InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims

Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims

Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims Jeruzalem staat vooral sinds 1967, toen Israël het oostelijke stadsdeel heroverde, in de schijnwerpers. Joden en moslims strijden om de stad. Voor Joden is de stad van religieus en politiek belang. Jeruzalem is altijd Joods geweest. De stad wordt vele malen in de Bijbel genoemd toen er nog geen moslims waren. In de Koran komt Jeruzalem niet voor. Voor moslims is de stad van politiek belang. Israël voert momenteel het bestuur uit over de hele stad. Moslims kunnen gewoon in de stad blijven wonen. Maar de Palestijnen willen Oost-Jeruzalem als hoofdstad hebben van hun eigen op te richten staat Palestina. Zij willen dat alle Joden uit Oost-Jeruzalem vertrekken. Ondertussen vernietigt de moslim waqf Joodse restanten op de Tempelberg. Hoewel controle over Jeruzalem sinds ruim 50 jaar op de Palestijnse agenda staat, was de stad nooit hoofdstad van een moslim entiteit en het was zelfs niet de hoofdstad van de Palestijnse regio sinds de moslim verovering in de 7de eeuw. De hoofdstad was Ramle. Uitgangspunt bij onderstaande informatie is het feit dat Jeruzalem een Joodse stad is. Moslims hebben de stad vanaf de Middeleeuwen lange tijd bezet gehouden. Na de Zesdaagse Oorlog in 1967 is de stad weer in rechtmatige handen gekomen van het Joodse volk. Israël hanteert een beleid dat moslims wel in Jeruzalem mogen wonen maar dit niet als een hoofdstad van een Palestijnse staat mogen claimen om reden dat Jeruzalem formeel de Joden toebehoort. Zou Israël Oost-Jeruzalem aan de moslims weggeven dan betekent dit dat alle Joden die daar wonen eruit verjaagd zullen worden. Moslims willen Oost-Jeruzalem Judenrein maken. Het is opvallend dat het Joodse volk wel erkent dat Mekka heilig is voor de moslims, maar dat omgekeerd moslims niet accepteren dat Jeruzalem heilig is voor Joden.

Om uit te vinden hoe Jeruzalem heilig werd voor de islam zonder genoemd te worden in de Koran, moet men kijken naar de verschillende incarnaties van Jeruzalems heiligheid voor de islam.

Proberen Arabische Joden te bekeren tot de islam

Mohammed probeerde drie Joodse stammen over te halen tot de islam door de islamieten te laten bidden in de richting van Jeruzalem. Toen Mohammed er van overtuigd raakte dat de Joden zich niet tot de islam wilden bekeren ging hij ze vervolgen en liet de islamieten richting Mekka bidden. Jeruzalem werd vergeten.

Jeruzalem: het alternatief bedacht door de heersers van Damascus

Mohammed, die stierf in 632, bezocht nooit Jeruzalem. Vijfentwintig jaar na zijn dood werd Damscus de hoofdstad in plaats van Mekka. Maar aanhangers van Mohammeds traditie verzetten zich hier tegen en verhinderden inwoners van Damascus op pelgrimstocht te gaan naar Mekka. De heersers van Damascus zochten een alternatief en kozen voor Jeruzalem, maar zij hadden steun nodig van de islamitische geschriften.

De nachtelijke reis en de falsificatie van de mondelinge tradities

Voor dit doel kreeg het vers uit de Koran over de nachtelijke reis van Mohammed naar de ver gelegen moskee een nieuwe interpretatie. De Al-Aksa moskee in Jeruzalem werd uitgekozen als de ver gelegen moskee. ("Glory be to Him who did take His servant for a Journey by night from the Sacred Sanctuary to the farthest Sanctuary, whose precincts We did bless...."
- The Koran, Sura Al-Isra’ 17:1) Ook de mondelinge tradities werden vervalst en legden nadruk op Jeruzalem. Daar kwam bij de strijd van Saladin tegen de kruisvaarders. Jeruzalem werd veroverd maar mocht niet de belangrijke status krijgen zoals Mekka en Medina. Bedenk ook dat moslims altijd met hun gezicht richting Mekka moeten bidden. Zij bidden niet met hun gezicht richting de Al-Aksa moskee.

