mijn kijk op

Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims

Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims Jeruzalem staat vooral sinds 1967, toen Israël het oostelijke stadsdeel heroverde, in de schijnwerpers. Joden en moslims strijden om de stad. Voor Joden is de stad van religieus en politiek belang. Jeruzalem is altijd Joods geweest. De stad wordt vele malen in de Bijbel genoemd toen er nog geen moslims waren. In de Koran komt Jeruzalem niet voor. Voor moslims is de stad van politiek belang. Israël voert momenteel het bestuur uit over de hele stad. Moslims kunnen gewoon in de stad blijven wonen. Maar de Palestijnen willen Oost-Jeruzalem als hoofdstad hebben van hun eigen op te richten staat Palestina. Zij willen dat alle Joden uit Oost-Jeruzalem vertrekken. Ondertussen vernietigt de moslim waqf Joodse restanten op de Tempelberg. Hoewel controle over Jeruzalem sinds ruim 50 jaar op de Palestijnse agenda staat, was de stad nooit hoofdstad van een moslim entiteit en het was zelfs niet de hoofdstad van de Palestijnse regio sinds de moslim verovering in de 7de eeuw. De hoofdstad was Ramle. Uitgangspunt bij onderstaande informatie is het feit dat Jeruzalem een Joodse stad is. Moslims hebben de stad vanaf de Middeleeuwen lange tijd bezet gehouden. Na de Zesdaagse Oorlog in 1967 is de stad weer in rechtmatige handen gekomen van het Joodse volk. Israël hanteert een beleid dat moslims wel in Jeruzalem mogen wonen maar dit niet als een hoofdstad van een Palestijnse staat mogen claimen om reden dat Jeruzalem formeel de Joden toebehoort. Zou Israël Oost-Jeruzalem aan de moslims weggeven dan betekent dit dat alle Joden die daar wonen eruit verjaagd zullen worden. Moslims willen Oost-Jeruzalem Judenrein maken. Het is opvallend dat het Joodse volk wel erkent dat Mekka heilig is voor de moslims, maar dat omgekeerd moslims niet accepteren dat Jeruzalem heilig is voor Joden.

Om uit te vinden hoe Jeruzalem heilig werd voor de islam zonder genoemd te worden in de Koran, moet men kijken naar de verschillende incarnaties van Jeruzalems heiligheid voor de islam.

Proberen Arabische Joden te bekeren tot de islam

Mohammed probeerde drie Joodse stammen over te halen tot de islam door de islamieten te laten bidden in de richting van Jeruzalem. Toen Mohammed er van overtuigd raakte dat de Joden zich niet tot de islam wilden bekeren ging hij ze vervolgen en liet de islamieten richting Mekka bidden. Jeruzalem werd vergeten.

Jeruzalem: het alternatief bedacht door de heersers van Damascus

Mohammed, die stierf in 632, bezocht nooit Jeruzalem. Vijfentwintig jaar na zijn dood werd Damscus de hoofdstad in plaats van Mekka. Maar aanhangers van Mohammeds traditie verzetten zich hier tegen en verhinderden inwoners van Damascus op pelgrimstocht te gaan naar Mekka. De heersers van Damascus zochten een alternatief en kozen voor Jeruzalem, maar zij hadden steun nodig van de islamitische geschriften.

De nachtelijke reis en de falsificatie van de mondelinge tradities

Voor dit doel kreeg het vers uit de Koran over de nachtelijke reis van Mohammed naar de ver gelegen moskee een nieuwe interpretatie. De Al-Aksa moskee in Jeruzalem werd uitgekozen als de ver gelegen moskee. ("Glory be to Him who did take His servant for a Journey by night from the Sacred Sanctuary to the farthest Sanctuary, whose precincts We did bless...."
- The Koran, Sura Al-Isra’ 17:1) Ook de mondelinge tradities werden vervalst en legden nadruk op Jeruzalem. Daar kwam bij de strijd van Saladin tegen de kruisvaarders. Jeruzalem werd veroverd maar mocht niet de belangrijke status krijgen zoals Mekka en Medina. Bedenk ook dat moslims altijd met hun gezicht richting Mekka moeten bidden. Zij bidden niet met hun gezicht richting de Al-Aksa moskee.

Als de Palestijnen de macht krijgen over Jeruzalem en dezelfde religieuze legitimiteit zouden krijgen als de Saoedische koning over Mekka en Medina, dan zullen ze beschuldigd worden door vele moslims de islam te verraden.

In de Koran wordt erkend dat Israël de Joden toebehoort

Waarom keren moslims zich tegen de Joodse staat? In de Koran soera V, 20-21, wordt erkend dat het land Israël de Joden toebehoort. Moslim commentatoren zoals Al-Zamakshari (1074-1144) en Baidawi (dertiende eeuw) erkenden dat God de Joden het Land Israël heeft toebedeeld. Waarom verzetten moslims zich dan toch tegen Joodse aanwezigheid in Israël? Het valt op grond van de Koran simpelweg niet goed te praten. Door de erkenning dat Israël de Joden toebehoort, erkennen moslims impliciet dat Jeruzalem en de Tempelberg van de Joden zijn. Moslims die ontkennen dat Joden recht hebben op Jeruzalem en de Tempel keren zich tegen de Koran soera V, 20-21: En toen Mozes tot zijn volk zeide: “O, mijn volk, herinner u God’s gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf, wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven.” “O, mijn volk, gaat het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keert het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden.”

