InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ESFP: de Performer onder de MBTI-types

ESFP: de Performer onder de MBTI-types

Een van de zestien MBTI-types is de ESFP, ook wel de Performer genoemd. De levensinstelling van de ESFP is Je leeft maar één keer!: de ESFP is het meest gul en royaal van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zon 8,5% van de wereldbevolking een ESFP is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ESFP

De ESFP heeft Extroverted Sensing als dominante functie, gebruikt Feeling als hulpfunctie en kijkt met een Perceiving blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ESFP om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Thinking en iNtuition komen pas daarna. ESFPs genieten van het leven, zowel van de mensen om hem heen als van materiële zaken. Ze houden van actie en nieuwe dingen proberen, het liefst samen met anderen. Het enthousiasme van dit MBTI-type is bijzonder aanstekelijk. Wat niet wil zeggen dat hij als een ongeleid projectiel te werk gaat: de ESFP is realistisch en vertrouwt op zijn boerenverstand. Doordat de ESFP zo praktisch en flexibel is ingesteld, kan hij zich gemakkelijk aanpassen aan nieuwe omgevingen. Typische ESFP-eigenschappen zijn: sociaal, spontaan, multitasker, gangmaker, flexibel, optimistisch, praktisch en behulpzaam.

ESFP als werknemer: werk en carrière

De ESFP is een rasoptimist: Dont worry, be happy! is zijn motto. Maar dan moet zijn werk wel wat actie bevatten, anders gaat dit MBTI-type daar zelf voor zorgen. De ESFP is een ster in het behalen van kortetermijnresultaten en het bedenken van ad-hocoplossingen. Netwerken en verkopen behoren tot zijn natuurlijke talenten. Sowieso heeft de ESFP een vernuftig gevoel voor mensen: hij bouwt onverwachte bruggen tussen mensen, motiveert ze en zorgt voor samenwerking waarbij iedereen goed uit de verf komt. Dit is voor de ESFP zo essentieel dat hij subiet vastloopt wanneer hij in zijn eentje moet werken. Ook heeft dit type moeite met planmatig werken, besluiten nemen op basis van feiten en toewerken naar een langetermijnresultaat. De ESFP komt professioneel tot bloei in een actiegerichte, informele organisatie waarin veel aandacht is voor samenwerking. Geschikte sectoren zijn: gezondheidszorg, media, entertainment, dienstverlening (zakelijk of maatschappelijk) en natuur.

Het liefdesleven van de ESFP: liefde en relaties

De ESFP leeft voor het moment en is weinig complex, maar is wel oprecht geïnteresseerd in de mensen om hem heen. Deze instelling werkt ook door in liefdesrelaties en vriendschappen. Ze zullen van elke situatie een feestje maken, maar kunnen daarin ook materialistisch en risicovol te werk gaan. ESFPs zijn verliefd op de liefde en ervaren hun huidige liefde als zeer intens; langetermijnbeloftes zitten er echter vaak niet in. Hoewel de ESFP behoorlijk direct en onomwonden communiceert, heeft dit type zelf veel moeite met conflicten en het ontvangen van kritiek. Als ze zich persoonlijk aangevallen voelen, en dat doen ze nogal snel, kunnen ze giftig uit de hoek komen. In het algemeen zal de ESFP echter het zonnetje in huis zijn en vooral bijdragen aan de sociale contacten en de nieuwe ervaringen binnen het leven van het liefdespaar.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ESFP

Voor een gelukkiger leven kan de ESFP werken aan:
  1. Volledige verantwoordelijkheid voor zijn acties accepteren: immers, elke actie heeft ook weer effect op de levens van anderen;
  2. Vragen stellen bij twijfel: anderen kunnen misschien de vinger op de zere plek leggen waar dat hemzelf niet lukt;
  3. Kritiek zien als een kans om te groeien.

Celebrities en andere bekende ESFPs

  • John F. Kennedy
  • Hugh Hefner
  • Bill Clinton
  • Benito Mussolini
  • Quentin Tarantino
  • Steven Spielberg
  • Lady Gaga
  • Jamie Oliver
  • Robbie Williams
© 2012 - 2019 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ESFP: de Performer onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!