Als de Palestijnen de macht krijgen over Jeruzalem en dezelfde religieuze legitimiteit zouden krijgen als de Saoedische koning over Mekka en Medina, dan zullen ze beschuldigd worden door vele moslims de islam te verraden.

In de Koran wordt erkend dat Israël de Joden toebehoort

Waarom keren moslims zich tegen de Joodse staat? In de Koran soera V, 20-21, wordt erkend dat het land Israël de Joden toebehoort. Moslim commentatoren zoals Al-Zamakshari (1074-1144) en Baidawi (dertiende eeuw) erkenden dat God de Joden het Land Israël heeft toebedeeld. Waarom verzetten moslims zich dan toch tegen Joodse aanwezigheid in Israël? Het valt op grond van de Koran simpelweg niet goed te praten. Door de erkenning dat Israël de Joden toebehoort, erkennen moslims impliciet dat Jeruzalem en de Tempelberg van de Joden zijn. Moslims die ontkennen dat Joden recht hebben op Jeruzalem en de Tempel keren zich tegen de Koran soera V, 20-21: En toen Mozes tot zijn volk zeide: “O, mijn volk, herinner u God’s gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf, wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven.” “O, mijn volk, gaat het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keert het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden.”

Conclusie: Jeruzalem onder de islam is niet meer dan een politieke kwestie

  1. Mohammed gebruikte het om de Joden te bekeren;
  2. de kalifaten van Damascus gebruikten het als een pelgrimsoord omdat ze niet naar Mekka konden;
  3. Saladin gebruikte het om zijn strijders aan te moedigen;
  4. en de Palestijnen gebruiken het voor hun eigen staat als die er ooit komt.

Jeruzalem is voor Joden zowel religieus als politiek van belang

Voor het Joodse volk is Jeruzalem wel van religieus en politiek belang. In de Bijbel (Tenach) wordt Jeruzalem 349 keer en Zion (een andere naam voor Jeruzalem) 108 keer genoemd. De stad is heilig voor de Joden vanwege de Tempel, zelfs nu deze er niet meer staat op de Westelijke Muur (Klaagmuur) na. Ook na de vernietiging van de Tweede Tempel bleven Joden in hun gebeden altijd verwijzen naar de Tempel. Joden bidden drie keer per dag richting Jeruzalem. Moslims doen dit niet. Zij bidden richting Mekka. Ook is Jeruzalem van politiek belang voor de Joden. Het is bijna altijd de hoofdstad van Israël geweest. Koning David was de eerste die de stad tot hoofdstad maakte. Tegenwoordig is Jeruzalem ook de hoofdstad van het moderne Israël.

Psalm 137:5-6

Hoe belangrijk Jeruzalem is voor de Joden blijkt wel uit Psalm 137:5-6. Zelfs in Ballingschap bleven de Joden dagelijks aan Jeruzalem denken.

Indien ik u vergete, o Jeruzalem,
zo vergete (mij) mijn rechterhand;
mijn tong kleve aan mijn verhemelte,
als ik uwer niet gedenkt,
als ik Jeruzalem niet verhef
boven mijn hoogte vreugde.

De Verenigde Staten erkennen Jeruzalem als hoofdstad van Israël c.q het Joodse volk

Op 6 december 2017 heeft de Amerikaanse president Trump besloten om de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem te verplaatsen. Daarmee erkennen de Verenigde Staten officieel dat Jeruzalem de hoofdstad is van Israël c.q. het Joodse volk.

