InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ISTJ: de Inspecteur onder de MBTI-types

ISTJ: de Inspecteur onder de MBTI-types

ISTJ: de Inspecteur onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ISTJ, ook wel de Inspecteur of de Plichtsgetrouwe genoemd. De levensinstelling van de ISTJ is “Doen wat gedaan moet worden”: de ISTJ is de meest verantwoordelijke van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 11,6% van de wereldbevolking een ISTJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ISTJ

De ISTJ heeft Introverted Sensing als dominante functie, gebruikt Thinking als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ISTJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Feeling en iNtuition komen pas daarna. De ISTJ is een serieuze, harde werker die zijn strepen verdient met zijn grondigheid en betrouwbaarheid. Dit MBTI-type trekt graag verantwoordelijkheid naar zich toe, bedenkt wat er gedaan moet worden om het doel te bereiken en gaat vervolgens onverstoorbaar aan de slag. Hierbij gaat de ISTJ nuchter, georganiseerd en realistisch te werk. Sowieso vinden ze het fijn als alles ordelijk verloopt, zowel thuis als op het werk. Als onderliggende basis heeft dit type veel behoefte aan loyaliteit en traditie. Typische ISTJ-eigenschappen zijn: betrouwbaar, praktisch, georganiseerd, besluitvaardig, feitelijk, loyaal en perfectionistisch.

ISTJ als werknemer: werk en carrière

De ISTJ vindt het belangrijk dat werk op de juiste manier wordt gedaan en neemt daar graag de tijd voor. Dit in combinatie met zijn loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel maakt van de ISTJ een kostbaar werkpaard. Dit MBTI-type werkt zorgvuldig en geconcentreerd en kan daardoor werk tot in de puntjes verzorgd afleveren en tegelijkertijd de deadline halen. Zet de ISTJ echter niet weg als ‘slechts een uitvoerder’! Hij is juist heel goed in processen bewaken en het werk van anderen inhoudelijk controleren. Meer moeite heeft de ISTJ met improviseren, meegaan in vernieuwingen, afwijkende standpunten en creatieve oplossingen. Dit type is vrij rechtlijnig en conservatief. De ISTJ komt professioneel tot bloei in een stabiele, formele organisatie met een goede reputatie. Geschikte sectoren zijn: bedrijfsleven, dienstverlening (zakelijk of maatschappelijk), techniek, technologie en overheid.

Het liefdesleven van de ISTJ: liefde en relaties

Een belofte van een ISTJ is goud waard, zeker in de liefde. De ISTJ neemt een liefdesrelatie erg serieus. Hij vindt het moeilijk om dit op een warme manier te uiten, maar doet enorm zijn best om dit te compenseren op andere gebieden, bijvoorbeeld met klusjes in huis. Ze zien hun verbinding met de ander als een grote verantwoordelijkheid, een plicht bijna, en zijn daarom ook bereid om te luisteren naar kritiek of om een keer flink ruzie te maken als dat nodig is om de lucht te klaren. Wel heeft de ISTJ de neiging om in welles-nietes-conflicten terecht te komen, waarbij hij vindt dat alleen hij gelijk heeft. Ook hebben ze weinig gevoel voor de emoties van de ander en voor het belang van een complimentje op z’n tijd.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ISTJ

Voor een gelukkiger leven kan de ISTJ werken aan:
  1. Inzien dat het gevoel van angst vaak groter is dan het eigenlijke risico: minder bang zijn om risico’s te nemen en zo het eigen leven te veranderen;
  2. De behoefte om anderen te controleren en te beheersen loslaten: een mens heeft uiteindelijk alleen controle over zichzelf;
  3. Verantwoordelijk zijn voor zijn eigen leven in plaats van anderen de schuld geven voor persoonlijke problemen en lastige situaties.

Celebrities en andere bekende ISTJ’s

  • George Washington
  • Ayaan Hirsi Ali
  • Richard Nixon
  • Angela Merkel
  • Paus Joseph Ratzinger
  • Koningin Elizabeth II
  • Sean Connery
  • Anthony Hopkins
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme…
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ISFP: de Componist onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ISTJ: de Inspecteur onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!