InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Handel in emissierechten

Handel in emissierechten

In Nederland zorgen 300 bedrijven voor 45% van de uitstoot in vervuling. De bedrijven krijgen emissierechten, dat wil zeggen dat ze het recht hebben gekregen van de overheid om te vervuilen. Wanneer ze minder vervuilen dan de rechten die ze hebben kunnen ze hun emissierechten verkopen; dat wordt emissiehandel genoemd. Emissiehandel is in feite vuile luchthandel.

Inhoud:

Beurs

Er is zelfs een speciale beurs in emissierechten voor opgericht. De emissiepolitiek moet bij de bewoners van het land het idee overbrengen dat de overheid iets doet om de vervuiling tegen te gaan. In feite wordt er niet minder vervuild, maar hebben bedrijven een extra administratieverplichting erbij. Wanneer een bedrijf zijn maximaal opgelegde uitstoot dreigt te overschrijden dan hoeft het niet te stoppen met vervuilen; het kan gewoon extra emissierechten kopen op de beurs.

De emissieautoriteit

De Nederlandse emissieautoriteit is actief sinds 2006. Dit agentschap van de overheid moet controleren of de emissierechten en -plichten voldaan worden. Als een bedrijf teveel C02(kooldioxide )of CH4(methaan)uitstoot, dan controleert dit agentschap of er genoeg extra emissierechten zijn verworven. Emissierechten kopen is op de korte termijn goedkoper dan schoon produceren.

Buitenlandse Emissierechten

Emissierechten kunnen in het buitenland worden gekocht. Dat leidt er uiteraard toe dat overheden van andere landen allerlei emissierechten in het leven roepen die aan andere landen verkocht kunnen worden. In Nederland hebben veel bedrijven emissierechten gekocht uit het buitenland om ongestraft door te kunnen gaan met de lucht vervuilen. Emissiehandel is luchthandel. Helaas is het handel in vuile lucht.

Kyoto

Emissiehandel is een voortvloeisel van de Kyoto protocol. De klimaatconferentie in Kyoto was eigenlijk mislukt; men kon het niet eens worden over schoon produceren. In plaats van schoon produceren hebben overheden met de invoering van de emissiehandel bedrijven een legitimatie gegeven om straffeloos te vervuilen.

Farce

De emissiehandel is een farce en werkt niet op het milieu te verbeteren. Door emissierechten te kopen en daarmee hun schuldgevoel af te kopen kan een bedrijf of overheid zeggen dat ze veel aan het milieu denken. Het is een soort reclame maken. Emissierechten zijn een pseudo-maatregel. De 300 Nederlandse bedrijven die voor bijna de helft aan vervuiling in Nederland zorgen, moeten alleen een extra papiertje kunnen tonen als ze de uitstootnorm overschrijden. Bedrijven en overheden kloppen zihzelf op de borst en zeggen: kijk, we doen iets aan het milieu. Vervuiling wordt afgekocht met geld. Het lijkt op de aflaat van de Rooms-katholieke kerk; de zonden kunnen worden afgekocht.

CO2 is handelswaar

Het feit dat vervuiling met geld kan worden afgekocht toont aan dat men economie prevaleert boven een gezond leefmilieu. CO2 wordt als het belangrijkste broeikas gezien. Helaas is daar geen wetenschappelijke consensus over. Wel is algemeen bekend dat methaan en kooldioxide een zeer vervuilende stoffen zijn als bedrijven het uitstoten. Toch heeft men er beleid op gericht. Kooldioxide is door de emissiebeurs een handelsgoed geworden, net als koffie en suiker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Emissie-autoriteit
  • http://unfccc.int/kyoto_protocol/mechanisms/emissions_trading/items/2731.php

Reageer op het artikel "Handel in emissierechten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!