InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Persoonlijke groei: innerlijke vreugde
mijn kijk op

Persoonlijke groei: innerlijke vreugde

Persoonlijke groei: innerlijke vreugde Ondanks al onze rijkdom in het Westen voelen veel mensen zich ongelukkig. Geld is handig maar geeft geen echte innerlijke vreugde. Wat moeten we doen om innerlijke vreugde te kunnen vinden? De orthodox Joodse opvoedkundige en relatie expert Slovie Jungreiss Wolff geeft vier suggesties om innerlijke vreugde te vinden. Dat zijn: dankbaarheid, ontwikkelen van bewustzijn, schenken aan anderen en het positieve zien in moeilijke tijden. Belangrijk hierbij is dat we onze levens NIET met die van anderen moeten vergelijken omdat we dan vergeten in te zoomen op de zegens die wijzelf ontvangen.

Dankbaarheid

Innerlijke vreugde begint bij dankbaarheid. Het leven hoeft niet per se perfect te zijn om toch innerlijke vreugde te ervaren. De kunst is om jezelf te trainen op het positieve in plaats van het negatieve. Probeer het negatieve te negeren en het positieve op te bouwen. Hierdoor zul je je een gelukkiger mens gaan voelen.

Etsel: De kunst is om dankbaar te zijn voor alles wat God je in je leven schenkt. Wanneer je weinig geld hebt en nooit naar het buitenland op vakantie kunt, leer dan om tevreden te zijn om in Nederland vakantie te vieren. Om gelukkig te zijn hoef je niet elk jaar naar het buitenland op vakantie te gaan. Kijk niet naar vrienden en familie die misschien wel elk jaar naar het buitenland op vakantie gaan. Je moet jezelf niet met hen vergelijken. Jouw geluk hangt niet van hen af. Je moet je eigen leven leiden. God heeft het leven voor jou bepaald zoals het is. Neem daar genoegen mee en accepteer het in dankbaarheid.

Ontwikkel bewustzijn

Wanneer je naar veel andere mensen kijkt zie je dat ze constant in de weer zijn met hun iPhone of iPad. Veel kinderen hebben nekklachten vanwege het constant gebruik van hun iPhones of iPads. We zijn ons niet meer bewust van ons leven om ons heen. Het is zaak om ons bewust te worden van de dingen die om ons heen gebeuren.

Etsel: Het is waar dat we dankzij het internet meer contacten kunnen onderhouden. Maar dit zijn geen echte persoonlijke contacten. We leven hierdoor in een beperkte wereld. We zijn te veel afhankelijk geworden van computers. We kunnen niet echt meer genieten van een wereld zonder internet. Wanneer de internetverbinding uitvalt en we een paar uur geen contact meer kunnen maken met de buitenwereld raken we in lichte paniek. We moeten weer leren het leven om ons heen te waarderen. Geniet van de opkomende zon, luister naar het gefluit van de vogels, kijk naar spelende kinderen, geniet van een goede maaltijd, neem voldoende rust, etc.

Word een schenker

Mensen die regelmatig geld schenken aan liefdadigheid zijn over het algemeen gelukkiger dan mensen die dat niet doen. Dit komt omdat deze mensen zich nuttig maken voor de maatschappij. Ze hebben het gevoel dat ze het verschil kunnen maken. Dit geeft innerlijke vreugde. Geld kan dit niet vervangen.

Etsel: De enige reden dat God ons geld geeft is om het met anderen te delen. We hebben geld in bruikleen van God om er goede dingen mee te doen. Niets is van onszelf. We moeten net als God een schenker zijn.

Het positieve zien in moeilijke tijden

We moeten zelfs in de moeilijkste omstandigheden het goede blijven zien. Na een moeilijke periode moeten we ons richten op het positieve. We moeten wegblijven uit de chaos en onszelf afvragen hoe we er sterker uit voort kunnen komen.

Etsel: Alles in ons leven heeft een bepaalde betekenis. Wanneer we moeilijkheden meemaken zal God ons helpen er sterker uit te komen. Positief denken betekent op God vertrouwen. Hij weet wat het beste voor ons is.

Visie van Etsel

Wat ons geluk werkelijk in de weg staat is ons ego. In Jesaja 29:19 staat: De ootmoedigen zullen steeds meer vreugde hebben in de Eeuwige. Dit impliceert dat nederigheid en vreugde met elkaar in verband staan. De nederige cijfert zichzelf niet weg als waardeloos maar geeft simpelweg niet veel om het goede als zijn prestatie. Mozes was de nederigste mens die ooit op aarde geleefd heeft. Hoewel Mozes wist dat hij groots was, realiseerde hij zich dat alle zegen van boven komt. De vreugde van een nederig persoon is compleet omdat hij alles als een geschenk van God beschouwt. Hij heeft niets tekort en is nooit depressief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid!Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid!Gedachtenloos trekken de dagen aan je voorbij. Voor onze gezondheid en algehele gesteldheid, is het van groot belang om…
Kabbala: krachten ziel (2) - Bitoel, Simcha, JichoedBitoel (onbaatzuchtigheid) is de spirituele toestand met de innerlijke ervaring van Chochma waar iemands bewustzijn open…
Wat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalWat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalLichaamstaal laat zien of een paard zich prettig, vrolijk, tevreden of juist angstig of geïrriteerd voelt. Opwinding kan…
Vier het leven!Vier het leven!Was een feest(je) hier en daar ooit vaste prik, alleen al vanuit religie en sociale netwerken, tijden zijn veranderd. We…
Poeriem: het boek Esther (7:5-9:28) deel IVVervloekt zij Haman die probeerde mij te vernietigen; gezegend Mordechai de Jood, Vervloekt zij Zeresh, vrouw van de ver…
Bronnen en referenties
  • Humilty & Happiness Rabbi Sholom Dovber of Lubavitch
  • 4 Ways to find inner joy Slovie Jungreis-Wolff

Reageer op het artikel "Persoonlijke groei: innerlijke vreugde"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Persoonlijke groei
Mijn kijk op…
Schrijf mee!