InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Europese Integratie: Verdragen van Maastricht en Amsterdam

Europese Integratie: Verdragen van Maastricht en Amsterdam

Na het de Europese Akte begon de Europese Integratie weer te lopen als een trein. In 1992 kwamen de lidstaten bij een om te spreken over nieuwe hervormingen. De structuur die tot dan toe in werking was werd niet meer geschikt geacht om mee verder te gaan. Complete hervormingen zorgde voor de geboorte van de EU.

Het verdrag van Maastricht

Het verdrag van Maastricht in het kort

De Europese Unie werd tot leven geroepen
De EEG werd omgedoopt tot EG ( Europese Gemeenschap)
Een systeem van pijlers werd gecreëerd.
Het vormen van de economische en monetaire unie.

Het systeem van pijlers

Omdat men vond dat Europese Integratie niet alleen plaats zou moeten vinden op economisch gebied werd er besloten om de integratie verder uit te breiden. Uiteindelijk werd er besloten om een gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB) te creëren en om samen te gaan werken justitie en binnenlandse zaken (JBZ) De gebieden waarin integratie plaats zou vinden werden verdeeld in drie zogenaamde pijlers. Deze pijlers zagen er als volgt uit:

  • 1ste pijler: De EG, EGKS en Euratom
  • 2de pijler: JBZ
  • 3de pijler: GBVB

De eerste pijler werd supranationaal behandeld terwijl de twee andere pijlers te maken zouden hebben met een intergouvernementele benadering.

De economische en monetaire unie (EMU)

De EMU werd opgericht met als doel uiteindelijk een enkele munteenheid te hebben in de EU. Deze munt zou de naam euro krijgen. Dit zou niet van de ene dag op de andere dag gebeuren, eerst moesten meerdere stadia doorlopen worden.

  • Stadium 1: Een Europees monetair instituut word gecreëerd. Dit instituut is de Europese Centrale Bank vandaag de dag. Deze stap werd al begonnen in 1990.
  • Stadium 2: Alle nationale banken moeten samenwerken met elkaar en de Europese Centrale Bank. Deze fase ging van start in 1994.
  • Stadium 3: De invoering van de euro in de Eurozone. Deze fase ging in 1999 in wat in de overstap naar de munteenheid euro resulteerde in 2002.

Het verdrag van Amsterdam

Het systeem van pijlers werd herzien tijdens het Verdrag van Amsterdam in 1997. Een deel van de tweede pijler werd naar de eerste pijler verplaatst omdat het bleek dat intergouvernementele besluiten niet voor alles in die pijler geschikt waren. Toen een deel van de pijler verdwenen was, kreeg de pijler een nieuwe naam.
  • 1ste pijler: EEG, EGKS, Euratom en immigratie, visum en assielzaken.
  • 2de pijler: Politiële en Justitiële Samenwerking in strafzaken (PJSS)
  • 3de pijler:GBVB
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de EUGeschiedenis van de EUDe Europese Unie dateert uit 1951. De oprichting is ontstaan na de tweede wereldoorlog. Met de oprichting van de Europes…
Europese Integratie: de jaren 60 tot en met de Europese AkteMet het ontstaan van de EEG, Euratom en de EGKS stopte de pogingen tot Europese Integratie niet. Het begin was gemaakt,…
EU Verdrag en de Europese RaadEU Verdrag en de Europese RaadHet verdrag van Lissabon, getekend in Lissabon op 13 december 2007, heeft de status van de Europese Raad als hoogste lic…
De Europese Constitutie en het Verdrag van LissabonEuropese Integratie begon met de initiatieven van zes landen, maar in de jaren 90 en het begin van de twintigste eeuw, w…
Europese Integratie in de jaren 40 en 50Na de oorlog lagen er heel wat uitdagingen te wachten op Europa. Er moest niet alleen enorm veel schade hersteld worden,…
Bronnen en referenties
  • J. Bache and S. George, Politics in the European Union, 2006

Reageer op het artikel "Europese Integratie: Verdragen van Maastricht en Amsterdam"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!