InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-types

ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-types

ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “De ene spannende uitdaging na de andere”: de ENTP is het meest inventief van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 3,2% van de wereldbevolking een ENTP is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ENTP

De ENTP heeft Extroverted iNtuition als dominante functie, gebruikt Thinking als hulpfunctie en kijkt met een Perceiving blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ENTP om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Feeling en Sensing komen pas daarna. De ENTP is een echte duizendpoot: dit MBTI-type kan en wil oneindig veel verschillende dingen. Doordat ze zo flexibel zijn en graag beide kanten van het verhaal bekijken, zijn het sterren in het aanpakken en oplossen van nieuwe en uitdagende vraagstukken. De keerzijde hiervan is dat de ENTP een hekel heeft aan routine: dingen een tweede maal op dezelfde manier doen is saai. Het zijn uitgesproken mensen, die sterk zijn in het lezen van anderen. Typische ENTP-eigenschappen zijn: diplomatiek, enthousiast, flexibel, actiegericht, ondernemend, veelzijdig en vindingrijk.

ENTP als werknemer: werk en carrière

De ENTP is een niet te temmen entrepreneur: een pionier met een blik op de horizon. Dit MBTI-type is dan ook dol op nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen. De ENTP kan vanuit het niets iets nieuws opzetten en is in staat om veel bordjes tegelijkertijd in de lucht te houden. Improviseren, van koers veranderen als dat moet, netwerken en dingen informeel ‘regelen’ is de ENTP op het lijf geschreven. Hij is de gangmaker op de werkvloer en een inspiratiebron voor anderen. Wel kan de ENTP in de problemen komen door dingen te beloven die hij niet kan waarmaken. Ook komen ze soms in tijdnood door hun gebrekkige planning en raken ze gauw verveeld wanneer direct resultaat uitblijft. De ENTP komt professioneel tot bloei in functies waarin innovatie en inspelen op de omgeving van belang zijn. Geschikte sectoren zijn: zakelijke dienstverlening, creatieve sector, communicatie, bedrijfsleven en politiek.

Het liefdesleven van de ENTP: liefde en relaties

Omdat de ENTP zo charismatisch en hartelijk is, is het doorgaans heerlijk om in het gezelschap van dit type te vertoeven. Wel is het zo dat de ENTP zo dol is op discussies en debatten, dat ruzie in een klein hoekje zit. Als ze gepreoccupeerd zijn met een van hun nieuwe projecten, kunnen ze hun relaties wat verwaarlozen, maar over het algemeen nemen ENTP’s hun relaties zeer serieus. De ENTP houdt van groei en verbetering, ook in liefdesrelaties, en gaat daarbij voortvarend en kinderlijk enthousiast aan de slag. Ze zijn attent en betrokken en houden van spontane acties (waardoor ze soms eerder gemaakte beloftes vergeten). Soms kan de overenthousiaste, avontuurlijke ENTP met al zijn grote plannen vergeten dat de ander ook nog gevoelens heeft.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ENTP

Voor een gelukkiger leven kan de ENTP werken aan:
  1. Genieten van hetgeen hij al heeft en bereikt heeft: leren om de dagelijkse, kleine dingen te waarderen;
  2. Identificeren en uiten van zijn gevoelens, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor het bestendigen van relaties met anderen;
  3. Inzien dat iemands succes vrijwel altijd gebaseerd is op de sociale support die diegene om zich heen heeft verzameld.

Celebrities en andere bekende ENTP’s

  • Theodore "Teddy" Roosevelt
  • Thomas Edison
  • Lewis Carrol
  • Alfred Hitchcock
  • Tom Hanks
  • Céline Dion
  • Leonardo da Vinci
  • George Bernard Shaw
  • Barack Obama
  • Hermann Goering
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme…
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ISFP: de Componist onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!