InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Berichtgeving media over Fitna

Berichtgeving media over Fitna

Berichtgeving media over Fitna Toen Wilders naar buiten kwam met het idee voor zijn anti-koran film is er veel aandacht geweest vanuit de media hiervoor. Er wordt ook wel gesproken van een ‘mediahype’. Maanden hield heel Nederland zich bezig met deze toen nog onbekende film. De Nederlandse Nieuwsmonitor(een instituut verbonden aan de Universiteit van Amsterdam) heeft een onderzoek ingesteld naar de berichtgeving over ‘Fitna’ in 12 kranten. Dit hebben zij in april 2008 openbaar gepubliceerd.

Uitkomst

Er werd als eerste een grote nieuwsstroom veroorzaakt die na een hoogtepunt deze weer afnam. Er zijn er in totaal 4 van deze grote nieuwsstromingen geweest. Toen de film echter uitbleef besteden vooral kranten als de Telegraaf en de Volkskrant ontzettend veel aandacht aan de film, gezamenlijk ongeveer: 46,6%. Er was sprake van een echte ‘mediahype’. Het feit dat er amper feiten of uitspraken waren vanuit Wilders’ kant was alsnog genoeg om nieuwsstromingen te veroorzaken. Over het algemeen was de berichtgeving negatief over Wilders’ en zijn film.

Als je kijkt naar de kranten in de periode november tot in april zie je inderdaad ontzettend veel berichten over Fitna. Veel berichten dragen een negatieve ondertoon, vaak wordt er geen hoor en wederhoor toegepast waardoor de berichtgeving eenzijdig is. Weinig nieuwsfeiten komen daadwerkelijk aan het licht, maar nieuws over Fitna blijft altijd weer verschijnen. Dit is ook wel een kracht geweest die Wilders bezat: hij had heel Nederland en de media in zijn greep. Ze bleven berichtten terwijl er soms geen eens echte nieuwswaarde aan artikelen zat. Waarom bericht je over iets wat niets aan nieuwswaarde meebrengt?

Aandacht en speculatie

De media heeft door het plaatsten van vele artikelen het gevoel rond deze nog niet verschenen film opgeblazen. Want immers, iets dat zoveel nieuwsberichten met zich meebrengt moet wel belangrijk en groot zijn. Door de grote media aandacht is Wilders’ Fitna een onderwerp wat dagelijks in de publieke agenda terug te vinden was.

Naarmate het langer duurde tot de film uitkwam, des te meer speculaties en berichten konden de kranten plaatsen. Reacties van de politiek Nederland komen aan het bod. Ze zijn het niet met Wilders eens en nemen daarom afstand van hem en zijn film. Reacties van moslims, die hier fel tegen waren. Ze begonnen met protestacties en verschillende demonstraties.

En dan het Nederlandse publiek. Vele opiniepeilingen zijn er geweest, Nederland was bang voor de gevolgen, Nederland wilde de film niet eens meer bekijken. Allemaal overwegend negatief. Vele suggesties worden gedaan over de film. Zo zou er een pagina uit de Koran worden gescheurd tot afschuw van de politiek en de maatschappij.

Voorbeelden

Enkele krantenkoppen waaruit je de negatieve ondertoon kunt halen:

28 maart 2008: “Speciale formulieren Fitna-aangifte”
27 maart 2008: “Omstreden film Wilders op internet”
20 april 2008: “Bermbom wraakactie voor Fitna”
(De bermbom kostte twee Nederlandse militairen in Afghanistan het leven, een radicale groepering eiste dit op als zijnde een wraakactie op Fitna. Dit bleek overigens niet waar te zijn.)

29 februari 2008: “Kabinet vreest aanslagen en boycots”
25 maart 2008: “Kabinet moet Fitna laten verbieden”
31 maart 2008: “Radicale moslims in Jakarta: Wilders moet dood”

Hoe anders kan het dan ook, dat deze berichtgeving heeft bijgedragen aan de reacties in de maatschappij. De media heeft een grote kracht qua dat betreft. Iets waar zij veel over berichten wordt hoog op de publieke agenda gezet in de maatschappij. Mensen nemen zonder het te merken veel dingen die ze lezen over.

Meevaller

Uit onderzoek bleek dat de berichtgeving overwegend negatief is geweest. Dus ook de reacties van de maatschappij waren zeer negatief tegen Wilders en zijn film. Dit terwijl de film in deze periode nog niet eens verschenen was. Politiek Nederland was bezorgd om de nasleep van de film door alle speculaties. De moslims waren op voorhand al aan het demonstreren en protesteren tegen iets wat nog niet eens bestond. Men vroeg zich op een gegeven moment af of de film überhaupt wel zou komen gezien de lange tijd en de veelvuldig verschoven releasedatum.

Op 27 maart 2008 (ruim twee maanden later dan de eerst genoemde release datum) kwam eindelijk Wilders’ Fitna op internet te staan. Na lang wachten was hij er dan eindelijk. Op televisie werden extra nieuwsuitzendingen tussendoor uitgezonden in verband met Fitna en de kranten berichtten snel weer. Jan Peter Balkenende(CDA) verklaarde dat het kabinet ‘het betreurde dat Wilders zijn film naar buiten bracht”. De film riep verschillende reacties op, maar opvallende berichten vlak na het uitbrengen van Fitna zijn “Opluchting over inhoud film Wilders” of het soortgelijke “Opgeluchte reacties op Fitna”.

In de lead van laatstgenoemde kop staat: “Milder dan verwacht, maar verder niet verrassend. Dat is de teneur van de berichtgeving donderdagavond en vrijdagochtend in de actualiteitenprogramma's en dagbladen over Fitna, de donderdag gepresenteerde film van Geert Wilders.” Hieruit blijkt dat over het algemeen dat Fitna is meegevallen. Er zijn vlak na het uitbrengen van de film niet direct slechte of hatelijke reacties te vinden.
© 2010 - 2018 Claudia_meinsma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtRechtszaak tegen Geert WildersDe rechtzaak tegen PVV-leider Geert Wilders is van start gegaan. Wilders moet tegenover de rechter de harde uitspraken m…
nieuws uitgelichtGeert Wilders en FitnaIedereen heeft het wel gehoord of gezien: Geert Wilders is bezig aan zijn Anti-Koran film Fitna. Fitna betekent beproevi…
mijn kijk opIs Wilders de reïncarnatie van Fortuyn?Geert Wilders won de gemeenteraadsverkiezingen 2010 in feite enkel door zich kandidaat te stellen in twee steden, Den Ha…
nieuws uitgelichtGeert Wilders komt met provocerende film over de KoranPVV-Leider Geert Wilders werkt in stilte aan een provocerende tv-film over de Koran. De film krijgt volgens de Telegraaf…
Fitna film van Wilders: De vermelde Koranverzen uitgelichtFitna film van Wilders: De vermelde Koranverzen uitgelichtFitna. Iedereen heeft ondertussen wel al de film gezien of er tenminste van gehoord.In de film wordt de nadruk gelegd op…
Bronnen en referenties
  • Telegraaf, Volkskrant, DAG, Nieuwsmonitor

Reageer op het artikel "Berichtgeving media over Fitna"

Infoteur: Claudia_meinsma
Gepubliceerd: 16-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!