InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ISFP: de Componist onder de MBTI-types

ISFP: de Componist onder de MBTI-types

Een van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is “Veel zien, weinig delen”: de ISFP is het meest artistiek van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 8,8% van de wereldbevolking een ISFP is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ISFP

De ISFP heeft Introverted Feeling als dominante functie, gebruikt Sensing als hulpfunctie en kijkt met een Perceiving blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ISFP om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. iNtuition en Thinking komen pas daarna. De ISFP leeft in het hier en nu en houdt niet zo van vooruit plannen. Daarnaast is hij allergisch voor conflicten: een van de redenen waarom dit MBTI-type zijn eigen normen en waarden nooit zal opdringen aan anderen. Die normen en waarden zijn wel belangrijk voor hemzelf: de ISFP is daarin loyaal en toegewijd. Het zijn bescheiden volgers, die zich niet opgejaagd willen voelen. Met een eigen plekje en de vrijheid om een eigen tempo aan te houden, komt de ISFP het best tot zijn recht. Typische ISFP-eigenschappen zijn: teamplayer, bescheiden, warm, gevoelig, flexibel, praktisch en toegewijd.

ISFP als werknemer: werk en carrière

Voor de ISFP is de intentie belangrijker dan het resultaat. Dat is terug te zien in de dienstverlenende manier waarop dit MBTI-type zich opstelt in zijn werk. Vraagstukken worden altijd origineel en met het welbevinden van anderen benaderd. De ISFP heeft daar dan ook goed ontwikkelde antennes voor en vindt het prima om het groepsbelang voor te laten gaan. Ze houden van het bieden van praktische hulp en hebben een goed gevoel voor schoonheid. Dit alles maakt dat de ISFP als vanzelf bijdraagt aan een goede sfeer op de werkvloer. Besluiten nemen op basis van feiten en prioriteiten stellen gaat ze minder goed af. Ook kan de ISFP slecht omgaan met kritiek en is hij weinig assertief. De ISFP komt professioneel tot bloei in een harmonieuze, mensgerichte organisatie zonder al te veel hiërarchie. Geschikte sectoren zijn: gezondheidszorg, dienstverlening (maatschappelijk of zakelijk), kunsten en natuur.

Het liefdesleven van de ISFP: liefde en relaties

De ISFP is hartelijk en neemt zijn vriendschappen en liefdesrelaties serieus. Wel is dit type erg gereserveerd, waardoor hij zijn echte gevoelens verborgen houdt voor anderen. Hierdoor kunnen die anderen zonder het te weten over de ISFP heenlopen, waar de ISFP uiteindelijk dan weer cynisch en bitter van kan worden. Desondanks kijkt dit type over het algemeen met een positieve blik naar de liefde. Ze doen erg hun best om hun partner te plezieren en zijn heel loyaal. Wel hebben ze veel ruimte voor zichzelf nodig, iets wat ze de ander overigens ook gunnen. Ook heeft de ISFP heeft veel waardering en bevestiging nodig van zijn partner en heeft hij een hekel aan conflicten en confrontaties. Mensen van dit type uiten hun liefde gemakkelijker op een lichamelijke manier dan met woorden.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ISFP

Voor een gelukkiger leven kan de ISFP werken aan:
  1. Vragen om feedback en waardering: het uitblijven van feedback is niet hetzelfde als negatieve feedback;
  2. Emoties uiten in plaats van opkroppen, voordat de emoties onbeheersbaar worden;
  3. Uitgaan van het beste in plaats van het slechtste: immers, een positieve instelling wordt vaak met positieve situaties beantwoord.

Celebrities en andere bekende ISFP’s

  • Marilyn Monroe
  • Elizabeth Taylor
  • Paul McCartney
  • Michael Jackson
  • Britney Spears
  • John Travolta
  • Ashton Kutcher
  • Bob Dylan
  • Paris Hilton
  • Christina Aguilera
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme…
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ISFP: de Componist onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!