Het besluit van president Trump om Jeruzalem als hoofdstad van Israël te erkennen is het enige juiste besluit. Over Jeruzalem kan en mag niet onderhandeld worden met de Palestijnen. Er zijn hier vijf belangrijke redenen voor:
  1. G'd leidt de Schepping volgens de Joodse Bijbel en de Koran. Het is G'ds wil dat Jeruzalem de Joden toebehoort. Zelfs in de Koran staat dat Israël en dus ook Jeruzalem de Joden toebehoort. Wanneer Jeruzalem tot de Joden en de volkeren spreekt begint de Verlossing. Wij dienen slechts te luisteren. Dan zal Jeruzalem -dat zo vaak het toneel van oorlog is geweest- de stad van vrede zijn en haar naam eer aandoen.
  2. Zou Oost-Jeruzalem in handen komen van de Palestijnen dan zou dat betekenen dat het Joodse volk de Westelijke Muur moet opgeven. Het blijkt in de praktijk namelijk niet mogelijk te zijn dat Joden zonder bescherming van het leger naar heilige plaatsen kunnen die in Palestijns gebied liggen. En zelfs dat biedt nog geen zekerheid. Het bekendste voorbeeld is het Graf van Jozef nabij Sichem (Nabloes). Daar zijn al verschillende Joden vermoord door Palestijnen ondanks begeleiding door het Israëlische leger. Het opdelen van Jeruzalem zal dus juist tot geweld leiden.
  3. Tegenstanders van Trumps beslissing vergeten te melden dat onderhandelingen met Palestijnen veel geweld veroorzaken. De Oslo Akkoorden hebben ertoe geleid dat veel Israëliërs de dood in werden gejaagd.
  4. Moslims hebben al twee heilige plaatsen: Mekka en Medina. Het zou onterecht zijn als de internationale gemeenschap de heilige plek van de Joden zou afpakken ten faveure van de moslims.
  5. Tot slot is Jeruzalem nimmer de hoofdstad geweest van de Palestijnen. Er is geen enkele reden denkbaar om daar nu verandering in te brengen zogenaamd om vrede te bereiken. Hoe kan je ooit vrede bewerkstelligen als je ruim 200.000 Joden uit Oost-Jeruzalem gaat verjagen? In de Onafhankelijkheidsoorlog van 1948-1949 heeft Jordanië ook al alle Joden uit Oost-Jeruzalem verjaagd. Het heeft nimmer tot vrede geleid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem is voor Joden uitermate belangrijk. Koning David maakte de stad destijds al tot hoofdstad van Israël. Nooit he…
Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967In 1967-1969 schreef de Joodse filosoof Abraham Joshua Heschel het boek 'Israel, an echo of eternity'. In 1995 kwam de N…
recensieCD recensie: Jeroesjalajiem ier hanetsach -Diverse Artiesten'Jeroesjalajiem ier hanetsach' (Jerusalem - The Eternal City in Songs), Jeruzalem de Eeuwige Stad, is een CD met de groo…
Heilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsHeilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsVoor de drie monotheïstische godsdiensten is Israël een heilig land. Dit wordt gekenmerkt door heilige plaatsen zoals sy…
Mekka - De heilige stad van de MoslimsMekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboort…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • Political dictionary Israel
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/the-temple-mount#Aksa
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/70938-bidden-richting-mekka.html
  • https://ejbron.wordpress.com/2014/12/25/koran-bevestigt-het-heilige-land-behoort-de-joden-toe/
  • http://www.frontpagemag.com/point/217807/muslim-scholar-allah-gave-israel-jews-palestinians-daniel-greenfield

Reageer op het artikel "Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims"

Reacties

Sam, 08-08-2017 12:02 #9
L.S.

In jouw betoog over Jerusalem en hoe deze stad nooit in de Koran wordt genoemd, viel mij iets op. De profeet Mohammed probeerde drie joodse stammen tot de Islam te bekeren. Hij probeerde hen in de richting van Jerusalem te laten bidden. Toen bleek dat die joodse stammen daar niets voor voelden brak hij met hen en verordonneerde de gelovigen (de moslims) te bidden richting Mekka. Mijn concrete vraag is hoe Jerusalem in de Koran beschreven wordt (de naam Jerusalem komt in de Koran immers niet voor) of anders waar deze feiten beschreven worden.

Vriendelijke groet
Sam

Patrick van Pottelbere, 06-07-2017 16:43 #8
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet joods, maar ik probeer toch objectief hierover te oordelen.

Daarom heb ik nog volgende bedenking: Waarom moet de Islam perse 3 heiligste steden hebben. Kunnen zij de joden niet hun enige en unieke heilige plek, nl Jeruzalem gunnen?

