InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Cultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezen

Cultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezen

Cultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezen Israël kent een parlementaire democratie. Iedereen vanaf 18 jaar mag stemmen. Dit geldt zowel voor Joden als niet-Joden. De belangrijkste bestuursorganen zijn het presidentschap, parlement (Knesset), de regering, het rechtswezen en de staatsthesaurier. Ook aandacht voor de verkiezingen en de verkiezingsdag in Israël.

President

De president is het staatshoofd van Israël. Hij symboliseert de eenheid van het land en vervult ceremoniële taken. De president vervult zijn taak 7 jaar. Sommige presidenten bedrijven ook politiek wat eigenlijk verboden is maar oogluikend wordt toegestaan. Voorbeelden hiervan zijn Ezer Weizmann en Shimon Peres.

De Knesset Ė Het Israëlische parlement

De Knesset houdt zich voornamelijk bezig met het creëren van wetgeving. Om de vier jaar, als het parlement al niet eerder is ontbonden, worden er verkiezingen gehouden. De Knesset bestaat uit 120 parlementsleden die gekozen zijn door de bevolking. Zij hebben zitting in de plenaire vergaderingen, twaalf vaste Kamercommissies en drie speciale Kamercommissies. De Knesset kan zichzelf ontbinden of door de premier ontbonden worden. In de Knesset zitten ook Arabieren. De belangrijkste scheiding is niet tussen Jood en Arabier maar tussen rechts en links. In tegenstelling tot het Nederlandse parlement is de Knesset veel rumoeriger. Er vinden veel scherpe debatten plaats waarbij iedereen door elkaar praat. Dat is overigens gewoon een weerspiegeling van de Israëlische samenleving waar mensen tegen elkaar praten op zeer directe wijze. Voor een buitenstaander lijkt het alsof er dan ruzie is.

Regering

De Israëlische regering voert de wet uit. Het stippelt de binnenlandse en buitenlandse politiek uit. De regering beschikt over veel macht, meer dan in Nederland ondanks dat het zich moet verantwoorden voor het parlement.

vorming regering

De president kiest een formateur die na de verkiezingen de regering gaat vormen. Het beste is om steun te hebben van het parlement. Binnen 20 dagen komt de formateur met een lijst met ministers en het globale politieke beleid van de regering. De ministers (met of zonder portefeuille) leggen verantwoording af aan de premier en het parlement. Meestal komt er of een linkse of een rechtse regering. Soms is er een regering van nationale eenheid vooral in tijden van crisis. Tot 1977 kende Israël een linkse regering. Na 1977 vooral rechtse regeringen. Tegenwoordig stelt links in Israël nauwelijks iets meer voor. De Arbeid is nog maar een kleine partij. De grootste partijen zijn of rechts of centrum georiënteerd.

Verkiezingen en verkiezingsdag

Kiezers vanaf 18 jaar en ouder kunnen om de 4 jaar hun stem uitbrengen op partijen en kandidaten (van 21 jaar of ouder). Er doen meestal tussen de 10-15 partijen mee en tot nu toe moest altijd een coalitie gevormd worden om een meerderheid te verkrijgen. Dit leidt tot politieke instabiliteit en achterkamertjespolitiek. Vooral de religieuze partijen kunnen beslissend zijn in de vorming van een coalitie. Vaak steunen ze partijen die hen het meeste geld beloven voor religieus onderwijs, religieus instituten, etc. Het is mogelijk via de verkiezingscommissie een politieke partij uit te sluiten die het democratisch bestel ondermijnt.

De verkiezingsdag is een vrije dag. Voor soldaten worden speciale stembureaus ingericht bij hun eenheid. Ook gevangenen en zieken mogen stemmen. Het is niet mogelijk buiten Israëlisch grondgebied te stemmen m.u.v. bemanning op schepen en medewerkers van consulaten en ambassade. Stemmen per volmacht is in Israël niet mogelijk.

Rechtswezen

De president wijst op voordracht van een speciale commissie van opperrechters, advocaten en staatslieden rechters voor het leven aan. Ze gaan echter wel met 70 jaar met pensioen. De rechtbank en het Hooggerechtshof behandelen civiele en strafrechtelijke zaken. Er zijn ook gespecialiseerde rechtbanken voor rechtspraak m.b.t. minderjarigen, strijdkrachten, arbeidsconflicten, etc. Religieuze rechtbanken oordelen over huwelijk, echtscheiding en adoptie. Het Hooggerechtshof kan uitspraken van lagere rechtbanken teniet doen. Ook aanklachten tegen de staat worden door het Hooggerechtshof behandeld. Het Hooggerechtshof kan ook aanbevelingen doen aan het adres van het parlement om wetten te wijzigen. Wetten worden ook gecontroleerd of ze niet in strijd zijn met de basiswetten. Daarnaast kan men petities indienen. Een grondwet ontbreekt in Israël. Sinds 1992 bestaat er een wet die 'menselijke waardigheid en vrijheid' garandeert.

Het rechtswezen is onafhankelijk. Dit blijkt vooral in zaken waarbij Palestijnen betrokken zijn. Het komt regelmatig voor dat Palestijnen zaken winnen van de Israëlische staat.

Staatsthesaurier

Deze voert controle uit over openbare bestuursorganen en ook over de financiën van partijen in de Knesset. Zijn onderzoek is niet bindend maar wordt wel breed uitgemeten in de pers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Israëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogIsraëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogHet is nu moeilijk voor te stellen hoe de gevoelens in Israël en de Joodse wereld waren vlak vóór de oorlog in 1967. Vel…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Toerisme Israël: hotels in JeruzalemToerisme Israël: hotels in JeruzalemDe heilige Joodse stad Jeruzalem heeft vele hotels die onderdak bieden aan de vele toeristen vanuit de hele wereld die d…
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Artikelen Etsel op InfoNu-site

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Parlement/regering/verkiezingen/rechtswezen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!