InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van Israël

Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van Israël

Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van Israël Jeruzalem is voor Joden uitermate belangrijk. Koning David maakte de stad destijds al tot hoofdstad van Israël. Nooit heeft een ander bestuur over Palestina Jeruzalem tot hoofdstad gemaakt. Het bestuur is momenteel weer in handen van de Israëli's c.q. de Joden. Dit tot grote woede van de Palestijnen en de rest van de (moslim)wereld. Maar is die woede wel terecht? Opvallend is in ieder geval dat geen enkel land haar ambassade in Jeruzalem heeft staan. Op 6 december 2017 heeft de Amerikaanse president Trump besloten om de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem te verplaatsen. Daarmee erkennen de Verenigde Staten officieel dat Jeruzalem de hoofdstad is van Israël c.q. het Joodse volk.

Jeruzalem: Joodse hoofdstad vanaf de tijd van Koning David

Jeruzalem wordt gebouwd op de heuvels van Judea, zo'n 800 meter boven zeenivo. Het wordt het eerst genoemd in Egyptische bronnen van de 17de en 18de eeuw voor de gewone jaartelling. Het is de Joodse hoofdstad vanaf de tijd van koning David (ongeveer 1000 voor de gewone jaartelling) tot aan de vernietiging van de Tweede Tempel in het jaar 70. Ten tijde van Bar Kochba in 135 is het opnieuw een Joodse stad, daarna is het verboden voor Joden. Tijdens het Perzische Rijk (614-629) wordt joodse vestiging toegestaan. Vanaf moslimoverheersing (638) is er een grote Joodse gemeenschap. Onder de kruisvaardersperioden worden Joden niet in de stad toegestaan.

West Jeruzalem

De geschiedenis van West Jeruzalem begint in 1860 met de bouw van joodse wijken buiten de Oude Stad. Op 28 mei 1948 wordt de joodse wijk in de Oude Stad (1.700 inwoners) overmeesterd door het Jordaans-Arabische Legioen, hoewel Jeruzalem in november 1947 nog tot internationaal gebied is verklaard door de VN. Toch blijft de Joodse wijk een Israëlische enclave binnen Jordaans gebied. De Joodse begraafplaats op de Olijfberg wordt ontheiligd. Alleen West Jeruzalem blijft in handen van de Israëli's. De Oude Stad komt in Jordaanse handen. Op 23 januari 1950 verklaart Israël Jeruzalem als hoofdstad van het land.

Oost Jeruzalem sinds 1967 onder Israëlisch bestuur

In 1967 komt Oost Jeruzalem in handen van Israël. De Arabieren kunnen kiezen om Israëli te worden. De aanstelling van burgemeester Teddy Kollek in 1965 heeft bijgedragen aan relatieve rust in de stad. De Arabieren worden aangesloten op het Israëlische elektriciteitsnetwerk. Er ontbreekt evenwel een masterplan voor Oost Jeruzalem. Het is een technisch probleem (veel privé-grond), maar de Arabieren beschouwen het als een politiek probleem. Er komen ook nieuwe Joodse wijken. De toegang tot de heilige plaatsen wordt verzekerd. Joden mogen niet op de Tempelberg komen.

Sinds de Rabat-conferentie van 1974 bepalen Arabische landen dat Jeruzalem de hoofdstad van een toekomstige Palestijnse Staat moet worden. De meeste Israëlische partijen zijn tegen. Tijdens de Eerste Intifada (1987) worden steeds meer toeristen neergestoken. Ook zijn er rellen in de Arabische wijken. De Arabische en Joodse economieën raken steeds meer gescheiden van elkaar. Tijdens de Tweede Intifada (2000) wordt Jeruzalem getroffen door een reeks zelfmoordaanslagen. In 2004 begint Israël aan de bouw van een veiligheidshek door de stad (zie mijn artikel Het Israëlische veiligheidshek: een bittere noodzaak). De huidige bevolkingssamenstelling is ongeveer: een derde ultra-orthodoxe Joods, een derde seculier Joods en een derde Arabisch.

Waarom Joodse hoofdstad?

Alleen onder Joods bestuur en ten tijde van de kruisvaarders is Jeruzalem de hoofdstad geweest. In de Bijbel wordt Jeruzalem 349 keer en Zion 108 keer genoemd. Jeruzalem is heilig voor de joden vanwege de Tempel. Zelfs na de vernietiging van de Tweede Tempel wordt in Joodse gebeden altijd verwezen naar Jeruzalem. Er wordt ook drie maal per dag in de richting van Jeruzalem gebeden.

Jeruzalem is voor moslims een politieke kwestie, geen religieuze

In de Koran wordt Jeruzalem nergens genoemd. De moslims richten zich ook niet naar Jeruzalem tijdens het bidden, maar naar Mekka. En tijdens moslim overheersing is Jeruzalem nooit de hoofdstad van Palestina geweest. De enige islamitische connectie met Jeruzalem is dat volgens overlevering de profeet Mohammed in Jeruzalem ten hemel is gevaren. Lees hoe Jeruzalem heilig werd voor moslims.