Moest men hierover durven nadenken en elkaar elk één heiligdom/heilige stad geven dan zijn wij van alle haat en afgunst vanaf: Mekka/Medina voor de Islam, Jeruzalem voor de Joden en het Vaticaan voor de Christenen. En vrije toegang van elke gelovige van om het even welke religie in deze heilige plekken, hetgeen nu reeds het geval is behalve in Mekka.

A., 20-03-2017 16:39 #7
U vermeld hierboven in het artikel meerdere malen dat Jeruzalem niet wordt genoemd in de Koran. Toch wordt er wel verwezen naar een 'de verste moskee' in de Koran. Daarmee wordt de Al Aqsa moskee in Jerzulem bedoeld. Ook is Jeruzalem de derde heilige plaats na Mekka en Medina. Dus dat het alleen een 'politieke kwestie' is niet waar. Nu is dit artikel geschreven vanuit een ander oogpunt, maar de feiten die ik hierboven heb genoemd zijn waar. (bron cidi.nl) Reactie infoteur, 21-03-2017
Daarom luidt de titel ook: Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims.

Tarik, 26-02-2017 09:37 #6
Al aqsa moskee in Jeruzalem is genoemd in de Koraan. In surat Elisra (De nachtreis, koraan surat nr 17, eerste vers):
Exalted is He who took His Servant by night from al-Masjid al-Haram to al-Masjid al- Aqsa, whose surroundings We have blessed, to show him of Our signs. Indeed, He is the Hearing, the Seeing

Jeruzalem is een heilige stad voor alle 3 religies. Feitelijk moet het onder gezag komen van de VN. Joden zijn bezig met opgravingen onder de Alqsa moskee en deze dreigt te bezwijken en vernietigd te worden door deze extreme joden. Jeruzalem is voor iedereen maar helaas nu geclaimd door 1 bezetter. Reactie infoteur, 10-03-2017
Jeruzalem wordt niet genoemd in de Koran wel in de Bijbel.

In de Tenach kan je lezen dat toen Salomo de Heilige Tempel bouwde en in gebruik nam, zowel Joden als niet-Joden welkom waren. De Heilige Tempel bestond voor dat er moslims waren. Christenen (Kruisvaarders) en moslims hebben de Tempel ingepikt. Moslims hebben er een moskee van gemaakt. Ze weigeren Joden zelfs de toegang tot de Tempelberg. Als de Tempel nu in Joodse handen zou zijn dan waren ook niet-Joden welkom.

Jesaja 56:7: "Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken’."

Groet,

Etsel

Karel, 11-04-2015 00:14 #5
Beste Ls,

Voor zover ik begreep van de mensen bij ons in de groep die uit verschillende richtingen met elkaar gesprekken delen. Werd verteld dat in de Koran juist verwezen wordt naar geloven in alle boeken en profeten. Dus hoewel er dan wel hier en daar aangedragen is dat er wijzigingen zijn in de evangelies en dingen soms bewust bijvoorbeeld verborgen gehouden werden voor de mensen. Dan nog zou er gezegd worden al vanaf de openbaringen van aan Mozes, Abraham en Jezus ze dus wel allemaal geaccepteerd moeten worden. Wat dus Jeruzalem ook als een heilige stad neerzet. Dat u een mening aangedaan bent dat als het zo is perse het uitgebreid beschreven moet staan wat dan al dan niet al aanbod gekomen is eerder is een menselijke interpretatie van uzelf. Niet dus wat een hoop andere mensen zo hoeven te zien.

Mvg,
Karel Reactie infoteur, 12-04-2015
U schrijft erg onduidelijk. Jeruzalem wordt in ieder geval niet in de Koran genoemd als heilige stad. Bovendien erkent de Koran dat Israël, en dus ook Jeruzalem, de Joden toebehoort.

