InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > PVV: Partij voor de Vrijheid

PVV: Partij voor de Vrijheid

De PVV is misschien wel de meest bekende politieke partij binnen Nederland. En ook buiten Nederland heeft deze partij al in flink wat kranten gestaan wegens opmerkelijke opmerkingen en extreemrechtse standpunten. Maar wat houdt de PVV nu precies in? Is het meer dan Geert Wilders? Of staat of valt echt alles met deze ene man?

Verleden

De PVV werd in 2005 opgericht door Geert Wilders. De naam voor de partij op dat moment viel dan ook wel te bedenken: Vereniging Groep Wilders. Wilders was het jaar daarvoor bij de VVD opgestapt en besloot daarom een eigen eenmansfractie te beginnen.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2006 kwam Groep Wilders voor het eerst in de Kamer met 9 zetels. En na deze verkiezingen kwam ook het besluit om de naam te veranderen in de Partij voor de Vrijheid, oftewel de PVV. Geert Wilders liet vanaf het begin al duidelijk weten wat zijn standpunten waren, zo wilde hij onder andere een extreme belastingverlaging. Verder noemde hij als belangrijkste doel dat Nederlanders weer terug trots moesten zijn op hun eigen cultuur. In september 2009 liet de PVV weer van zich spreken, er werd een voorstel gedaan over de zogeheten kopvoddentaks. Dit wil zeggen dat iedereen die een hoofddoek draagt extra belasting daarover moet gaan betalen. Hier kregen ze echter weinig meegaande partijen in waardoor de PVV dit voorstel weer introk. Ook wilde de PVV geen provincie ambtenaren meer in dienst nemen wanneer hij of zij een hoofddoek droeg, ook dit voorstel kwam er niet door tot spijt van Geert Wilders.

Geert Wilders

Wie is nou eigenlijk deze man achter de PVV? Geert Wilders is naast partijleider van de Partij voor de Vrijheid ook nog eens fractieleider in de Tweede Kamer. Geert is altijd al vrij opmerkelijk geweest die graag voor zijn meningen uitkomt. Van oorsprong is hij rooms-katholiek, maar toen hij 18 werd heeft hij zich laten uitschrijven en is sindsdien een agnost. Met zijn broer Paul heeft hij nauwelijks contact meer. Geert heeft de opleiding Sociale Verzekeringen te Amsterdam afgerond en heeft zo jaren gewerkt bij de ziekenfondsraad en de Sociale Verzekeringsraad. Toen hij de politiek inging begon hij bij de VVD in 1997 maar brak in 2004 omdat Wilders rechtser dacht dan de overige leden. In 2005 begon Wilders dan ook een eigen extreemrechtse partij, wat nu de PVV is.
Geert staat bekend om zijn opmerkelijke uitlatingen tegenover ministers, de minister-president en tegen allochtonen.

Vanaf 2010

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 won de PVV onverwachts een groot aantal zetels, namelijk 24. PVV werd hiermee de op 2 na grootste partij van Nederland, na de PvdA en VVD. Eind september 2010 sloten het CDA en VVD een gedoogakkoord met de PVV. Daarin stond alles waarover de drie partijen het eens waren. Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2011 deed de PVV in alle provincies mee en werd in Limburg zelfs de grootste partij. Op 8 februari 2012 liet de PVV weer van zich spreken. Een van de kamerleden, Ivo van den Besselaar, kwam op het idee om een Meldpunt voor Midden en Oost-Europeanen op te zetten. Zo kwam er dus een site waarop mensen, wanneer ze last hadden van Midden- en Oost Europeanen, dit konden melden en delen met de rest van Nederland. Naast Nederland leidde dit ook in Europa tot oproer. In maart 2012 stapte Brinkman uit de partij wegens onvrede. Hierdoor raakte het kabinet zijn meerderheid in de Tweede kamer kwijt. In april 2012 stapte vervolgens PVV uit de coalitie toen er overleg werd gepleegd over de miljardenbezuinigingen. De PVV was nu geen gedoogpartner meer.
© 2012 - 2019 Scg94, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Partij_voor_de_Vrijheid
  • http://www.pvv.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders

Reageer op het artikel "PVV: Partij voor de Vrijheid"

Infoteur: Scg94
Laatste update: 11-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!