Omdat in de loop van de geschiedenis Joden vaak geweerd worden uit de stad, is het begrijpelijk dat Israël het nu als hoofdstad claimt. Daar komt bij dat Israël alle religies de toegang tot de heilige plekken garandeert. In het PLO-handvest van 1964 wordt Jeruzalem niet eens genoemd als hoofdstad. Pas na de verovering door Israël in 1967 wordt Jeruzalem belangrijk voor de Palestijnen.

De Joodse Bijbel als diplomatiek wapen

De kwestie Jeruzalem maakt heel duidelijk dat Israël de wereld onderricht moet geven in de Joodse Bijbel. Premier Netanjahoe deed dat tijdens zijn bezoek aan president Macron in Parijs op 10 december 2017 al eventjes door te verwijzen naar de Joodse Bijbel inzake de kwestie Jeruzalem. Hij zei tegen de Franse president: “Lees de Bijbel – Jeruzalem is onze hoofdstad!” De Joodse Bijbel is Israëls beste diplomatieke wapen. Dat zouden alle Israëlische politici moeten gebruiken om Israël te verdedigen. Dat geldt niet alleen voor Jeruzalem maar voor heel het land Israël, inclusief Judea en Samaria. De wereld moet duidelijk worden gemaakt dat Israël bestaansrecht heeft op grond van het Verbond dat G'd met het Joodse volk sloot. Zelfs in de Koran wordt erkend dat Israël de Joden toebehoort. Waarom dan nog langer pleiten voor een tweede Palestijnse staat (Jordanië was ook deel van Palestina)? Dit zal een dictatoriale terreurstaat zijn die nimmer in vrede zal kunnen leven met Israël. Als de internationale gemeenschap vrede wil hebben dan zal het de Joodse Bijbel als uitgangspunt moeten nemen. Alleen G'd kan vrede bewerkstelligen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsHoe Jeruzalem heilig werd voor moslimsJeruzalem staat vooral sinds 1967, toen Israël het oostelijke stadsdeel heroverde, in de schijnwerpers. Joden en moslims…
recensieCD recensie: Jeroesjalajiem ier hanetsach -Diverse Artiesten'Jeroesjalajiem ier hanetsach' (Jerusalem - The Eternal City in Songs), Jeruzalem de Eeuwige Stad, is een CD met de groo…
Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967Joodse visie Israël – Heschel 1: Jeruzalem bevrijd in 1967In 1967-1969 schreef de Joodse filosoof Abraham Joshua Heschel het boek 'Israel, an echo of eternity'. In 1995 kwam de N…
Grenzen van Israël: Vanaf de Romeinen tot modern IsraëlVanaf de Romeinen tot aan de moderne staat Israël zijn er verschillende grenzen en districten geweest van het Land Israë…
Geografie Israël: demografie Joodse bevolking IsraëlGeografie Israël: demografie Joodse bevolking IsraëlDe strijd tussen Joden en Palestijnen/Arabieren hangt sterk samen met demografische cijfers. Volgens geograaf professor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • Political Dictionary Israel
  • De Bijbel (Tenach)

Reageer op het artikel "Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van Israël"

Reacties

Dux, 27-10-2015 14:07 #3
Jeruzalem hoort Romeins/Italiaans/katholiek te zijn, omdat de Romeinen deze stad groot hebben gemaakt. Reactie infoteur, 27-10-2015
Het Romeinse rijk bestaat niet meer. Tevens was dat een bezettende macht.

Franet (infoteur), 09-01-2011 23:05 #2
Jeruzalem is en blijft de ondeelbare hoofdstad van Israël. Het is de stad van God. Salomo bouwde hier de eerste tempel.
Zerubabel bouwde hier de tweede tempel. Er zal spoedig een derde tempel gebouwd worden. En tenslotte zal er ook nog een vierde tempel komen, die zeer uitvoerig beschreven wordt in Ezechiël 40-48. Deze vierde tempel is de tempel van waaruit Yeshua zal regeren in het Vrede-rijk, dat 1000 jaar zal duren. O, wat verlangen we naar het moment dat alles zijn beslag zal krijgen en er nooit meer oorlog zal zijn!

Hasna, 14-09-2007 18:04 #1
De hoofdstad was een hele tijd in de geschiedenis van de moslims geweest. Het was heel erg belangrijk voor de moslims geweest en is het nu nog steeds. Het is niet zo dat wanneer de joden het veroverd hebben, dat de stad toen pas belangrijk was voor de moslims. Reactie infoteur, 17-09-2007
Feit is in ieder geval dat Jeruzalem niet in de Koran wordt genoemd. Het is pas later aan de islamitische traditie toegevoegd. Daarnaast is lange tijd Ramle de hoofdstad van Palestina geweest onder moslim overheersing en niet Jeruzalem.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Midden-Oosten
Reacties: 3
Schrijf mee!