Groet,

Etsel

Ruth, 15-05-2013 13:41 #4
Beste etsel,

de islaam bestond al bij de profeet adam,
gelieve eerst je feiten op orde te hebben en de betekenis van
islaam te zoeken voordat je zo een artikel schrijft. Reactie infoteur, 16-05-2013
Shalom Ruth,

Je meldt dat de islam al sinds Adam bestaat. Ik neem daarvan kennis maar lees dat nergens in de Bijbel (Tenach) terug. Daar wordt gesproken over het Joodse volk en komen ook andere volken aan de orde maar die zijn niet islamitisch.

Klopt de inhoud van de Bijbel dan niet? Bestond het Joodse volk dan niet ten tijde van de Bijbel en praktiseerden de andere volkeren die genoemd worden in de Bijbel dan geen andere godsdiensten dan de islam?

Groet,

Etsel

Machmoed Elchalid, 02-12-2009 15:48 #3
Volgens christelijke bronnen hebben hagareners/ishmaelieten tezamen met joden de rotskoepel gebouwd of in ieder geval geholpen met de bouw. In de omstreden bronnen van de islam zetten ze dit uiteen en waarom dit aannemelijk is. Er zijn ook bewijzen van moskeen die decennia lang na de vermeende dood van de profeet zijn gebouwd met de gebedsrichting naar albait almuqdis (jaruzalem). Het verhaal dat de profeet in 624 N.C. heeft gebroken lijkt dan niet aannemelijk. Persoonlijk denk ik dat dit van latere datum is (breking met de joden). In het begin noemden moslims zich geen moslim maar ahl alislam… wat zoiets betekende als mensen van de eendracht. Islam betekende in de vroegste periode dan ook niet onderwerping maar eendracht. Dit is zeer aannemelijk want de arabieren waren nooit verenigd voor de eendracht (islam), maar hierna steeds meer. Dit is naar aanleiding van papyri dat is gevonden in o.a. Egypte en bovendien is Egypte 3 eeuwen lang koptisch gebleven maar de taal veranderde snel naar het arabisch. Het ging dus niet zo zeer om theologische redenen maar eerder om politieke redenen.

Machmoed Elchalid, 02-10-2009 09:57 #2
Saladin kwam pas om de hoek kijken eind 12 e eeuw en begin 13e eeuw. Al enkele jaren na de dood van de profeet is jaruzalem veroverd door hagareners en joden tezamen (christelijke bronnen). Hiermee lijkt de aanname dat de profeet in 624 brak met joden, niet echt aannemelijk. Zeker als men in oogschouw neemt dat de rotskoepel o.a. ook door Joden is gebouwd. Het is een gedenk gebouw voor iedereen en is gecompleteerd door in 1692 door Abd-almalik. Pas hierna zou islam anders zijn en kreeg het de trekken die nu zo bekend zijn. Daarvoor was er niets gedefinieerd. Hij zou het scharnierpunt zijn geweest. Ik ben het met u eens dat Jaruzalem uitsluitend is gebruikt voor politieke doeleinden. Reactie infoteur, 02-10-2009
Uw opmerking dat Joden meehielpen de Rotskoepel te bouwen lijkt niet aannemelijk. Op de plek van de Heilige Tempel mag namelijk geen ander gebouw worden gebouwd. Bovendien hebben rabbijnen verboden dat Joden de Rotskoepel mogen betreden omdat deze gebouwd is op heilige Joodse grond.

Mohamed, 24-03-2008 22:34 #1
Dit verhaal klopt abseluut niet, wie meer over de islam wil weten moet zich niet laten intimideren tot dit soort propaganda.
het verhaal in de islam over Jeruzalem was al voor de profeet MOHAMMED, het was er in de tijd van SALAMON en de tijd van JEZUS.
het een van de balangrijkste heiligdommen in de islam. Reactie infoteur, 25-03-2008
Salaam Mohamed,

De islam is pas na de tijd van Salomo en Jezus ontstaan. Dus je opmerking klopt niet. Bovendien wordt Jeruzalem niet eenmaal in de Koran genoemd. Als Jeruzalem dan werkelijk zo belangrijk is voor de moslims dan zou de stad toch minstens een aantal keer in de Koran moeten worden genoemd.

Met vriendelijke groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Midden-Oosten
Reacties: 9
Schrijf mee!