InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ENFJ: de Leraar onder de MBTI-types

ENFJ: de Leraar onder de MBTI-types

ENFJ: de Leraar onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de zoetgevooisde overtuiger: de ENFJ heeft de meeste overredingskracht van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 2,4% van de wereldbevolking een ENFJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ENFJ

De ENFJ heeft Extroverted Feeling als dominante functie, gebruikt iNtuition als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ENFJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Sensing en Thinking komen pas daarna. De ENFJ is zeer begaan met de gevoelens van anderen en heeft een scherpe antenne voor hun behoeften en drijfveren. Ze zien potentieel in vrijwel iedereen en vinden het heerlijk om mensen in hun persoonlijke groei te kunnen begeleiden. Doordat de ENFJ zowel sociaal en populair als loyaal en verantwoordelijk is, kan dit MBTI-type als een inspirerende leider binnen een groep optreden. Typische ENFJ-eigenschappen zijn: charismatisch, idealistisch, hartelijk, invoelend, ijverig, dienstverlenend en actief.

ENFJ als werknemer: werk en carrière

Welke baan de ENFJ ook kiest, in essentie is hij altijd een PR-specialist en een mentor. Dit MBTI-type is een ster in zichzelf wegcijferen en daardoor juist onmisbaar worden. De ENFJ zorgt voor vooruitgang door de samenwerking van het team te bevorderen. Bijvoorbeeld door te coachen en te streven naar consensus. Hierbij stelt de ENFJ zich ogenschijnlijk dienstbaar op, maar neemt hij desondanks veel verantwoordelijkheid en komt hij met pragmatische oplossingen. Paradoxaal is dat de ENFJ niet goed alleen kan werken, maar ook niet gemakkelijk dingen uit handen geeft. Verder heeft dit type wat moeite met omgaan met weerstand en het ontvangen van kritiek. De ENFJ komt professioneel tot bloei in gestructureerde organisaties waarin samenwerking voorop staat. Geschikte sectoren zijn: bedrijfsleven, maatschappelijke en zakelijke dienstverlening, communicatie en gezondheidszorg.

Het liefdesleven van de ENFJ: liefde en relaties

De ENFJ stopt een hoop moeite en enthousiasme in relaties, zowel in de liefde als in vriendschappen. Ze zijn begaan met de ander en tonen veel affectie. ENFJ’s zijn ware sterren in het naar boven halen van het beste in anderen. In een liefdesrelatie geven ze de ander dan ook veel bevestiging en steun. Lastig voor ze is dat ze die bevestiging net zo goed zelf willen ontvangen, maar het moeilijk vinden om daarom te vragen. De ENFJ is loyaal en meestal goed gezelschap. Wel is dit type nogal conflictmijdend, vaak omdat ze van mening zijn dat het conflict hun eigen schuld is. Op heldere momenten kan de ENFJ ineens kritisch uit de hoek komen en voor zichzelf opkomen, maar meestal zijn de eigen behoeften juist wat uit het zicht geraakt.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ENFJ

Voor een gelukkiger leven kan de ENFJ werken aan:
  1. Niet bang zijn om een mening te hebben en om beslissingen te nemen;
  2. Zachtaardiger worden in het hebben en uiten van verwachtingen en waardeoordelen: elk mens is anders en heeft andere beperkingen;
  3. Zelfbewustzijn en een stukje gezond egoïsme: het wegcijferen van de eigen behoeften in relaties werkt contraproductief en ineffectief.

Celebrities en andere bekende ENFJ’s

  • Abraham Maslow
  • Dick Van Dyke
  • Oprah Winfrey
  • Ben Stiller
  • Morgan Freeman
  • John Cusack
  • Nelson Mandela
  • Erasmus
  • Paus Johannes Paulus II
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ENFJ: de Leraar onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!