InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wie is de huidige president van Argentinië

Wie is de huidige president van Argentinië

Wie is de huidige president van Argentinië De eerste presidente ter wereld was een Argentijnse. Isabel Perón volgde in 1974 in Argentinië haar overleden echtgenoot op. De tweede vrouwelijke presidente in hetzelfde land is in oktober 2011 voor de 2e termijn herkozen, en nu wel direct door het volk. Zij zal president blijven tot 10 december 2015.

Wie is Christina Fernández de Kirchner

Op 19 februari 1953 werd in Ringuelet Christina Elisabet Fernández geboren. In het westen van La Plata, een provincie van Buenos Aires. Haar vader is van Spaanse komaf, Eduardo Fernández. Haar moeder heeft Duits bloed en is Ofelia Esther Wilhelmin Tolosa.

In de jaren ’70 van de vorige eeuw studeerde Christina rechten aan de Nationale Universiteit van La Plata. Op deze universiteit leert ze in oktober 1974 Néstor Kirchner kennen en op 8 maart 1975 trouwen ze.

De militaire staatsgreep vond plaats op 24 maart 1976, en nadat het jonge paar is afgestudeerd vestigen ze zich in Santa Cruz en beginnen daar een advocatenpraktijk. Néstor overleed op 27 oktober 2007 aan de gevolgen van een hartaanval.

Christina en Néstor hebben samen twee kinderen:
  • 1977, Máximo
  • 1990, Florencia

Politieke carriere Christina Fernández

Al in de jaren ’70 van de vorige eeuw sloot Christina zich aan bij de peronistische beweging. Ze behoort tot de linker vleugel binnen deze beweging. Ook zijn zowel Christina als Néstor lid van de peronistische politieke partij Partido Justicialista. Deze partij is in 1947 opgericht door Juan en Evita Perón.

In 1987 werd Néstor verkozen tot burgemeester van Río Gallegos. De militaire dictatuur was ten einde. Nadat Néstor verkozen was, vond ook Christina het tijd worden politiek actief te worden. Twee jaar later, in 1989, werd ze verkozen als afgevaardigde in het provinciale parlement van Santa Cruz.

In 1991 (en herkozen in 1993) werd Néstor gouverneur van Santa Cruz. Twee jaar na de herverkiezing van haar man, 1995, werd Christina verkozen in het federale huis van afgevaardigden. Weer twee jaar later, 1997, werd ze verkozen in de federale senaat en herkozen in 2001.

Ze speelde een hele belangrijke rol in de succesvolle campagne voor de presidentsverkiezingen van 2003. Eigenlijk was ze de ruggengraat van de campagne. Ze toerde rond als een soort ambassadrice voor de regering van haar man.

In 2005 waren wederom de verkiezingen voor de federale senaat. Christina stelde zich opnieuw kandidaat, ditmaal voor de provincie Buenos Aires. Haar grote tegenstander was Hilda González de Duhalde (echtgenote van de voormalige interim-president Eduardo Duhalde). Christina won de verkiezingen op 23 oktober 2005 met 25% voorsprong op Duhalde.

Fernández als president van Argentinië

Enkele dagen na het overlijden van haar man, op 10 december 2007, volgde zij hem op als president van Argentinië. Isabel Peron was dan wel de eerste vrouwelijke president, Christina was de eerste vrouwelijke president die rechtstreeks door haar volk was gekozen. Van de 12 ministers die zij benoemde, waren er reeds 7 al minister in de regering van haar man. Later werden er nog drie andere ministeries gecreëerd. Na haar benoeming wilde zij worden aangesproken met haar meisjesnaam “Fernández” en liet zij zich “presidenta” noemen.

Zij maakte al lange tijd veel werk van het bevorderen van de rechten van de vrouwen, alsmede van het vervolgen van personen die misdaden tegen de menselijkheid begingen tijdens de militaire junta van 1976 tot 1983. Haar spreekstijl spreekt een groot deel van de maatschappij aan, de grootste groep zijn degene met de lagere inkomens.

Haar grootste populariteit komt doordat er in Argentinië een flinke groei is, de economie groeide in de eerste helft van 2011 met maar liefst ruim 9%, waaronder geprofiteerd wordt van de gestegen graanprijzen.

Op 24 oktober 2011 heeft zij de presidentsverkiezingen gewonnen. Er was pas 25% van de stemmen geteld toen men al uitkwam op een verkiezingswinst met 53% van de stemmen. Haar grote tegenstander Hermes Binner, moest zijn nederlaag erkennen met maar 17% van de stemmen.
© 2011 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eva "Evita" Perón, een legendeEvita was tegelijkertijd een door velen zeer geliefd persoon en een door anderen zeer gehaat persoon. Bij haar dood vloe…
Evita, de film met MadonnaEvita, de film met Madonna“Evita” is de verfilming van de succesvolle musical met dezelfde naam, die het verhaal vertelt van de Argentijnse heldin…
Doelstellingen van Videla in de Vuile Oorlog (Argentinië)Doelstellingen van Videla in de Vuile Oorlog (Argentinië)Jorge Videla is de bekendste vertegenwoordiger van de militaire dictatuur die Argentinië tussen 1976 en 1983 in zijn gre…
De religieuze betekenis van Evita PeronDe religieuze betekenis van Evita PeronZe had geweigerd zich te laten behandelen aan kanker en was als een heilige gestorven. In een sfeer van massahysterie na…
President van de Verenigde StatenPresident van de Verenigde StatenDe president van de Verenigde Staten is een van de machtigste mensen in de wereld. Hij moet een sterke natie leiden en e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wie is de huidige president van Argentinië"

Infoteur: Storm
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!