Four Ways to Be Happier Without Changing Anything (but Your Mind) - Betty Cherniak

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachten"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Persoonlijke groei
Mijn kijk op…
Schrijf mee!