InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Instituties, wat zijn het?

Instituties, wat zijn het?

Instituties zijn een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Voor een groot gedeelte bepalen ze de manier waarop onze economie in elkaar zit. Maar wat zijn instituties eigenlijk? En hoe zijn instituties in de loop van de jaren ontwikkeld? Wat is het nu van Instituties? Ook wordt er in dit artikel gekeken naar de ontwikkeling van instituties in de economische ontwikkeling in modern Europa. Instituties zijn door mensen zelf opgelegde beperkingen die structuur geven aan ons politiek economisch en sociaal handelen. Deze beperkingen bestaan zowel uit formele regels (bijvoorbeeld wetten of constituties) als informele regels (tradities, ongeschreven regels). In de loop van de jaren zijn er tal van instituties ontwikkeld die onzekerheden wegnemen en juist orde creëren. Hiermee zijn ze een belangrijk onderdeel van onze economie. Veranderingen in de structuur van instituties zorgt daardoor ook voor een verandering in de structuur van onze economie.

Inhoud

Ontwikkeling van Economieën en instituties

Al bij relatief kleinschallige economieën zijn er vooral informele instituties. Omdat praktisch iedereen elkaar kent heb je veel sociale controle, waarbij formele regels niet noodzakelijk is. Naarmate een economie verder groeit en er over grotere afstand gehandeld wordt, wordt ook het belang van formele regels groter. Dat komt voornamelijk omdat de mogelijkheid tot conflicten ook toeneemt. Doordat er over lange afstand gehandeld wordt, groeit de afzetmarkt, maar tegelijkertijd ook de transactiekosten. De transactiekosten groeien vooral omdat je door het groter worden van de afstand tegen problemen aanloopt. Allereerst heb je het agency probleem. Handelsvertegenwoordigers hebben soms andere belangen dan degene die deze vertegenwoordigers aansturen. Hierdoor maken handelsvertegenwoordigers soms beslissingen die de niet gunstig zijn voor de werkgevers van de handelsvertegenwoordigers. Dit zorgt voor hogere transactie kosten. Verder gelden er in andere delen soms andere wetten, bijvoorbeeld op het gebied van de bescherming van eigendommen. Ook hierdoor worden transactiekosten verhoogt.
Deze problemen hebben er voor gezorgd dat er steeds meer instituties ontwikkeld zijn, zoals bijvoorbeeld gestandaardiseerde gewichten en munteenheden. Hierdoor heeft de markt zich verder ontwikkeld, waardoor gespecialiseerde producten ontstonden. In deze tijd kwamen ook steden centraal te staan, er is sprake van urbanisatie op het moment dat de handel toeneemt.

Ontwikkeling instituties in modern Europa

In de loop van de jaren heeft de economie in Europa zich steeds verder ontwikkeld tot complexere organisatievormen. De westerse wereld is hierdoor ontstaan. Heel belangrijk hiervoor zijn bepaalde innovatie die geleid hebben tot lagere transactiekosten. Op 3 gebieden vond deze verbetering plaats:
  • Toename mobiliteit van kapitaal
  • Verlaging van informatiekosten
  • Verlaging van onzekerheid

Toename mobiliteit van kapitaal

Er zijn drie innovaties die er toe geleidt hebben dat de mobiliteit van kapitaal toenam. Allereerst kwam er nieuwe regelgeving waardoor de rente op leningen afhankelijk van de markt werd, terwijl de rente hiervoor gedeeltelijk vast lag. Dit zorgde onder anderen voor een daling in de kosten voor het starten van nieuwe ondernemingen. Een tweede innovatie is de bill of exchange, ook wel een wissel genoemd. Dit is een waardeformulier dat de schuldeiser recht geeft om bij een bedrijf dat schuld heeft na een bepaalde tijd het overeengekomen bedrag te incasseren. Het is eigenlijk een soort lening, met als verschil dat de schuldeiser goederen of diensten levert waar hij weer geld voor terugkrijgt. Als laatste zijn er verschillende accountingregelgeving gekomen, waardoor het makkelijker is geworden om vertegenwoordigers te controleren. Hierdoor is het Agency problem veel kleiner geworden.

Verlaging van Informatiekosten

Een grote verlaging van de informatiekosten is vooral gekomen door het toegankelijker worden van informatie over prijzen en gewichten van handelsgoederen. In Modern Europa werden de gewichten en prijzen van handelsgoederen vrijgegeven via verschillende Commodities en Manuals.

Verlaging van onzekerheid

Door de opkomst van verzekeringen werd het mogelijk om onzekerheid om te zetten in risico. Onzekerheid houdt in dat je niet weet hoe een situatie uitpakt, terwijl je bij risico wel in kan schatten hoe groot de kans is dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Door de onzekerheid af te kopen en een beheersbaar risico over te houden, werden transactiekosten verlaagt.

Belang van Instituties

Instituties zijn volgens de Game theory erg belangrijk. Individuen willen volgens deze theorie namelijk met andere individuen samenwerken om het hun persoonlijke welvaart te vergroten. Dit zonder tussenkomst van institutie alleen mogelijk wanneer het spel herhaald wordt, alle deelnemers complete informatie krijgen over de prestaties van andere spelers en wanneer het aantal spelers dat deelnemen aan een bepaald spel klein is. Een spel is een eenvoudige weergave van een economisch systeem. Er zijn echter veel spellen waarbij de tussenkomst van instituties wel noodzakelijk is, omdat samenwerking anders lastig is. Dit is bijvoorbeeld wanneer het spel niet herhaald wordt, er informatie over bepaalde spelers ontbreekt of wanneer er veel spelers deelnemen aan het spel. Effectieve instituties zorgen ervoor dat transacties (samenwerking) tussen individuen gemakkelijker verloopt.
© 2012 - 2019 Nightliner, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.geoffrey-hodgson.info/user/bin/whatareinstitutions.pdf

Reageer op het artikel "Instituties, wat zijn het?"

Infoteur: Nightliner
Gepubliceerd: 13-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!