InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Inzicht in je gevoelens kan je leven veranderen

Inzicht in je gevoelens kan je leven veranderen

Inzicht in je gevoelens kan je leven veranderen Door je Emotionele Stijl aan te passen, kun je worden wie je graag wilt zijn en bereiken wat je wilt bereiken. Hoe dat in zijn werk gaat, valt te lezen in het populair wetenschappelijk boek Mijn brein is niet jouw brein. Leer je eigen Emotionele Stijl kennen en verander er desgewenst iets aan, o.a. met meditatieve oefeningen. Een samenvatting van de inhoud van Mijn brein is niet jouw brein.

Mijn brein is niet jouw brein

Bij Kosmos uitgevers verscheen in september 2012 het boek Mijn brein is niet jouw brein, ISBN 978-902154869-2, geschreven door Richard J. Davidson en Sharon Begley. Davidson is professor in de psychologie en psychiatrie en doet al 30 jaar research naar het functioneren van het menselijk brein. Medeauteur Sharon Begley was wetenschapsjournaliste voor News week en columniste voor The Wall Street Journal.
Het boek gaat er vanuit dat iedereen een bepaald emotioneel type vertegenwoordigt en dat je met behulp van je brein aan dit type - desgewenst - iets kunt veranderen. In dit artikel een samenvatting van de achterliggende ideeën.

De zes dimensies van de Emotionele Stijl

De Emotionele Stijl van een individu wordt bepaald door zes dimensies:
  • veerkracht, de snelheid waarmee je tegenslagen in het leven weer teboven komt
  • instelling, het vermogen om positieve emotie gedurende langere tijd vast te houden
  • sociale intuïtie, het vermogen om non-verbale sociale signalen op te pikken
  • zelfbewustzijn, de mate waarin je je bewust bent van je eigen emoties
  • fijngevoeligheid voor je omgeving, weten welk gedrag bij welke situatie past
  • aandacht, het vermogen om je niet door emotionele signalen te laten afleiden

Aan het einde van de beschrijving van elke dimensie is een vragenlijst opgenomen; voor de antwoorden daarop kun je jezelf punten geven. Aan de hand daarvan kun je een diagram maken van je eigen Emotionele Stijl. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je weinig veerkracht hebt en dat je wel behoorlijk zelfbewust bent etc.

Emotionele Stijl plooibaar

Aan de zes dimensies liggen patronen van hersenactiviteit ten grondslag. Elke dimensie heeft twee extremen, zoals bijvoorbeeld positief en negatief bij de dimensie Instelling. In het hoofdstuk Het brein als zetel van emotie worden de scores binnen de dimensies neurowetenschappelijk verklaard. Onderzoek heeft verder aangetoond dat de Emotionele Stijl - en eveneens persoonlijkheid, karakter en andere eigenschappen van genetische oorsprong - plooibaar zijn. Dat betekent dat je een Emotionele Stijl - indien gewenst - kunt veranderen.

Emotionele Stijl en gezondheid

Heel algemeen is het zo dat emoties onze psyche beïnvloeden en daardoor ook onze gezondheid. Maar Richard Davidson komt in zijn boek in het hoofdstuk De verbinding tussen de geest, het brein en het lichaam op grond van experimenteel onderzoek tot veel specifiekere bevindingen. Bijvoorbeeld dat mensen met een grotere activiteit in de prefrontale cortex van hun linker hersenhelft - geassocieerd met een meer positieve emotionele stijl - een hogere immuunrespons hebben. Of dat mensen met astma gebaat zouden zijn bij een minder sterk ontwikkeld zelfbewustzijn, omdat overactiviteit van de insula - het gedeelte van de hersens waarin de mate van het zelfbewustzijn wordt bepaald - een verminderde longfunctie kan veroorzaken.
Het raamwerk van de Emotionele Stijlen zou in de toekomst ook kunnen leiden tot betere diagnoses van psychische aandoeningen.

Wil je je Emotionele Stijl wel veranderen?

Er bestaat geen ideale Emotionele Stijl. Eigenlijk is het maar gelukkig dat niet iedereen hetzelfde is. Verschillende mensen met verschillende sterke punten kunnen elkaar in de maatschappij aanvullen. Er zijn natuurlijk wel grenzen; een Emotionele Stijl moet geen pathologisch karakter krijgen. Maar verder kan het best zo zijn dat je je eigen Emotionele Stijl helemaal geaccepteerd hebt, inclusief de pijn die dat met zich kan meebrengen. Wil je echter bepaalde dingen bereiken of in bepaalde situaties beter functioneren, dan zou je iets kunnen veranderen aan één of meerdere van de aspecten van je Emotionele Stijl. Deze veranderingen kennen ook zo hun grenzen: je kunt niet van het ene uiterste doorschieten naar het andere uiterste. Dat is vaak ook niet wenselijk. Met een extreem positieve instelling is het net zo lastig leven als met een extreem negatieve instelling.
In alle gevallen geldt dat je je serieus met introspectie bezig moet houden. Je moet pas iets willen veranderen, als je tot de conclusie komt dat je niet de persoon kunt zijn die je graag wilt zijn en dat je niet het leven leidt, dat je graag zou willen leiden.

De kracht van de geest om het brein te veranderen

Meditatie speelt een grote rol bij het wijzigen van aspecten van je Emotionele Stijl. Mindfulnessmeditatie zorgt voor stressvermindering en grotere veerkracht. Een langere periode van deze soort meditatie kan de dimensie aandacht vergroten. Mededeogenmeditatie levert een positievere instelling op en zorgt waarschijnlijk ook voor een verbeterde sociale intuïtie. Over het effect van meditatie op de dimensie fijngevoeligheid is nog weinig bekend.

Hoe kun je Emotionele Stijl veranderen?

Als je je eigen Emotionele Stijl gedefinieerd hebt en vastgesteld hebt dat je aan bepaalde dimensies iets wilt verschuiven, dan is het tijd voor oefeningen om dit doel ook te bereiken. In het laatste hoofdstuk van het boek wordt een handreiking gedaan, gerubriceerd naar dimensie. Ademhalingsoefeningen, diverse vormen van meditatie, hatha yoga, contexttraining e.d. worden daarbij ingezet. De oefeningen zijn uitgebreid beschreven.
Gerelateerde artikelen
Hersengrootte en de relatie tot gedragZoogdieren hebben in vergelijking tot hun lichaam grote hersenen, maar ook tussen verschillende soorten zoogdieren zit e…
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Train je brein en geheugen met Brain TrainingTrain je brein en geheugen met Brain TrainingEen gezonde geest in een gezond lichaam en oefening baart kunst zijn twee gezegden die prima passen bij de noodzaak om j…
Het brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbreinHet brein: Neocortex; zoogdierenbrein en reptielenbreinOns brein is complex en bestaat uit een aantal structuren. We onderscheiden drie lagen: de neocortex, het zoogdierenbrei…
Hartproblemen? Neem een portie liefdeHartproblemen? Neem een portie liefdeLiefde, hoofd en hart werken op een effectieve manier op elkaar in. Tussen het emotionele brein (deel van de hersenen wa…
Bronnen en referenties
  • Mijn brein is niet jouw brein, Richard J. Davidson en Sharon Begley, Kosmos Uitgevers

Reageer op het artikel "Inzicht in je gevoelens kan je leven veranderen"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 18-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!