Conclusie: Jeruzalem onder de islam is niet meer dan een politieke kwestie

  1. Mohammed gebruikte het om de Joden te bekeren;
  2. de kalifaten van Damascus gebruikten het als een pelgrimsoord omdat ze niet naar Mekka konden;
  3. Saladin gebruikte het om zijn strijders aan te moedigen;
  4. en de Palestijnen gebruiken het voor hun eigen staat als die er ooit komt.

Oude Stad van Jeruzalem

Legenda
A. Tempelberg
B. Westelijke Muur - overblijfsel van de Joodse Tempel op de Tempelberg
C. Al Aksa moskee - Islamitisch heiligdom op de Tempelberg

Jeruzalem is voor Joden zowel religieus als politiek van belang

Voor het Joodse volk is Jeruzalem wel van religieus en politiek belang. In de Bijbel (Tenach) wordt Jeruzalem 349 keer en Zion (een andere naam voor Jeruzalem) 108 keer genoemd. De stad is heilig voor de Joden vanwege de Tempel, zelfs nu deze er niet meer staat op de Westelijke Muur (Klaagmuur) na. Ook na de vernietiging van de Tweede Tempel bleven Joden in hun gebeden altijd verwijzen naar de Tempel. Joden bidden drie keer per dag richting Jeruzalem. Moslims doen dit niet. Zij bidden richting Mekka. Ook is Jeruzalem van politiek belang voor de Joden. Het is bijna altijd de hoofdstad van Israël geweest. Koning David was de eerste die de stad tot hoofdstad maakte. Tegenwoordig is Jeruzalem ook de hoofdstad van het moderne Israël.

Psalm 137:5-6

Hoe belangrijk Jeruzalem is voor de Joden blijkt wel uit Psalm 137:5-6. Zelfs in Ballingschap bleven de Joden dagelijks aan Jeruzalem denken.

Indien ik u vergete, o Jeruzalem,
zo vergete (mij) mijn rechterhand;
mijn tong kleve aan mijn verhemelte,
als ik uwer niet gedenkt,
als ik Jeruzalem niet verhef
boven mijn hoogte vreugde.

De Joodse Bijbel als diplomatiek wapen

De kwestie Jeruzalem maakt heel duidelijk dat Israël de wereld onderricht moet geven in de Joodse Bijbel. Premier Netanjahoe deed dat tijdens zijn bezoek aan president Macron in Parijs op 10 december 2017 al eventjes door te verwijzen naar de Joodse Bijbel inzake de kwestie Jeruzalem. Hij zei tegen de Franse president: “Lees de Bijbel – Jeruzalem is onze hoofdstad!” De Joodse Bijbel is Israëls beste diplomatieke wapen. Dat zouden alle Israëlische politici moeten gebruiken om Israël te verdedigen. Dat geldt niet alleen voor Jeruzalem maar voor heel het land Israël, inclusief Judea en Samaria. De wereld moet duidelijk worden gemaakt dat Israël bestaansrecht heeft op grond van het Verbond dat G'd met het Joodse volk sloot. Zelfs in de Koran wordt erkend dat Israël de Joden toebehoort. Waarom dan nog langer pleiten voor een tweede Palestijnse staat (Jordanië was ook deel van Palestina)? Dit zal een dictatoriale terreurstaat zijn die nimmer in vrede zal kunnen leven met Israël. Als de internationale gemeenschap vrede wil hebben dan zal het de Joodse Bijbel als uitgangspunt moeten nemen. Alleen G'd kan vrede bewerkstelligen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967In 1967-1969 schreef de Joodse filosoof Abraham Joshua Heschel het boek 'Israel, an echo of eternity'. In 1995 kwam de N…
recensieMuziekrecensie: Jeroesjalajiem ier hanetsach - Artiesten'Jeroesjalajiem ier hanetsach' (Jerusalem - The Eternal City in Songs), Jeruzalem de Eeuwige Stad, is een cd met de groo…
Heilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsHeilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsVoor de drie monotheïstische godsdiensten is Israël een heilig land. Dit wordt gekenmerkt door heilige plaatsen zoals sy…
Historische geografie Israël: de Kruisvaarders in PalestinaMet de komst van de Seljukken Turken brak een nieuw politiek tijdperk aan. De Seljukken vormden een bedreiging voor de o…

Martin Luther King - 'I have a dream'Martin Luther King - 'I have a dream'Martin Luther King (1929-1968) ‘I have a dream’ Op 28 augustus 1963 spreekt Martin Luther King –een vredelievende zoon v…
Aziatische spanningen nemen toe (Noord-Korea)Aziatische spanningen nemen toe (Noord-Korea)Het is een publiek geheim dat de spanningen tussen Japan, Noord-Korea en China groot zijn. Japan vreest het oplopende de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • Political dictionary Israel
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/the-temple-mount#Aksa
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/70938-bidden-richting-mekka.html
  • https://ejbron.wordpress.com/2014/12/25/koran-bevestigt-het-heilige-land-behoort-de-joden-toe/
  • http://www.frontpagemag.com/point/217807/muslim-scholar-allah-gave-israel-jews-palestinians-daniel-greenfield
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 01-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek